LÖST Hur laga klantig partitionering Ubuntu/Windows? LÖST

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
ubuntuwin
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

LÖST Hur laga klantig partitionering Ubuntu/Windows? LÖST

Inlägg av ubuntuwin »

Går det att partitionera om från nästan allt Ubuntu och en smula Windows (kanske heter NTFS)?

Jag vill minska ned Ubuntu, Öka Windows och lägga till en partition för data som jag har på en annan dator.

Ska jag göra en CD som datorn startar ifrån?

Jag installerade Ubuntu bredvid Windows. Klantade mig så att windows har så lite plats (3,3 GB) att det går att öppna, men inte köra några program.

Går det att rädda situationen från Ubuntu?

Jag vill helst partitionera om utan att ta bort vare sig Ubuntu eller Windows. Jag har ingen installations-CD till Windows, men produktnyckel. Har CD-brännare. Jag vill ha windows för att kunna använda powerpoint och dela presentationer med andra. Alternativet (dyrt) verkar vara att skicka in datorn till någon som ominstallerar och windowspartitionerar hårdisken och sedan lägga in Ubuntu igen, men smartare.
Senast redigerad av 1 ubuntuwin, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
JeyPeyy
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hur laga klantig partitionering Ubuntu/Windows?

Inlägg av JeyPeyy »

Om du har kvar en live-cd av ubuntu så så kan du starta upp den och köra gparted (partitionsredigeraren) som ligger i System=>Administration.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Välkommen :)

Boota med en LiveCD, har du grejer på windowspartitionen som du vill spara så kan du göra det med LiveCD:n, hårddisken finner du under Platser (behöver kanske "öppna" den två gånger för att den ska öppnas. När man grejer mad partionering finns alltid viss risk att grejer försvinner så säkerhetskopiera.

Gå sen till System → Administration → Partition Editor. Här kan du fixa det du vill. Du väljer hårddisk uppe till höger, högerklicka på parttiionerna och välj Avmontera, sen kan du ändra storlek och flytta dem. Ingenting ändras förrän du klickar på Verkställ, och man ser en lista på vilka ändringar som ska göras, så an kan ångra allt innan man klicka rpå Verkställ. Det kan vara bra att inte göra för många ändringar innan man Verkställer, gör en grej, kontrollera så det blir rätt, Verkställ, sen nästa steg.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
ubuntuwin

Inlägg av ubuntuwin »

Tackar! Jag har lyckats krympa en ubuntupartition så det finns plats. Ubuntu fungerar fortfarande. Nu har jag 27 GB som inte har någon partition. När jag högerklickar på NTFS (windows) partitionen och väljer Resize/move så finns det ingen Free space. Det verkar som att den partitionfria ytan inte märks. Måste jag först göra om den till NTFS innan jag kan utvidga min NTFS-partition över den ytan?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Du ska inte formatera den fria ytan först, för då blir det till en egen partition. Man ser en grafisk representation av partitionerna som färgade rektanglar. Ligger det opartionerade utrymmet intill ntfs-partitionen?

ubuntuwin

Inlägg av ubuntuwin »

Hej!
Tackar!
NTFS ligger inte intill den lediga partitionen.
ubuntuwin

Inlägg av ubuntuwin »

Är det så att jag behöver skapa ett ledigt utrymme utanför ubuntupartitionen? Hur gör jag det i så fall?

Den lediga partitionen ligger inom samma ruta som min stora ubuntu-partition och en partition som heter Linux-swap som är på 2,86 GB. Det lediga utrymmet ligger emellan dessa två.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ligger Ubuntu och swappen inom en stor rektangel? Det lediga utrymmet måste vara opartionerat. Har du lust så kan du ta en skärmdump och posta här, så ser jag exakt hur du har det.

Om Ubuntu och swappen ligger inom en större rektangel så ligger de inom en sk utökad partition, en partition med partitioner i. Då får du flytta på swappen så den hamnar intill Ubuntu, och sen förminska den utökade partitionen. Har aldrig gjort just det själv, men det borde gå bra. Swap är det inga större problem att ta bort och göra en ny sen, om det skulle behövas. Ubuntu använder sig automatiskt av de swappar som hittas vid uppstart.

Har du 512MB RAM så kan Ubuntu köra utan swap så länge man inte gör nåt som kräver mycekt minne, tex bildredigering. Ubutnu behöver inte så mycket RAM, men om det finns så används det till cache för att snabba upp systemet, därför kan det se ut som minneshungrigt på system med mycket RAM.

