Stänga av felmeddelanden? [LÖST]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Stänga av felmeddelanden? [LÖST]

Inlägg av ubot »

Jag undrar om det på något sätt går att hindra script från att visa felmeddelanden? Jag har ett antal script som jag vill ska visa "ingenting" när något går fel istället för ett felmeddelande. Det är bättre att jag får noll i autput än att kommandona ger felmeddelanden. Går det på något sätt i ett script att stänga av felmeddelandena? Jag vill helt enkelt att felmeddelandena som normalt syns i Terminalen inte gör det. Det gäller även PHP script och Python script som körs som kommandon från ett bash script.
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Stänga av felmeddelanden?

Inlägg av Konservburk »

Stoppa in exec 2>/dev/null i början av skriptet, eller bara 2>/dev/null på varje rad du vill stänga av felmeddelandena för.
ubot

Inlägg av ubot »

Konservburk skrev:Stoppa in exec 2>/dev/null i början av skriptet, eller bara 2>/dev/null på varje rad du vill stänga av felmeddelandena för.
Ok, tack. Jag ska testa detta! För tydlighets skull ska jag säga att jag vill att normal output ska fungera, dvs det ska synas i Terminalen alla gånger det inte är ett felmeddelande av något slag. De tär BARA felmeddelandena som jag vill filtrera bort, inte meddelanden som är ett resultat av fungerande kommandon.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Hade det inte varit lättare att först testa, och sen kläcka ur förtydligande om det behövts?

Förövrigt så innebär 2> just att det är just STDERR (standard error, alltså felmeddelanden) som pekas om, inte STDOUT (standard output, alltså vanlig utdata).
ubot

Inlägg av ubot »

andol skrev:Hade det inte varit lättare att först testa, och sen kläcka ur förtydligande om det behövts?

Förövrigt så innebär 2> just att det är just STDERR (standard error, alltså felmeddelanden) som pekas om, inte STDOUT (standard output, alltså vanlig utdata).
Nja, det är väl aldrig fel med ett förtydligande, tycker jag. Dessutom fick jag ju nu lite mer information om STDERR.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"