Kuvertadress[Löst]

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
Kenna
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Kuvertadress[Löst]

Inlägg av Kenna »

Kör OO 3.1 Sv i Ubuntu och använder Base för ett adressregister.
Önskar skriva brev till adressaterna och behöver kunna skriva adresserna på kuvert.
Hur kopplar jag, korrekt, adressregistret till utskrift av kuvert?

Har försökt och kommit en bit men när jag försöker skriva ut kuverten får jag vartannat kuvert utan adress.
Har jag 10 adressater kommer dessa ut plus 10 kuvert utan tryck.

Hur löser jag detta?

Har letat på nätet utan att hitta någon bra beskrivning, varken engelsk eller svensk.
Senast redigerad av 1 Kenna, redigerad totalt 28 gånger.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Kuvertadress

Inlägg av Pavel »

Kanske kan den här guiden hjälpa: http://wiki.services.openoffice.org/wik ... es_from_db. Titta igenom innehållet i rutan längst upp till höger. Där står det om hur man länkar databaser med mera.
Kenna

Inlägg av Kenna »

Tack för info, men jag slipper inte det tomma kuvertet när jag kör förhandsgranskning .
Försöker med att spara kuverten i fil men då sparas 20 kuvert varav 10 tomma - det står "tom sida" på de som presenteras på skärmen.
Har det något med formatmallen så att det i denna alltid skapas udda eller jämna sidor som blir tomma?
Hittar inte orsaken till de tomma sidorna
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Efter du infogat adressfälten från databasen kan en extra sida skapas. Det är bara att ta bort denna blanka sida innan du skriver ut. Om du inte kan göra det kan du välja Skriv ut på Arkiv menyn och välja att skriva ut sidan 1,3,5... osv. Du kan testa och se hur allt ser ut genom att antingen förhandsgranska eller göra en testutskrift till pdf.
Kenna

Inlägg av Kenna »

Tack för hjälpen.

Att spara kuverten i PDF-format löste mitt problem.
Skriv svar

Återgå till "Kontor"