Hackande ljud
Hackande ljud
Jag har använt ubuntu i snart ett år och inte haft problem med ljud förut. Nu har däremot ljudet börja hacka sedan ett tag tillbaka. Jag använder Ubuntu 9.04 - Jaunty Jackalope. Det spelar ingen roll vilket program jag använder; spotify, VLC etc - allt hackar. Det är inte ett konstant hackande, utan ljudet försvinner under korta korta ögonblick sporadiskt. Låter ungefär som att det skulle vara problem med någon form av streaming trots att jag spelar film och musik direkt från hårddisken. Har någon någon aning om vad mitt problem kan vara? Jag blir knäpp på detta snart!
Re: Hackande ljud
Om du börjar med att i terminalen köra;
För att sedan, när ljudet börjar hacka, köra
Får du ut någonting vettigt då?
Kod: Markera allt
dmesg > dmesg.txt && dmesg -c
dmesg
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
När jag skriver in det första kommandot står det: "klogctl: Operationen inte tillåten"
sudo före...
Ursäkta min icke-koll gällande ubuntu och terminal
När jag skriver får jag fortfarande samma meddelande: "klogctl: Operationen inte tillåten".
Om detta hade fungerat, skall jag alltså sitta på lur och skriva när ett av ljudbortfallen kommer? De är så pass korta att det vore omöjligt för mig att pricka in.

När jag skriver
sudo dmesg > dmesg.txt && dmesg -c
Om detta hade fungerat, skall jag alltså sitta på lur och skriva
dmesg
Det är för att jag är värdelös på morgonen utan mitt kaffe...
Nu har du innehållet av dmesg i dmesg.txt.
Går det bättre då?
Och nej, du behöver inte trycka det varje gång detta händer, utan mer efter att det har börjat; dmesg kommer att visa dig delar av övriga loggfiler i /var/log som kan vara intressant.
sudo dmesg -c > dmesg.txt
dmesg
Går det bättre då?
Och nej, du behöver inte trycka det varje gång detta händer, utan mer efter att det har börjat; dmesg kommer att visa dig delar av övriga loggfiler i /var/log som kan vara intressant.
Jisses. Jag förstår ingenting av detta. Dokumentet innehåller 52501 tecken och går inte att klistra in här. Vad tycker du jag skall göra? Är det något specifikt jag skall klistra in så att du kan se?
Ok, då gör vi så här först.
När det börjat hacka, kör dmesg igen och posta resultatet här.
sudo dmesg -c
Nu hackar ingenting bara för det. Jag får dyka ner i detta senare. Tack för din hjälp - jag återkommer!