Beträffande windows, är det vista? Har läst att om man ändrat partitionen så måste man ha installationsskivan för att vista ska kunna göra en filsystemskontroll innan den startar nästa gång. Är det xp så kommer den att kontrollera filsystemet vid nästa uppstart, inget konstigt eftersom partitionen har ändrats, kolla läget så inget är försvunnet typ.

ubuntuwin

Inlägg av ubuntuwin »

Ligger Ubuntu och swappen inom en stor rektangel? Det lediga utrymmet måste vara opartionerat. Har du lust så kan du ta en skärmdump och posta här, så ser jag exakt hur du har det.

****Ja Ubuntu och swappen är inom samma rektangel

Om Ubuntu och swappen ligger inom en större rektangel så ligger de inom en sk utökad partition, en partition med partitioner i. Då får du flytta på swappen så den hamnar intill Ubuntu, och sen förminska den utökade partitionen. Har aldrig gjort just det själv, men det borde gå bra. Swap är det inga större problem att ta bort och göra en ny sen, om det skulle behövas. Ubuntu använder sig automatiskt av de swappar som hittas vid uppstart.

Har du 512MB RAM så kan Ubuntu köra utan swap så länge man inte gör nåt som kräver mycekt minne, tex bildredigering. Ubutnu behöver inte så mycket RAM, men om det finns så används det till cache för att snabba upp systemet, därför kan det se ut som minneshungrigt på system med mycket RAM.

***Jag har 1 GB RAM, Hp Nc6220, 2.0 GHz Centrino / 1 Gb Ram /120 Gb Hårddisk, Win Xp

Om jag väljer något med växllingsfi lför swap, så kan jag välja at ta bbort filen.

Hur kan jag göra!
Bilagor
Skärmdump partitionering
Skärmdump partitionering
partition.png (68.22 KiB) Visad 1238 gånger
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det är en utökad partition, extended som det står i pgparted. Ubuntu- och swap-partitionen ligger inuti den utökade partitionen. Jag har inte flyttat eller ändrat storlek på utökade partitioner, men det borde funka som med vanliga partitioner. I värsta fall så går det ju att installera om Ubuntu på en halvtimme (tänkte göra det på min egen burk ikväll, för skojs skull). Oavsett så bör man ta kopior på alla viktiga filer innan man mocklar med partitionerna.

Flytta Ubuntupartitionen åt höger så den ligger precis bredvid swap. När du tar Ändra storlek/Flytta på den så ta tag i mitten på rektangeln och dra. Tar du tag i kanten på rektangeln så ändrar du storlek.
Klicka på Verkställ, kan ta ett tag för nu ska alla Ubuntufiler flyttas, när det är klart så borde du ha "inte allokerat"-utrymme längst till vänster i den utökade partitionen.
Ta Ändra storlek/Flytta på den utökade, eventuellt så kanske det inte går att högerklicka på rektangeln, utan testa med att markera extended i listan nedanför. När du får upp Ändra storlek/Flytta-fönstret så ta med musen i vänsterkant på rektangeln, du borde få en dubbelriktad pil, dra till önskad storlek. Klicka sen på Verktsäll.
Sen är det bara att på samma sätt förstora ntfs-partitionen.

Kom ihåg att när du dragit med musen och ändrat storlek, så utförs det inte förrän du klickat på Berkställs. Så om du tex ändrat storleken, sen kommer på att du ville ha det lite mindre och ändrar lite till, så kommer du se i listan på väntande åtgärder längst ner att när du klickar på Verkställ så komemr den först att förstora, sen förminska, eftersom du gjorde dessa två grejer. Så om du kommer på att du gjorde lite fel, så använda Ångra, finns under Redigera.

Lycka till, nu ska jag installera om min egen burk. Skojade alltså inte :-P Ska testa utvecklingsversionen av nästa Ubuntuversion :)

ubuntuwin

Inlägg av ubuntuwin »

Jättetack! Nu är det löst!

Det gick bra att minska ned ubuntupartitionen inne i den utökade partitionen. Sedan tog det ett tag innan jag förstod att jag sedan skulle minska den utökade partitionen. När jag gjort det gick det jättebra att utöka NTFS-partitionen. Nu fungerar det. Ska använda datorn snart för att visa powerpoint vid en klimatföreläsning. Då är det jättepraktiskt att kunna använda min egen dator.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Cadryc

Re: LÖST Hur laga klantig partitionering Ubuntu/Windows? LÖST

Inlägg av Cadryc »

Kul att det funka! :-D

Ifall att du inte har lust att böka med xp för att visa nån powerpoint-grej så klarar OpenOffice av att visa dom filerna också ;)

Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"