Windowsviurs i Ubuntu

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
nisse2
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Windowsviurs i Ubuntu

Inlägg av nisse2 »

Har en fråga om hur tex. en exe-fil som innehåller virus som körs i Wine uppfattas utav Unbuntu, dvs. aktiveras viruset överhuvudtaget eller självdör den eller lever den sitt eget liv utan att skada eller påverka något?
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Windowsviurs i Ubuntu

Inlägg av bbauto »

nisse2 skrev:Har en fråga om hur tex. en exe-fil som innehåller virus som körs i Wine uppfattas utav Unbuntu, dvs. aktiveras viruset överhuvudtaget eller självdör den eller lever den sitt eget liv utan att skada eller påverka något?
Jag misstänker att viruset kommer försöka anropa en massa dll'er och andra systemfiler som inte finns i ubuntu/wine, vad detta innebär rent praktiskt är svårt att sia om, förmodligen biter inte viruset överhuvudtaget i värsta fall kanske något i wine kraschar, så du är tvungen att ominstallera wine, om viruset inte är anpassat för just wine lär det självdö . Men intressant frågeställning! Någon som vet?? :)
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

Jag vet inte heller, jag antar att det beror på vad viruset försöker göra. Men det finns en artikel om det som är rätt kul, några år gammal dock.
http://www.linux.com/archive/feature/42031
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

hagelnut skrev:Jag vet inte heller, jag antar att det beror på vad viruset försöker göra. Men det finns en artikel om det som är rätt kul, några år gammal dock.
http://www.linux.com/archive/feature/42031
Hehehe :)
bungalowbill
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av bungalowbill »

Hehehe, skön snubbe :P
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"