uppdateringar "inte tillräckligt med diskutrymme"
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
uppdateringar "inte tillräckligt med diskutrymme"
Hej
har just installerat ubuntu på min dator och det är första gången jag har med linux att göra.
Mitt problem är att när jag ska installera uppdateringar så säger den att:
Inte tillräckligt med ledigt diskutrymme
Uppgraderingen behöver totalt 421M ledigt utrymme på disken "/". Frigör minst ytterligare 421M av diskutrymmet på "/". Töm din papperskorg och ta bort temporära paket från tidigare installationer med kommandot "sudo apt-get clean"
hittar inget om vad jag ska göra. min hårdisk är på 1 terabyte men uppdelad på två där den ena är liten men enligt ubuntu så ska det fortfarande finnas 2.4gig på den lilla.
Någon som har en lösning?
har just installerat ubuntu på min dator och det är första gången jag har med linux att göra.
Uppgraderingen behöver totalt 421M ledigt utrymme på disken "/". Frigör minst ytterligare 421M av diskutrymmet på "/". Töm din papperskorg och ta bort temporära paket från tidigare installationer med kommandot "sudo apt-get clean"
hittar inget om vad jag ska göra. min hårdisk är på 1 terabyte men uppdelad på två där den ena är liten men enligt ubuntu så ska det fortfarande finnas 2.4gig på den lilla.
Re: uppdateringar "inte tillräckligt med diskutrymme"
2.4gig är nog för lite ledigt utrymme på "/" (root). Som sagt, kör kommandot sudo apt-get clean i en terminal. Samt kolla mappen /var/tmp om där ligger nåt skräp. Avinstallera program du inte använder.
På längre sikt måste du nog göra / större.
På längre sikt måste du nog göra / större.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
jag provade sudo kommandot men inget hände (vad jag vet)
finns det något sätt tt gå tillbaka och ändra om partitionerna?
finns det något sätt tt gå tillbaka och ändra om partitionerna?
Hur stora är alla de partioner du skapade vid installationen? Det finns sätt att lösa problemet men man vill gärna veta att det är just storleken på / som är kruxet och inte annat strul.
Måste du ändra storleken så bootar du från en Live CD och startar Gparted (Diskpartitioneraren). Du kan följa denna länk:
http://gparted.sourceforge.net/larry/re ... sizing.htm
Måste du ändra storleken så bootar du från en Live CD och startar Gparted (Diskpartitioneraren). Du kan följa denna länk:
http://gparted.sourceforge.net/larry/re ... sizing.htm
hur kan jag se partitionerna som jag skapat i efterhand?
Du kan kolla på partionerna i gparted som kanske måste installeras först från Pakethanteraren Synaptic. Som sagt, du kan endast se på dem, inte ändra dem utan att boota från en Live CD först.
är det samma cd som jag installerade ubuntu med?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Jepp, det är samma cd. Den ligger nog i System → Administrration → Partition Editor. En bra grej med det programmt är att man måste klicka på Verkställ innan nånting görs.Kayso skrev:är det samma cd som jag installerade ubuntu med?
Man kan förminska en partition, och sen förstora en partition. men rekommenderar att man tar backup på viktiga grejer innan OM nåt skulle gå fel.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Starta upp på LiveCDn och kör gärna kommandot "sudo fdisk -l" i terminal, eller skärmutskrift från System->Administration->Partitionsredigeraren (gparted) och skicka tillbaka hit. 2,4GB Ledigt? Ja det är i minsta laget vid en Dist uppgradering ex. från ubuntu 8.10->9.04. Själv har jag hela systemet på ett portabelt 16GB USB-minne, där har jag allokerat 7GB för systemet "/" och 0,5GB för swap och resterande för "/home". Normalstorlek för själva systemet är ca 3,5-4GB under en dist uppgradering behövs dessutom hela det nya systemets filer (under /tmp ) under själva uppgraderingsprocessen. Det du kan göra är att montera "/tmp" någon annan stans under själva uppgraderingen (/etc/fstab). MEN förmodligen vill du nog slippa detta framöver, så kanske enklare att Ändra storlek på dina bef. partitioner en gång för alla, det gör du med LiveCD->System->Administration->Partitionsredigeraren. Välj Disk uppe till höger, avmontera alla partitioner (högerklicka->Avmontera) kör Ändra storlek + Verkställ... KlartKayso skrev:Hej
när jag kör livecd ska jag väla kör ubuntu från cd? när jag gör det kommer jag inte in i ubuntu utan endast till en dos liknande promt!
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vad har du för ubuntu CD?? Har du en ubuntu LiveCD, så ska Gnome startas (skrivbordshanteraren).Kayso skrev:när jag kör livecd ska jag väla kör ubuntu från cd? när jag gör det kommer jag inte in i ubuntu utan endast till en dos liknande promt!
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det låter som att du har Alternate-skivan, inte Live. Ladda ner och bränn (eller om du kör LiveUSB) den här http://ubuntu-se.org/drupal/downloadKayso skrev:när jag kör livecd ska jag väla kör ubuntu från cd? när jag gör det kommer jag inte in i ubuntu utan endast till en dos liknande promt!