komponera på gitarr

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

komponera på gitarr

Inlägg av vulfgar »

Min ena son komponerar på sin gitarr. Finns det något bra sätt att få in det han spelar på guran in i datorn och att det sedan skapas tabs? Finns det något bra program för detta? Vad för hårdvara behöver köpas? Finns det bättre sätt jobba på, något program som emulerar gitarrspel, kan man använda tuxguitar till det, tex?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: komponera på gitarr

Inlägg av P.Forsberg »

Att spela in är ingen problem. Han behöver en adapter med 6,3 mm hona till 3,5 mm hane. Sedan måste han
koppla gitarren till LINE IN. Aktivera ingången i Alsamixer.
Sedan kan han använda ljudinspelaren eller vilken ljudprogram som helst med inspelningsfunktion.

Angående tabs:

http://thegabfather.wordpress.com/2008/ ... in-ubuntu/

LJ
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Little John skrev:Att spela in är ingen problem. Han behöver en adapter med 6,3 mm hona till 3,5 mm hane. Sedan måste han
koppla gitarren till LINE IN. Aktivera ingången i Alsamixer.
Sedan kan han använda ljudinspelaren eller vilken ljudprogram som helst med inspelningsfunktion.

Angående tabs:

http://thegabfather.wordpress.com/2008/ ... in-ubuntu/

LJ
Tack, då ska vi köpa en sån adapter och prova.

Tuxguitar använder han ju redan för att spela färdiga tabs, jag ska säga att han får prova sej fram där då för att skapa egna. :)

Återkommer när vi testat.
SwingKid
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av SwingKid »

Finns det något bra program där man kan koppla in guran och ändra ljuden på den? T ex lägga på dist, eko och annat kul? Det finns bra program för det inom Windowsvärlden men jag har glömt bort namnet på dem för det var så länge sedan jag försökte. Skulle va kul att börja igen.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det finns ett program som heter Creox c som ska kunna ge gitarreffekter. Vi testade lite men kom inte riktigt på hur man gjorde. :P Iofs så la vi inte ner särskilt mycket tid på detta heller.

Att spela in mha av adapter gick finfint och det går bra att skapa tabbar i Tuxguitar. Det vi skulle vilja ha tips om är ett program som omvandlar ljud som tex wav, flac, ogg, mp3 till midi. Finessen med det är att man då kan importera filen till Tuxguitar och automatiskt få tabbar, och slippa skriva in varje ton manuellt. Det gör inget alls om man måste ta omvägar kring flera program, tidsbesbaringen skulle ändå bli väldigt stor. Ett alternativ att spela in direkt till midi skulle ju givetvis fungera precis lika bra.
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Kan inte rosegarden spela in i midi?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rasmus skrev:Kan inte rosegarden spela in i midi?
Jag testade det, men fick problem med något annat program som heter Jack som inte ville funka. :( Det är ju möjligt att mitt ljudkort är för dåligt för detta, det är ju ett onboard ljudkort på en bärbar. Vi får köpa ett bättre ljudkort till hans egen stationära dator och testa, eller kanske ett USB-ljudkort så att vi kan växla dator.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"