Löst, men med nya problem - Flashvideo och ljud börjar hacka

Problem med att spela musik, film osv.
InfiniDimm
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Löst, men med nya problem - Flashvideo och ljud börjar hacka

Inlägg av InfiniDimm »

Efter att nyligen ha uppgraderat till 9.04 och bytt grafikkort till ett Asus Radeon 3650 i samma veva har jag fått vissa problem med ljud och bild. Precis efter uppstart flyter allt på fint. Jag kan se youtube-klipp, spela musik och titta på videofiler från hårddisken. Men efter cirka 20 minuter efter uppstart börjar flash-video gå mycket långsamt, ljudet likaså. Jag kan inte spela upp mp3-filer från Rythmbox. Däremot kan jag se videofilmer från hårddisken med VLC men tyvärr är ljudet lika dåligt som på flashfilmer.

Jag har provat på att installera flash-nonfree, tagit bort swfdec, lagt till swfdec, installerat restricted-extras, avinstallerat compiz, installerat RealPlayer10, provat youtube-klipp i Epiphany med samma nedslående resultat. Om jag botar om datorn så funkar flash ytterligare tjugo minuter. Om jag däremot inte spelar några flash-videos så kan jag spela musik och titta på filmfiler utan problem eller tidsbegränsning. Och om jag först efter fyrtio minuter börjar titta på en flashfilm så är uppspelningen dålig..

Idéer?

Efter att ha följt den här guiden http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1130384 tycks flash- och ljudproblemen vara lösta. Dock leder det till nya bekymmer. I tidigare versioner har jag kunnat använda ALSA och då växlat mellan en digital och en analog utgång på ljudkortet för att kunna köra musik via stereon resp via hörlurar kopplade direkt till kortet. Med PulseAudio tycks det som att den möjligheten har försvunnit och allt ljud går genom den digitala utgången.

Är det så? Har jag missat någon inställning? Finns det något hack man kan göra?
...mot bättre vetande?

Återgå till "Ljud och video"