Installera Ubuntu 9.04 PPC på Mac Mini G4
- christer810
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Installera Ubuntu 9.04 PPC på Mac Mini G4
En äldre Mac Mini G4 med 1,4 GHz, 512 MB Ram, 80 GB HD.
Hur installerar jag Ubuntu 9.04 PPC på denna?
Är installationsprocessen likadan som med PC?
Fungerar datorn bra utan problem med detta operativ?
//Christer
Hur installerar jag Ubuntu 9.04 PPC på denna?
Är installationsprocessen likadan som med PC?
Fungerar datorn bra utan problem med detta operativ?
//Christer
- SlamsornasKung
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Installera Ubuntu 9.04 PPC på Mac Mini G4
NEJ! Installationsprocessen kommer med största sannolikhet inte att vara lika smidig som när du installerar på en PC. Har själv installerat två Linuxvarianter på iMac G3, först Ubuntu, sedan Debian.
Du kommer att behöva tid och tålamod. Jag rekommenderar också att du googlar innan du sätter igång. Du kommer att lyckas om du vill, men det kommer nog att kräva lite handpåläggning från din sida.
Du kommer att behöva tid och tålamod. Jag rekommenderar också att du googlar innan du sätter igång. Du kommer att lyckas om du vill, men det kommer nog att kräva lite handpåläggning från din sida.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- christer810
Trist då, att det är svårt att installera. Jag vill helst bara att det ska fungera.SlamsornasKung skrev:NEJ! Installationsprocessen kommer med största sannolikhet inte att vara lika smidig som när du installerar på en PC. Har själv installerat två Linuxvarianter på iMac G3, först Ubuntu, sedan Debian.
Jag tänkte köpa en äldre Mac Mini G4, men kan nog ändra mej.
Är det lättare att installera Ubuntu 9.04 på en helt ny Mac Mini med Intel processor?
//Christer
- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det lättaste både för dig och plånboken vore om du INTE köpte en Mac överhuvudtaget 
Jag kan rekommendera Acer Aspire One eller någon liknande. Lätt att installera och allt fungerar nästan direkt, lite handpåläggning men det har jag löst genom att skriva en svensk guide som jag länkar till i min signatur

Jag kan rekommendera Acer Aspire One eller någon liknande. Lätt att installera och allt fungerar nästan direkt, lite handpåläggning men det har jag löst genom att skriva en svensk guide som jag länkar till i min signatur

JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
- SlamsornasKung
Varför inte testa med att köra en Live CD? Det kanske funkar mycket bättre på en Mini G4 än en iMac G3?christer810 skrev: Trist då, att det är svårt att installera. Jag vill helst bara att det ska fungera.
Jag tänkte köpa en äldre Mac Mini G4, men kan nog ändra mej.
Är det lättare att installera Ubuntu 9.04 på en helt ny Mac Mini med Intel processor?
//Christer
Jag installerade Ubuntu 9.04 via VirtualBox på en Intel iMac nyligen, det fungerade "out of the box". Kom bara ihåg att aktivera "högerklicken" på musen!!!
Återigen, jag menade inte att skrämmas, men mina erfarenheter av PPC versionerna av Ubuntu har varit att de kräver mycket tålamod. Men, som sagt, har inte försökt på en G4.
Det finns åtskilliga trådar i ämnet på nätet, kika gärna på den här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1162913, till att börja med!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
- christer810
Får väl hålla mej kvar med PC dåDagon^ skrev:Det lättaste både för dig och plånboken vore om du INTE köpte en Mac överhuvudtaget

Acer Aspire One verkar bra, men är inte ASUS eee pc bra då?
Vilken av dessa är bäst för Ubuntu 9.04 ?
//Christer
- christer810
Jag har som sagt inte en Mac Mini. Funderar bara på att köpa en.SlamsornasKung skrev: Varför inte testa med att köra en Live CD? Det kanske funkar mycket bättre på en Mini G4 än en iMac G3?
Jag installerade Ubuntu 9.04 via VirtualBox på en Intel iMac nyligen, det fungerade "out of the box". Kom bara ihåg att aktivera "högerklicken" på musen!!!
Återigen, jag menade inte att skrämmas, men mina erfarenheter av PPC versionerna av Ubuntu har varit att de kräver mycket tålamod. Men, som sagt, har inte försökt på en G4.
Det finns åtskilliga trådar i ämnet på nätet, kika gärna på den här: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1162913, till att börja med!
Kan därför inte testa med Live CDn såklart.
//Christer
- Dagon^
Både AAO och EEE är fina maskiner, helt klart värda sina pengarchrister810 skrev:Får väl hålla mej kvar med PC dåDagon^ skrev:Det lättaste både för dig och plånboken vore om du INTE köpte en Mac överhuvudtaget
Acer Aspire One verkar bra, men är inte ASUS eee pc bra då?
Vilken av dessa är bäst för Ubuntu 9.04 ?
//Christer

