Hur lägger man till enheter/mappar till vsftpd?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
lezz

Inlägg av lezz »

Jag har satt upp vsftpd. Men hur lägger jag till enheter/mappar till den så varje gång t.ex. användaren peter loggar in så ser han filmer (/mnt/hda/musik AKA c:\musik)?
no time to lose. just to it.
testarn

Inlägg av testarn »

om du skapat användaren "peter" borde väll hans mappar och filer hamna i "/home/peter/" (om du nu kör Linux)...
lezz

Inlägg av lezz »

jo men om jag har 10 användare så vill jag inte göra 10 kopior av t.ex. /mnt/musik till allas hemmappar. nån som vet?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om dom har tillstånd att läsa den mappen så borde du kunna göra en symlink mellan /mnt/musik och deras hemmapp
ln -s /mnt/musik ~användare/musik

Du borde kunna skriva något script som körs när du lägger till användare som gör det där åt dig... är inte helt säker på hur man gör det dock.

En annan lösning är att skapa en FTP användare som heter nåt i stil med ftp_user länka in allt till den användarens hem-mapp och låt alla dina ftp-användare få tillgång till denna användare

//Gasol
lezz

Inlägg av lezz »

[quote="gasol"]Om dom har tillstånd att läsa den mappen så borde du kunna göra en symlink mellan /mnt/musik och deras hemmapp
ln -s /mnt/musik ~användare/musik

Du borde kunna skriva något script som körs när du lägger till användare som gör det där åt dig... är inte helt säker på hur man gör det dock.

En annan lösning är att skapa en FTP användare som heter nåt i stil med ftp_user länka in allt till den användarens hem-mapp och låt alla dina ftp-användare få tillgång till denna användare

//Gasol[/quote]
men saken med symlink är att jag då är tvungen att avaktivera chroot. och då kan användaren bläddra igenom hela min / vilket inte är så bra väl. men du har säkert en lösning eller?
Okänd

Inlägg av Okänd »

ahh, tänkte inte på att symlänken stoppas av ett chroot(~) fängelset.

Du kan lösa detta med mount --rbind orginal ny-plats

Då kommer du få en kopia av den mount´en från orginal på ny-plats
Det finns mer att läsa på om mount om du skriver man -s8 mount (eller så kanske det var man -S8 mount nåt av dom är för Solaris system, glömmer hela tiden vilken...)

(har inte testat detta dock, men det borde fungera)
mkdir ~peter/musik
mount --rbind /mnt/hda/musik ~peter/musik

edit: Det smidigaste är att lägga till mount raden i fstab för alla användare, jag vet dock inte riktigt hur man passar in flaggan --rbind i fstab filen, har läst lite men inte hittat något, här är iaf en bra sida som tar upp lite om fstab filen
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"