Fonts
Fonts
Jag installerade ubuntu-restricted-extras och blev tvungen att avinstallera två paket. När det var klart så insåg jag att alla fonts som jag hade sen installationen av ubuntu försvann och ska ha ersatts av microsofts fonts. Det gör inte så stor skillnad i dom flesta program men i webbläsaren (jag använder firefox) så ser dom flesta sidor t ex facebook helt annorlunda ut. Jag undrar om nån vet vad paketet med fonts som jag hade tidigare kan ha hetat så jag bara kan byta tillbaka? Eller om det finns nått annat sätt att fixa till det här på.
Senast redigerad av 1 advyn, redigerad totalt 29 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Fonts
Det är ttf-mscorefonts som ställer till det för dig, gamla microsoft-fonter och det paketet tror jag är helt onödigt, man kan med fördel använda paketet ttf-liberation istället, snyggare fonter också imho. Därför installerar jag aldrig rextricted extras nufötiden, tar peketen en och en istället så slipper jag mscorefonts.. Men för att återställa vet jag inte exakt hur man bör göra, vet du vilka två paket det var som togs bort? Du skulle kunna testa med att installera om ubuntu-desktop.
Annars så kan man ändra fonterna, i Firefox så Redigera → Inställningar → fliken Innehåll, Serif i storlek 16 tror jag är standard och hantagligen har systemets Serif-teckensnitt blivit ersatt med mscorefonts serif, men jag tycker att Liberation Serif är snyggare.
För att ändra font i Ubuntus menyer och de flesta programmen så System → Inställningar → Utseende → fliken Typsnitt, hos mig är det, uppifrån och ner: Sans; Sans; Sans; Sans Bold, Monospace. tror inte att jag har ändrat det nån gång.
Annars så kan man ändra fonterna, i Firefox så Redigera → Inställningar → fliken Innehåll, Serif i storlek 16 tror jag är standard och hantagligen har systemets Serif-teckensnitt blivit ersatt med mscorefonts serif, men jag tycker att Liberation Serif är snyggare.
För att ändra font i Ubuntus menyer och de flesta programmen så System → Inställningar → Utseende → fliken Typsnitt, hos mig är det, uppifrån och ner: Sans; Sans; Sans; Sans Bold, Monospace. tror inte att jag har ändrat det nån gång.
Re: Fonts
Nu när jag har uppgraderat till nya versionen av ubuntu har jag fått tillbaka problemet med fontsen i webbläsarna. Jag har det där liberation packetet installerat och när jag kollade i synaptic och där fanns det ett paket installerat som hette nått i stil med ttf-mscorefonts-installer men det blir ingen skillnad när man avinstallerar det. Vad ska jag göra för att få fonts som gåratt läsa även i fetstil utan att dom blir suddiga?