Uppdater BIOS

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
lillkillen
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Uppdater BIOS

Inlägg av lillkillen »

Har en gammal relik som jag tänkte installera Xubuntu på. Kan man uppdatera BIOS (1999) och i så fall hur gör man?
Senast redigerad av 1 lillkillen, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppdater BIOS

Inlägg av webaake »

Det beror helt på vilket fabrikat och modell moderkortet är. Kolla på tillverkarens hemsida om det finns nåt nyare BIOS och hur det isåfall skall installeras.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
lillkillen
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av lillkillen »

Blixtsnabbt!

Tack!
Användarvisningsbild
nixy

Inlägg av nixy »

På Asus moderkort brukar det finnas ett verktyg som heter EZ Flash som förenklar uppdateringen av BIOS. Jag uppdaterade nyligen ett Asus M2N32 WS Pro-kort och använde följande metod:

1. Hämtade senaste BIOSversionen till moderkortet från Asus webbplats, och packade upp filen (*.zip -> *.BIN).
2. Formaterade en USB-minnessticka som FAT16 (Fat32 verkade inte funka), och placerade .BIN-filen på minnesstickan.
3. Startade om datorn med tangenterna Alt+F2 nedtryckta för att komma in i EZ Flash. Alternativt kan man vid omstart hålla delete-tangenten nedtryckt för att komma in i BIOS-setup, och där kan man hitta EZ Flash under Tools-menyn.
4. I EZ Flash följde jag anvisningarna: markerade enhet och .BIN-fil (med tab och piltangenterna), och bekräftade start av uppdatering (med enterknappen).

När uppdateringen var klar startade datorn om efter 5 sekunder.
Chichin
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Chichin »

Det där var ett listigt och enkelt sätt tyckte jag men hur ska jag göra om jag har en Acer???

Har en .exe fil i en mapp för dos, en mapp som heter Rom och där ligger en .bin fil och en .WPH fil och så sist men inte minst, en windows mapp med en .exe fil i den med.

Tacksam för hjälp, gissar vilt på att jag inte ska köra skiten i wine ;)
Acer 5739 C2D P8700 GF 240M 1024MB HTPC PB Imedia x1607 C2D quad 2,4ghz 3 g ram Ati 5770 1024MB
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det bör du nog inte testa... Har datorn en diskettläsare? Isf kan du göra en bootbar diskett med DOS där du lägger in exe-filen för dos. Kanske står något om det i någon readme-fil?
Chichin
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Chichin »

Diskett station via usb kan jag fixa när jag hälsar på brorsan, ska nog lösa sig men vad för filer ska det vara på den då för att det ska starta normalt, för det verkar inte som acer tillhandahåller det?? Eller så skapar .exe filen i dosmappen en startdisk kanske??

Då är ju frågan vart jag sen ska lägga .bin filen som är 2mb stor??
Acer 5739 C2D P8700 GF 240M 1024MB HTPC PB Imedia x1607 C2D quad 2,4ghz 3 g ram Ati 5770 1024MB
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag vet faktiskt inte. Har inte gjort så många bios-uppdateringar i mina dagar. Det finns ingen readme-fil eller info på Acers hemsida?
Användarvisningsbild
skalman65
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av skalman65 »

Det här är en sida som hjälpt mig flertal gånger,
kan inte lova att det skulle fungera för dig, men besök sidan och undersök......

http://www.bootdisk.com/
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"