Mitt första inlägg. Jag har läst mig fördärvad (pausat var 40:e minut) här på forumet efter goda råd innan man för första gången installerar ubuntu.
Jag har god erfarenhet sedan (IBM) DOS-tiden, hade en gammal 8088-cpu (innan 286!!) och det var så jag började lära mig på egen hand. På det följde sedan ms-dos, win 3.11, 95.98, 2000 och xp pro som jag kör just nu... Så man har viss koll på terminal-hantering o så från dos'en. Men har ruttnat helt på Microsoft nu...
men det är en annan diskussion.

Jag vill i en nära framtid kunna köra med enbart ubuntu som op. Dock känns det just nu himla komplicerat när man läst om alla invecklade detaljer det för med sig. Men det löser man väl så småningom. Bara att ge sig in i det. Får väl köra dual boot i början... Datorn används mest för surf och musik o filmkonvertering/inspelning...
Den ser ut så här;
AMD Athlon x2 dual 3Ghz, L2=2x1Mb
med 2Gb ram, på ett micro-star ms7253 moderkort med VIA k8m890ce chipset...
2 hdd och lite annat krims-krams
Några frågor innan man gör något alls bara;
1-Hämtade cd'n "ubuntu-9.04-desktop-i386.iso", är denna vers. ok att starta med (till en AMD tex?), el finns det någon stabilare el enklare att börja med?
2-Läste in mig i ämnet om partitionering; fattar ändå inte riktigt, går det bra att köra ubuntu utan att partitionera, dvs på NTFS som mina diskar är nu?
3-Ska man ha reda på precis varenda detalj av hårdvara i burken eller kommer applikationer söka reda på det åt mig?
Nu läser du kanske detta och tänker "men prova för guds skull, och se vad som händer", och det är min tanke också. Men som med många andra saker kan man ju tjäna en del på att va förberedd. Så tveka inte, hjälp en nybörjare; om det är nåt som e bra att klara av innan ny-installation, så tipsa mig!
Jag har tillgång till en bärbar med mobil uppkoppling parallellt med detta projekt, så det gör inget om jag inte får igång allt på en gång...
Mvh; J