Helskärmsprogram, hur stänger jag dem?
Helskärmsprogram, hur stänger jag dem?
Hur stänger jag ett helskärmsprogram som hängt sig utan att stänga allt annat? Superknappen gör ju inget och control + alt + backspace funkar inte längre. Sen dom här F-knapparna verkar inte kunna hjälpa mig. Har hittils fått starta om datorn med den fysiska knappen på datorn varje gång helskärmsprogram hänger sig.
Re: Helskärmsprogram, hur stänger jag dem?
Jag brukar växla till TTY1: Ctrl + Alt + F1, logga in och köra kommandot "killall <namn>", är jag osäker på vad processen heter använder jag "htop" och dödar processen via den vägen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Sluta skämta nu, det måste finnas ett bättre sätt. Under Windows trycker man en gång på superknappen så får man fokus på skrivbordet och helskärmsprogram går ur sitt video mode. Klart det finns ett enklare sätt att lösa detta på då. För Windows är väl inte bättre?
Du kan ju prova att binda systemövervakaren till Ctrl + Alt + Del: http://www.lathund.nu/2009/09/24/oppna- ... l-alt-del/
Ingen aning om det fönstret hamnar över programmet som körs i fullskärmsläge dock.
Ingen aning om det fönstret hamnar över programmet som körs i fullskärmsläge dock.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag brukar trycka på super knappen i ubuntu och då ploppar panelen och start-menyn upp ,det var någon inställning i compiz. 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
När jag trycker Ctrl<Alt-Del så öppnas avstängningsskärmen. Jag har inte själv gjort nån inställning för det och har aldrig varit med om det förut, måste vara nytt i Karmic. 

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

haha så har det alltid varitvulfgar skrev:När jag trycker Ctrl<Alt-Del så öppnas avstängningsskärmen. Jag har inte själv gjort nån inställning för det och har aldrig varit med om det förut, måste vara nytt i Karmic.

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det har aldrig funkat så hos mej tidigare. Fast det kan ju ha varit fel där på den gamla installtionen förstås, ska kolla på övriga datorer.95monye skrev:haha så har det alltid varitvulfgar skrev:När jag trycker Ctrl<Alt-Del så öppnas avstängningsskärmen. Jag har inte själv gjort nån inställning för det och har aldrig varit med om det förut, måste vara nytt i Karmic.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Vad är det för program?rööööv skrev:Hur stänger jag ett helskärmsprogram som hängt sig utan att stänga allt annat?
Gäller det samma program? Gäller detta när programmet har hängt sig?rööööv skrev:Under Windows trycker man en gång på superknappen så får man fokus på skrivbordet och helskärmsprogram går ur sitt video mode.