Jaunty (9.04) rullar på galant på båda maskinerna

- christer810
Jag hittar bara Acer Aspire One datorer med windows xp home på nätbutikerna.Dagon^ skrev: Både AAO och EEE är fina maskiner, helt klart värda sina pengar
Var kan jag köpa en sådan med Linux förinstallerat istället för windows?
//Christer
Slutade inte Canonical stödja PPC efter Ubuntu 7.10 (eller däromkring)?
Butiker som säljer datorer med Ubuntu förinstallerat föreslås t.ex. i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=65&t=22924
christer810 skrev: Jag hittar bara Acer Aspire One datorer med windows xp home på nätbutikerna.
Butiker som säljer datorer med Ubuntu förinstallerat föreslås t.ex. i http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=65&t=22924
Det finns PPC isos av Ubuntu även nu. Skräm inte folk från G4:or i onödan. G3:orna var definitivt värre bl a för en del av dem inte hade fräscht firmware (BIOS på PC-språk).
Här är PPC isos:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/ports ... 4/release/
Kanon!
En helt annan fråga är om Mac Mini är ett bra köp!? Begagnad till ett MYCKET bra pris kanske. Det är en kul burk! Annars finns Shuttles K45 barebone som är en nästan lika kul burk att bygga en dator i.
Här är PPC isos:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/ports ... 4/release/
Kanon!
En helt annan fråga är om Mac Mini är ett bra köp!? Begagnad till ett MYCKET bra pris kanske. Det är en kul burk! Annars finns Shuttles K45 barebone som är en nästan lika kul burk att bygga en dator i.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- Dagon^
Ingen koll på om det går men om du beslutar dig att köpa en ändå med Windows XP kan du bara följa min guide från början för att installera Ubuntuchrister810 skrev:Jag hittar bara Acer Aspire One datorer med windows xp home på nätbutikerna.Dagon^ skrev: Både AAO och EEE är fina maskiner, helt klart värda sina pengar
//Christer

- christer810
Guiden verkar inte vara så svår för mig. Bara att slänga ut XP och in med Ubuntu direkt.Dagon^ skrev: Ingen koll på om det går men om du beslutar dig att köpa en ändå med Windows XP kan du bara följa min guide från början för att installera Ubuntu
Det finns ju flera olika modeller, med olika specifikationer, av Acer Aspire One.
Den blåa är fin, men den röda skulle passa bättre med Ubuntu Satanic Edition som jag kör.
Dock tycker jag det är lite lite minne med 1GB, som de alla levereras med som standard.
//Christer
- SlamsornasKung
"Linux for the damned", det var ta mig satan det roligaste jag har sett på länge! Måste installera på någon burk... SNART!!!christer810 skrev:den röda skulle passa bättre med Ubuntu Satanic Edition som jag kör
- Dagon^
Man kan ju trycka i mer minne med lite pill. En sjuhelvetes massa pill rättare sagt..christer810 skrev:Guiden verkar inte vara så svår för mig. Bara att slänga ut XP och in med Ubuntu direkt.Dagon^ skrev: Ingen koll på om det går men om du beslutar dig att köpa en ändå med Windows XP kan du bara följa min guide från början för att installera Ubuntu
Det finns ju flera olika modeller, med olika specifikationer, av Acer Aspire One.
Den blåa är fin, men den röda skulle passa bättre med Ubuntu Satanic Edition som jag kör.
Dock tycker jag det är lite lite minne med 1GB, som de alla levereras med som standard.
//Christer
- christer810
Har kollat lite på det. Acern levereras med ett 1 GB minne i den enda minnesplatsen.Dagon^ skrev: Man kan ju trycka i mer minne med lite pill. En sjuhelvetes massa pill rättare sagt..
Man måste alltså köpa ett extra 2 GB minne (som är max minnet för datorn) och slänga ut det andra.
Frågan är bara om det är värt det. 1 GB Ram kanske räcker?
//Christer
- Dagon^
Utifrån mina egna upplevelser och erfarenheter räcker 1GB RAM i den datorn gott och väl.christer810 skrev:Har kollat lite på det. Acern levereras med ett 1 GB minne i den enda minnesplatsen.Dagon^ skrev: Man kan ju trycka i mer minne med lite pill. En sjuhelvetes massa pill rättare sagt..
Man måste alltså köpa ett extra 2 GB minne (som är max minnet för datorn) och slänga ut det andra.
Frågan är bara om det är värt det. 1 GB Ram kanske räcker?
//Christer
Jag har aldrig upplevt några problem med det.