Installera windows på min ubuntu-laptop?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Zendo
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Installera windows på min ubuntu-laptop?

Inlägg av Zendo »

Hej,

jag fick en invite till voddler idag och är jättepeppad på att köra igång det. Försökte installera det och öppna med wine, men det fungerar inte. Nu tänker jag att det borde gå att installera windows xp på min dator för att kunna installera det och få det att fungera. Kan jag göra det utan att formatera min hårddisk? Och - hur gör jag isåfall? Jag har inget intresse alls av att radera mina grejjer på datorn och undrar således om det finns möjlighet att installera windows på datorn ändå (jag har ganska mycket ledigt utrymme).

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
norhager

Re: Installera windows på min ubuntu-laptop?

Inlägg av norhager »

Zendo skrev:Hej,

jag fick en invite till voddler idag och är jättepeppad på att köra igång det. Försökte installera det och öppna med wine, men det fungerar inte. Nu tänker jag att det borde gå att installera windows xp på min dator för att kunna installera det och få det att fungera. Kan jag göra det utan att formatera min hårddisk? Och - hur gör jag isåfall? Jag har inget intresse alls av att radera mina grejjer på datorn och undrar således om det finns möjlighet att installera windows på datorn ändå (jag har ganska mycket ledigt utrymme).

Tack på förhand!
Det enklaste för dig är nog att göra en virtual installation för Windows, i synaptic finns det ett program som heter Virtualbox installera den och sen genom den installera Windows jag har provat den och den enda som inte ville fungera var usb men jag vet att om att man kan fixa det. Jag själv använder VMware och den är något likande men den tror jag inte finns i synaptic men där fungerar usb om man inte har den monterad i Ubuntu.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Man kan installera den ofria varianten av Virtualboxen från SUN:s hemsida: http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads. Det smartaste är nog att lägga till den i förrådet. Då får man hem uppdateringar automatiskt.
Den ofria Virtualboxen har inbyggt stöd för USB.
Jag kör Windows XP i Virtualbox. Det fungerar jättebra för allt utom spel.
AndersBrontosaurus

Inlägg av AndersBrontosaurus »

Vad innebär det att virtualboxen är ofri?
Att den kostar eller att det inte är öppen källkod eller, eller.....
Och varför funkar inte usb? Jag har ju både tangentbord och mus inpluggat i usbportar och de funkar ju?

MVH
Anders
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

AndersBrontosaurus skrev:Vad innebär det att virtualboxen är ofri?
Och varför funkar inte usb? Jag har ju både tangentbord och mus inpluggat i usbportar och de funkar ju?

MVH
Anders
Som Pavel skrev så har den version som finns på SUNs sida stöd för USB enheter, typ skrivare, donglar osv osv.
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

AndersBrontosaurus skrev:Vad innebär det att virtualboxen är ofri?
Som man brukar säga, fri som i åsiktsfrihet, inte fri som i gratis. Den ofria versionen innehåller viss stängd kod - men är fortfarande gratis.
Det är USB i Virtualbox som inte fungerar i OSE-versionen. I den ofria versionen kan den virtuella maskinen komma åt USB-enheter direkt, inte bara genom huvudsystemet.

Säg att du slänger in en USB-enhet utan stöd i GNU/Linux så kan ändå en Windows-installation i Virtualbox komma åt den, accessa den direkt från hårdvaran.

Nu kommer jag inte på någon specifikt sån enhet men tänk dig nån obskyr 3G/bredbands-dongel som exempel.
AndersBrontosaurus

Inlägg av AndersBrontosaurus »

farmfield skrev:Nu kommer jag inte på någon specifikt sån enhet men tänk dig nån obskyr 3G/bredbands-dongel som exempel.
Aha. Som t.ex min pulsklocka....
Tack för svar, tålamod och hjälp! Ska testa detta.

MVH
Anders
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"