Två skärmar

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
strixx
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Två skärmar

Inlägg av strixx »

Hej,

Efter lång frånvaro ska jag börja pula med Ubuntu igen. Förra gången gällde det en uråldrig laptop som jag fick liv i med hjälp av Ubuntu, och tack vara alla svar på detta underbara forum.

Denna gången gäller det en lite modernare dator. Och allt har gått som på räls bortsett från en sak. Och det är att jag har två skärmar på den datorn. Jag har sökt och sökt och insett att många har haft problem att få det att fungera, dock verkar det som om ingen tidigare haft det problemet jag har.

Jag har Ubuntu 9.04 på en dator med ett ATI Radeon 9200 med 128mb minne. Datorn är en P4'a med 2Gb RAM. Den ena skärmen är kopplad på VGA porten och den andra på DVI porten med en adaptor till VGA.
Båda skärmarna hittas perfekt, och allt fungerar utmärkt om man speglar dom, men det är ju inte det jag vill. Utan jag vill ju ha arbetsytan utsträckt över båda skärmarna. Därför har jag klickat bort "Spegla skärmar" i Skärminställningar under System-Inställningar. Arbetsytan sträcks ut och det ser ut som det ska.
Problemet jag har inträffar när jag drar över ett fönster i den andra skärmen och det fönstret antingen maximeras eller flyttas ut till de 10 sista pixlarna längst ut till höger. Alltså när något över huvudtaget blir "aktivt" i en kolumn ca 10 pixlar bred längst till höger, så blir grafiken helt konstig. Endast muspekaren kan vara "aktiv" i det området utan att det blir helkonstigt.

Så här ser min Xorg.conf ut:

Kod: Markera allt

Section "Monitor"
    Identifier    "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier    "Default Screen"
    Monitor        "Configured Monitor"
    Device        "Configured Video Device"
    SubSection "Display"
        Virtual    2048 768
    EndSubSection
EndSection

Section "Device"
    Identifier    "Configured Video Device"
EndSection
Jag ställde samma fråga på ubuntuforums.org utan ett enda svar. Vad kan vara felet?
När jag har skärmarna speglade så är det inga problem med skärm två.
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Laptop - Windows XP, Netbook - Windows 7
PDA - Windows Mobile 2003 SE , Mobil - Android , Wii - ??????
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Två skärmar

Inlägg av Cadryc »

Du skulle kunna testa med den proprietära drivrutinen, aktivera den i System → Administration → Hårdvarudrivrutiner, gör sen inställningar i Program → Övrigt → ATI Catalyst Control Center.

Om du redan kör med proprietära drivrutinen och det inte funkar med inställningar i Catalyst, så testa den öppna drivrutinen. Bara att gå till Hårdvarudrivrutiner och avaktivera den, sen starta om datorn så väljer Ubuntu automatiskt den öppna drivrutinen.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
strixx

Inlägg av strixx »

Cadryc skrev:Du skulle kunna testa med den proprietära drivrutinen
Det går inte då den inte stödjer mitt grafikkort. Jag är bunden till den öppna.
Desktop - Ubuntu 10.04 LTS Desktop Edition , Server - Ubuntu 10.04 LTS Server Edition
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Kör du fortfarande Intrepid som det står under ditt nick (till höger här i forumet) ? Isåfall kan det vara idé att testa Jaunty, eller tom Karmic men den är i betastadiet just nu, släpps skarpt 29 oktober. Eftersom det är öppna drivrutinen som gäller för dig så borde du kunna testa med Liveskivan för att se om det funkar, låt den andra skärmen vara inkopplad när du bootar.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
strixx

Inlägg av strixx »

Cadryc skrev:Kör du fortfarande Intrepid som det står under ditt nick
Inte på denna dator, där är det Jaunty som gäller. Har tre datorer med Ubuntu på för tillfället.
strixx

Inlägg av strixx »

Har hållit på lite idag och ändrat fram och tillbaks och nu undrar jag om det kan ha med att grafikminnet tar slut.

Problemen uppstår nämligen inte om jag minskar upplösningen utan endast när jag kör båda skärmarna i 1024 x 800. Det räcker att jag minskar upplösningen på en skärm för att felet ska upphöra.

Tankar? Lösningar? Workarounds?

Jag har testat openSUSE liveCD på den datorn och då fungerar det fint med 1024x800 på båda skärmarna och med utsträckt skrivbord. Så nu försöker jag luska ut vad som är skillnaden. Är det olika drivrutiner eller det hänger på kärnan eller kan det vara skrivbordsmiljön?
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Tror du måste ändra i xorg.conf filen för att behålla moden.
Sitter själv och grejar med en liknande grej och jag har lyckats att ändra min desktop resolution från 1360x768 till 1680x1050 genom här guiden längst ner på sidan
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution

Men mina modes försvinner när jag startar om datorn .Har ochså lyckats med att ändra upplösningarna på den andra skärmen och aktivera den ,men får ingen bild där ännu!!

Kanske länken är till nytta för dig glöm inte att vara beredd med sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg om det skiter sig för dig när du ändrar i xorg.conf.

