Kan inte starta Firefox [LÖST]
Kan inte starta Firefox [LÖST]
Hej!
I samband med en uppdatering av Ubuntu 8.04 fick Firefoxens launcher en pekare till
en textfil som råkade ligga på skrivbordet vilket naturligtvis medförde att Firefoxen inte
kunde startas. Jag gick in i Launcherns properties och försökte ändra pekaren till
'/usr/lib/firefox-3.0.14/firefox.sh' vilket jag tyckte 'såg bra ut'. Launchern accepterade
ändringen men resultat nada.
Vet någon om detta är rätt metod att rätta till problemet och vad är i så fall rätt
fil att lägga in i launchern. Kan detta göras effektivare i ett terminalfönster?
undrar roby
I samband med en uppdatering av Ubuntu 8.04 fick Firefoxens launcher en pekare till
en textfil som råkade ligga på skrivbordet vilket naturligtvis medförde att Firefoxen inte
kunde startas. Jag gick in i Launcherns properties och försökte ändra pekaren till
'/usr/lib/firefox-3.0.14/firefox.sh' vilket jag tyckte 'såg bra ut'. Launchern accepterade
ändringen men resultat nada.
Vet någon om detta är rätt metod att rätta till problemet och vad är i så fall rätt
fil att lägga in i launchern. Kan detta göras effektivare i ett terminalfönster?
undrar roby
Senast redigerad av 1 roby, redigerad totalt 17 gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Kan inte starta Firefox
För att ta bort din ändring kan du radera motsvarande fil. T.ex. med följande kommando:
Kod: Markera allt
rm ~/.local/share/applications/firefox.desktop
Jag har tagit bort hänvisningen till den felaktiga filen i launcherns (firefox-ikonen), filen i sig vill jag
inte ta bort. Men vad sätter jag in istället för att starta firefox när jag vänsterklickar på ikonen?
inte ta bort. Men vad sätter jag in istället för att starta firefox när jag vänsterklickar på ikonen?
-
Det ska stå firefox %u
Nej Lars, det funkar inte med 'firefox %u' i kommandot. Det bör vara någon exekverbar fil eller
script.
script.
-
Det är ett kommando med tillhörande parametrar, den exakta sökvägen letas upp i miljövariabeln PATH och behöver inte anges explicit. Strikt talat så är väl %u ganska onödigt just här, jag antar att det har hängt med någon annanstans ifrån (det ersätts med en URL i vissa sammanhang). Så här ser det ut hos mig:
Testa genom att öppna en terminal.
I den ska du bara skriva firefox följt av Enter för att se om Firefox startar överhuvudtaget.
I den ska du bara skriva firefox följt av Enter för att se om Firefox startar överhuvudtaget.
- bbauto
Har du flera versioner av Firefox, så kan du hitta genvägar/länkar under /usr/bin ex "firefox", "firefox-3.0" Högerklicka på den senare så ska du se att den är länkad till ex. "../lib/firefox-3.0.14/firefox.sh". Det är således dessa länkar du ska välja. 

Till Rune.K
Om jag försöker starta firefox från terminalen får jag följande svar:
Could not find compatible GRE between version 1.9.0.1 and 1.9.0.*
Vad menas med detta?
Om jag försöker starta firefox från terminalen får jag följande svar:
Could not find compatible GRE between version 1.9.0.1 and 1.9.0.*
Vad menas med detta?
Till bbauto!
under /usr/bin har jag firefox och firefox-3.0 som båda är länkar till shell scripts - i ena fallet till
firefox-3.0 i andra fallet till /usr/lib/firefox-3.0.14/firefox.sh
Jag har försökt använda båda länkarna i launcherns kommando utan resultat.
under /usr/bin har jag firefox och firefox-3.0 som båda är länkar till shell scripts - i ena fallet till
firefox-3.0 i andra fallet till /usr/lib/firefox-3.0.14/firefox.sh
Jag har försökt använda båda länkarna i launcherns kommando utan resultat.
-
Om GRE saknas måste det vara något ordentligt fel med installationen. Prova att installera om alla paket som heter något med firefox-* eller xulrunner-*, t.ex. med följande kommando:
Kod: Markera allt
sudo aptitude reinstall "(~i ^xulrunner) | (~i ^firefox)"
Tack Lars!
Ominstallation gjorde susen!
Ominstallation gjorde susen!