Helskärmsprogram, hur stänger jag dem?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
rööööv
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Helskärmsprogram, hur stänger jag dem?

Inlägg av rööööv »

Hur stänger jag ett helskärmsprogram som hängt sig utan att stänga allt annat? Superknappen gör ju inget och control + alt + backspace funkar inte längre. Sen dom här F-knapparna verkar inte kunna hjälpa mig. Har hittils fått starta om datorn med den fysiska knappen på datorn varje gång helskärmsprogram hänger sig.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Helskärmsprogram, hur stänger jag dem?

Inlägg av Hund »

Jag brukar växla till TTY1: Ctrl + Alt + F1, logga in och köra kommandot "killall <namn>", är jag osäker på vad processen heter använder jag "htop" och dödar processen via den vägen.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
rööööv
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av rööööv »

Sluta skämta nu, det måste finnas ett bättre sätt. Under Windows trycker man en gång på superknappen så får man fokus på skrivbordet och helskärmsprogram går ur sitt video mode. Klart det finns ett enklare sätt att lösa detta på då. För Windows är väl inte bättre?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du kan ju prova att binda systemövervakaren till Ctrl + Alt + Del: http://www.lathund.nu/2009/09/24/oppna- ... l-alt-del/

Ingen aning om det fönstret hamnar över programmet som körs i fullskärmsläge dock.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Jag brukar trycka på super knappen i ubuntu och då ploppar panelen och start-menyn upp ,det var någon inställning i compiz. :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

När jag trycker Ctrl<Alt-Del så öppnas avstängningsskärmen. Jag har inte själv gjort nån inställning för det och har aldrig varit med om det förut, måste vara nytt i Karmic. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

vulfgar skrev:När jag trycker Ctrl<Alt-Del så öppnas avstängningsskärmen. Jag har inte själv gjort nån inställning för det och har aldrig varit med om det förut, måste vara nytt i Karmic. :)
haha så har det alltid varit :D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

95monye skrev:
vulfgar skrev:När jag trycker Ctrl<Alt-Del så öppnas avstängningsskärmen. Jag har inte själv gjort nån inställning för det och har aldrig varit med om det förut, måste vara nytt i Karmic. :)
haha så har det alltid varit :D
Det har aldrig funkat så hos mej tidigare. Fast det kan ju ha varit fel där på den gamla installtionen förstås, ska kolla på övriga datorer.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

rööööv skrev:Hur stänger jag ett helskärmsprogram som hängt sig utan att stänga allt annat?
Vad är det för program?
rööööv skrev:Under Windows trycker man en gång på superknappen så får man fokus på skrivbordet och helskärmsprogram går ur sitt video mode.
Gäller det samma program? Gäller detta när programmet har hängt sig?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"