uppdatering till 9.10

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
maj08
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

uppdatering till 9.10

Inlägg av maj08 »

har tänkt prova att uppdatera från 9.04 till senaste alphan 9.10. Hur blir det då när den slutliga kommer ut, måste man då göra om installationen.

Dessutom skulle jag vilja dela upp den installationen som jag har nu och få home separat, då kan man ju installera om allt lite lättare.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: uppdatering till 9.10

Inlägg av Lars »

Om man kör 9.10 redan nu så får man dagligen nya uppdateringar och så småningom uppdateras man automatiskt till den skarpa versionen. Alfan krashade ett par gånger för mig, men det gick att ordna med lite pyssel. Den senaste veckan har det fungerat bra.

Hur man ordnar med en separat /home finns beskrivet på http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home
maj08

Inlägg av maj08 »

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Återkommer när jag lyckats ;D
maj08

Inlägg av maj08 »

Här är den slutliga rapporten. Hade lite otur för datorn tiltade och stannade mitt uppe i uppdateringen så det blev helt kaos, eftersom jag säkerhetskopierat redan så formatterade jag om till karmic koala. Lite kul att bo in sig ;D .
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Det finns många sätt att uppdatera.
Skulle vara bra att få en rutin på det hela.
Rutiner har också förmåga att bli föråldrade i takt med att Ubuntu förbättras.
Gav upp striden om Home. Separat plats (partition) är också jobbig och har allt i en folder Arkiv.
Systemet är att föredra så länge det inte är så stort med alla undermappar. 10 G kan ännu sparas
och hanteras, men börjar bli jobbigt över USB.
Sparade mitt Arkiv och därtill två normalt osynliga filer .evolution och .mozilla.
egentligen ville jag inte mista bokmärken och gammal sparad viktig e-post.
Sparade hela evolution och mozilla, då jag är okunnig om vilka filer det i detalj är som borde sparas.
Ville inte trycka på knappen och använda uppdateringshanteraren, blir då utan Live CD.
Laddade ned och brände till en Ubuntu 9.10 CD. Stoppade in och startade. Internet kom igång.
tryckte på installera. Skulle dra mera minne för Ubuntu 9.10, men det gick inte så bra.
Det blev en hel del kvar av Ubuntu9.04. Måste partitionera för hand då eftersom också kära Vista
måste sparas för säkerhets skull. Partitionen för Ubuntu tas bort, Swap tas bort. Det blev ledigt
utrymme 160 G. Nu reserverades för / och ext4 nästan allt minne, 3 g blev kvar för växelminne
eller swap. Nu installeras Ubuntu, men nej - måste ännu bocka för formatera /-partitionen.
Nu installeras Ubuntu 9.10 på svenska. Det räckte länge. De svenska ordböckerna fastnade i
något långsamt gyttjebad och räckte länge, men intallationen gick sedan fint.

Den andra rutindelen är nu för tillfället denna.
Från terminalen: sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh.
Från Synaptic : helix-player
ubuntu-restricted-extras
ufraw
Avlägsnade F-spot ocg installerade
gthumb
kstars ( Kstars har aldrig tidigare varit så klart fint och behändigt)

Ändrat i terminalen gconf-editor
apps/nautilus/desktop, Home icon visible
apps/nautilus/preferences/click policy, single.

Kopierade in mitt Arkiv och kopierade .evolution och .mozilla från Arkiv
till mitt nya tomma inflyttningsklara Home ( Hem). Måste tyvärr starta evolution pånytt,
Hittade användarnamn, lösenord, in- och utservernamn typ IMAP, SMTP. Hade det uppskrivet
för att undvika panik. Klickade för större bokstäver 12 p i System/Inställningar/Uteende och
grannare bakgrundsfigur. Fick också en halvgenomskinlig panel till höger.

Hann bli stolt, för jag klarade ju mig själv. Radion fungerade, YouTube fungerade.

Laddade in ett nytt Skype för Ubuntu 8.10+ 32b. Det verkade fungera , men
med rösttestet hörs aldrig min egen röst. Pulse Audio server local är enda alternativet
och min röst hörs inte. Alla andra ljud hörs. (Hade tidigare något liknande till
Nivida .... i stället för Pulse Audio då Skype fungerade. Nu fungerar skärmen
bra utan proprietär drivrutin.

Finns det någon hjälpande ängel. Vill inte till Vista bara för Skype.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Om man har död mikrofon, skriver man alsamixer i terminalen.
Ställer in helskärm för att se alla staplar. Stapeln för micken
ställs in med piltangent på högsta läget som de andra staplarna.
Staplarna regleras med piltangenterna.
Nu fungerar också Skype
Hittade uppgifterna i en annan tråd.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"