Öppna online-katalog [Löst]

Problem med att spela musik, film osv.
kgl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Öppna online-katalog [Löst]

Inlägg av kgl »

Vad är det som saknas iUbuntu 9.04 då jag inte kan öppna Husvagn--Svenssons katalog på deras hemsida http://www.husvagn-svensson.se/
Är det något tillägg i Firefox som saknas?
Senast redigerad av 1 kgl, redigerad totalt 17 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Öppna online-katalog

Inlägg av Lars »

Du behöver Adobe Flash om du inte redan har det. Se http://ubuntu-se.org/wiki/Adobe_Flash_Player och ett flertal trådar här på forumet.
kgl

Inlägg av kgl »

Jag har Flash Player installerat men det funkar inte ändå
Har du fler idéer om vad det kan vara ?
Kalle
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Du behöver en del tillägg till Ubuntu. Det finns en del "matnyttiga" saker att lägga till i Ubuntu. Det är för oss som använder Ubuntu och bor utanför Amerikas förenta stater och därmed inte ligger under bannbullan från Microsoft och andra, likvärdiga företag som bl.a. hävdar rätten till mjukvarupatent med mera. I den fria världen går det att göra kompletteringar. Det finns massvis av dem, ute på "netet".

Börja med att installera ubuntu restricted extras. Görs via Synaptic (system > administration > synaptic). I vänster kolumn, se till att det står antingen "alla", eller "inte installerade". Skriv in ubuntu restricted extras i sökfältet uppe i fönstret och dess mitt. Under texten "snabbsökning". Tryck därefter på "sök". I den lista på alternativ som dyker upp i det större svarsfönstret, är det bara att bocka i funnet alternativ, för installation.

Vill man komplettera med ännu några bra saker för dem som är ute på netet och surfar, kan Medibuntu vara ett komplement och vettigt att ta med. Hittas här. Är man inte allt för "religiöst" hänvisad till enbart öppen källkod till sin dator, så gör man som jag har gjort, man väljer att installera "rubbet" av det som erbjuds. Du kommer troliget aldrig mer, att få några stora problem med saker och ting som finns "därute" på netet. Nätet.

Ett litet tips i övrigt, det kan vara att även göra sökningar här i forumets eminenta sökfunktion (finns i varje fönster, högt uppe på sidan, till höger). Förmodligen var det det som Lars tänkte på, i sitt svar.

Testa ovanstående bra förslag på tillägg.

Lycka till!

Tukken

Ps. Det kan strula till sig mellan flashalternativ också. Min sökning i forumet, gav bl.a. denna tråd, som kan ge en del tips i slutet.

Ps numero duo. Det var rackans en sådan fin och häftig "bläddring" av katalogsidorna de hade fått till. Kollade katalogen nu. En blev mycket impad. Två, helt förstummade. Jag kan förstå, att en standardinstallation går bet på sådant. Men det var tusan så snyggt gjort. ;D
Du som inte har kollat, GÖR DET!
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
kgl

Inlägg av kgl »

Jo du, dom har verkligen "fått till det"!
Jag installerade alla förslag som jag fick utan att det gick att öppna katalogen , men då jag körde en uppgradering till
Ubuntu 9.10 så funkar det perfekt !
mvh
Kalle
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"