Att starta ett spel..

För spelentusiaster !
Vamp

Att starta ett spel..

Inlägg av Vamp »

Hej!

Blir nog många trådar av mig framöver kan jag tänka mig ;D.
Nu är det så att jag har en del Windows spel som jag gärna vill kunna spela,
så vad för program ska jag använda?
Användarvisningsbild
CrashLord
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Att starta ett spel..

Inlägg av CrashLord »

Du har tre att välja på (om det finns fler vet jag ej) Wine vilken är gratis samt Cedega som kostar pengar och sist Crossover som också kostar pengar.

vilken som är bäst tvistar dom lärde om
Okänd

Att starta ett spel..

Inlägg av Okänd »

Personligen så har jag haft bäst erfarenhet av Wine och jag har betalande medlem hos Transgaming (de som Cedega). Skillnanden mellan Cedega & Wine är egentligen Cedega riktar in sig på att vara mer för spel medans Wine är alltiallo. Även om Cedega sägs vara bättre för spel så har jag aldrig riktigt känt några fördelar gentemot Wine (kanske dock användargränssnittet i Cedega ändå).

Det finns även en gratis version av Cedega för den som vill ha men den kommer ut ett grafiskt gränssnitt och dessutom så följer inte samma CD-skyddsstöd med (t.ex SafeDisc) som när du betalar för det.

Så min rekommendation är att du kollar in appdb.winehq.org respektive transgaming.org/gamesdb för att kolla om dina spel fungerar med respektive program.

P.S Crossover är en kommersiell variant av Wine, dock är det fortfarande både för spel och program så några större skillnad jämfört med Wine tror jag ej kan hittas.
Vamp

Att starta ett spel..

Inlägg av Vamp »

Hm, Whine stödjer inte Eve Online såg jag nu ;(.
Det sög, måste fixas snabbt! De flesta spela funkar inte med whine har jag märkt, lite jobbigt.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Att starta ett spel..

Inlägg av zero gravity »

med wine kör jag utan wow, diablo2, warcraft 3.
men det är som du säger en hel del funkar inte. Men o andra sidan är ju inte spelen skrivna för linux.
Abusus non tollit usum
Okänd

Att starta ett spel..

Inlägg av Okänd »

[quote="Vamp"]Hm, Whine stödjer inte Eve Online såg jag nu ;(.
Det sög, måste fixas snabbt! De flesta spela funkar inte med whine har jag märkt, lite jobbigt.[/quote]
Sedan så går det att få igång ett flertal av de spel som inte "fungerar" genom mindre trix. Ibland finns det att hitta på varje spels sida på appdb.winehq.org
Skriv svar

Återgå till "Spel"