Filserver till både XP och OS X

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
skinner

Inlägg av skinner »

Hej!

Jag är ny på det här med Linux. Jag driver ett företag och vi fick över en dator med 160 gigs hårddisk och lite andra trevligheter så istället för att låta den stå och förfalla i något föråd fick det bli att göra server av den. Men eftersom att det inte är något vi egentligen behöver utan mest för kul så bestämde jag att den inte får kosta något. Allså inga OS eller serverprogram som kostar något.
Valet föll då på Ubuntu efter lite funderingar då Red Hat serveredition kostade pengar. Småkikade på serverversionen av Ubuntu men den saknade skrivbordsmiljö så den gick bort då jag är helt ny på linux.
Det fick därför bli vanliga Ubuntu. Installerade det och det fungerade ju kanonfint redan från början, men nu kommer det där med server. Vilket filserverprogram ska jag köra på den? Vi har 5 datorer i företaget. 3 MACar med MAC OSX Tiger och 2 datorer med Windows XP på. Så det måste fungera med båda. Sedan vore det ju även trevligt om man kunde komma åt hårddisken via FTP så jag behöver ett passande ftpserverprogram.

Edit: Samba är ingen idé att ni föreslår då det bara fungerar med Windows.
depeo

Inlägg av depeo »

Samba fungerar utmärkt med både Linux, OSX och Windows.
Ett alternativ om du inte vill köra samba på OSX är ju NFS för OSX och samba för Windows.

vsftpd är en säker och bra ftpd.
skinner

Inlägg av skinner »

Vart kan jag hitta Samba någonstans? Hittar ingen bra version av programmmet på internet när jag söker.
Okänd

Inlägg av Okänd »

När du väljer att dela ut en mapp med Samba så hämtas och installeras det automatiskt.

EDIT: Annars är Synaptic det bästa sättet att installera program och övrigt. Mycket sällan behöver man gå ut till internet för att få tag på ett program.
skinner

Inlägg av skinner »

[quote="petri0"]När du väljer att dela ut en mapp med Samba så hämtas och installeras det automatiskt.

EDIT: Annars är Synaptic det bästa sättet att installera program och övrigt. Mycket sällan behöver man gå ut till internet för att få tag på ett program.[/quote]
Jag är som sagt helt novis på Linux. Finns Samba redan i Ubuntu 6.10? Om det gör det, hur får jag då igång det? Jag hittar det inte. Finns det inte där... Hur gör jag då för att få in det? Måste jag ladda hem det? Finns det inte till Ubuntu 6.10?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hej! Jag har installerat Apache2 och har helt enkelt lagd in alla filer i /var/www/ mappen som alla kan komma åt oavsett operativsystem...:)

Glömde att berätta att man kan logga in via FTP med lösenord..
skinner

Inlägg av skinner »

Hittade Samba, nu.... Tack för hjälpen. Det var först nu som jag förstod hur man egentligen använde pakethanteraren.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag borde ha skickat :| länken till Wiki ang. Pakethanterare http://ubuntu-se.org/Wiki/Pakethantering där kan man välja ifall det är Synaptic (Ubuntu) eller Adept (Kubuntu) man vill läsa mer om.
skinner

Inlägg av skinner »

Men bara för att jag har hittat Samba så betyder inte de att det fungerar som jag trodde. Installerade Samba i pakethanteraren och startade om datorn. Men hur ska jag göra nu? OM jag går under program så finns inte Samba där och inte heller under system.
Vart hittar jag programmet Samba någonstans?

Jag kanske verkar helt knäpp vad vet jag. Men Linux är väldigt anorlunda mot vad jag trodde och trotts att jag försöker klicka runt på olika ställen så hittar jag inte programmet Samba.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Dela ut en mapp med samba så bör du kunna se mappen sedan i Windows. Själva programmet har ingen GUI för den ska bara jobba i "bakgrunden" vad jag har förstått.

Det finns en bra guide vad behöver göras ifall någonting strular med samba, dock på engelska http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=202605
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"