En annan bra länk
http://www.thinkwiki.org/wiki/Xorg_RandR_1.2
strixx

Inlägg av strixx »

mrfab skrev:En annan bra länk http://www.thinkwiki.org/wiki/Xorg_RandR_1.2
Tack för tipset. Även om jag inte förstår varför felet uppkommer så lyckades jag lösa det efter läsning på denna sida.

Genom att stänga av skrivbordseffekterna så fungerar det. Men enligt den sidan så skulle det bara gälla kort med 16Mb RAM på, och mitt har 128Mb.
Kan det vara så att där är något fel på drivrutinen som gör att allt minne inte kan allokeras på kortet?

Sedan vad det gäller det som står på sidan att det medföljande grafiska gränsnittet i Ubuntu inte fungerar så bra och gör en "felaktig" xorg.conf kan jag bara säga att det fungerar fin-fint för mig. Jag har provat att skriva en egen där jag lägger in allt i xorg.conf istället för bara "default" och det gjorde ingen som helst skillnad. Detta provade jag redan innan jag ställde frågan här på forumet.
Jag har även provat alla möjliga inställningar i BIOS vad det gäller AGP-porten, men ingen skillnad där heller.

PS. Jag vänta med att sätta tråden som löst, då jag anser att det bara är en nödlösning att stänga av skrivbordseffektern, eftersom det igentligen borde fungera att ha igång dom.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Testa envy söker optimal driver och installerar alla dependings.Finns i synaptic sök på envyng, Har precis användt programmet själv och fått igång dual monitor nu .Nu skall jag bara jobba vidare med skärminställningarna....

http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html

Sedan hittade jag krandrtray i lägg till/ta bort program miljöen.Verkar kunna pina fram nästan vilken inställning som hellst ,dock krashar X för mig när man tex spelar upp en film ....

Användaren Ziox har skrivit en hel hög med Dual monitor guider kan ju kanske vara av intresse för dig

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174

Skriv gärna vad du gjorde om du får ordning på det!!
strixx

Inlägg av strixx »

Ska testa dina tips och läsa vidare imorgon förmiddag. Återkommer imorgon med resultatet.

Tack för att du tar dig tid att dela med dig av dina erfarenheter. :D
strixx

Inlägg av strixx »

mrfab skrev:Testa envy söker optimal driver och installerar alla dependings.Finns i synaptic sök på envyng, Har precis användt programmet själv och fått igång dual monitor nu .Nu skall jag bara jobba vidare med skärminställningarna....
http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
Insåg jag att jag redan testat för ett tag sedan, och fungerar inte. Hittar inte några drivisar till mitt kort, och om jag minns rätt så läste jag mig till att den bara kollar de propritära, och dom stödjer inte mitt kort längre. Det är tydligen för gammalt.
mrfab skrev: Användaren Ziox har skrivit en hel hög med Dual monitor guider kan ju kanske vara av intresse för dig
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=221174
Skriv gärna vad du gjorde om du får ordning på det!!
Här hittade jag ett intressant alternativ. Merged Frammbuffer skulle ju fingerat på mitt kort. Men efter att följt den guiden hände inget. Kollade i xorg.0.log och såg att tack vara att X Randr laddas så ignorerar X servern de rader som jag lagt till.

Har testat lite till idag, och har förstått felet till 100% nu. Men hjälp av glxgears testade jag 3D accelerationen och den fungerar bra, förutom när jag flyttar det fönstret ut i den kolumn ca 10 pixlar bred längst till höger som jag tidigare nämnde. Där slutar fönstret uppdateras och jag får en fps som är helt sjukt hög.
Alltså är det så att 3D accelerationen fungerar inte på hela ytan, och därför så blev allt konstigt när jag hade Compiz aktiverat.

Har nu en sak kvar att testa och det är att försöka få drivrutinen att tilldela mer minne för 3D acceleration. Fanns lite options så jag där man kan exprimentera med minnesallokeringen på kortet. Har dock inte mer tid för det just nu (måste vara lite produktiv i dag med). Får se om jag orkar i natt.
strixx

Inlägg av strixx »

Uppdatering på mitt problem:

Jag har nu lagt åtskilliga timmar (minst 20 till sedan förra inlägget) på felsökning och kommer inte närmre en lösning.

Har läst på följande tråd på engelska forumet och provat allt:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1308027&page=5

Jag trodde att jag hade löst det, för när jag minskade AGP Aperature Size i BIOS till 64Mb (och inte 128 som det borde vara eftersom jag har 128Mb på kortet) och samtidigt angav AGPSize till just 128 i xorg.conf så fick jag glxgears att fungera på hela skärmen. Alltså helt plötsligt så fungerar 3D-accelerationen över hela skärmen!

Dock så fick jag en framerate på ca 130fps nu istället för 1300fps när det var rätt inställt i BIOS.

Men nu kan jag helt plötsligt inte aktivera skrivborseffekterna. När jag försöker slå på dom så säger Ubuntu bara att det inte gick. Inget mer.

JAG GER UPP!!!! (Kanske jag kommer att skriva en buggrapport, så får vi se om proffsen kan säga något)
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"