Uppgradera kernel i Mint?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Uppgradera kernel i Mint?

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej!

Är det lika "säkert" enligt nedanstående:
Rasmus skrev:Jag har faktiskt upplevt något liknande, det var med en rc version av antingen .29 eller .30 Eftersom det var rc brydde jag mig inte så mycket, problemet löste sig sedan vid en uppdatering.

Men du kan ju testa att uppdatera kärnan du med, jag skulle rekommendera .30 som nu klassas som stabil. Du hittar den på http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/v2.6.30/

och paketen du ska installera är ( i ordning)
linux-headers-2.6.30-020630_2.6.30-020630_all.deb
linux-headers-2.6.30-020630-generic_2.6.30-020630_i386.deb (eller _amd64 om du kör 64 bitars)
linux-image-2.6.30-020630-generic_2.6.30-020630_i386.deb (eller _amd64 om du kör 64 bitars)
(Tack Rasmus!)

Att installera ny Kernel i Mint som i Ubuntu? Kör under 2.6.28-11 för närvarande, och det känns lite ålderstiget!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Uppgradera kernel i Mint?

Inlägg av Rune.K »

SlamsornasKung skrev: ...
Kör under 2.6.28-11 för närvarande, och det känns lite ålderstiget!
....
Om alla dina "mojänger" i din dator med kernel 2.6.28-11 fungerar helt felfritt så finns det väl ingen anledning att uppgradera kerneln?
Om man inte vill vara med i "snoppmätartävlingen" om vilken som kör med den absolut senaste kärnan, naturligtvis... ;)
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Rune.K skrev:
SlamsornasKung skrev: ...
Kör under 2.6.28-11 för närvarande, och det känns lite ålderstiget!
....
Om alla dina "mojänger" i din dator med kernel 2.6.28-11 fungerar helt felfritt så finns det väl ingen anledning att uppgradera kerneln?
Om man inte vill vara med i "snoppmätartävlingen" om vilken som kör med den absolut senaste kärnan, naturligtvis... ;)
:) HAHA! Nej, jag vill inte mäta snoppen, men jag upplevde att 2.6.30 helt enkelt gick lite fortare, i synnerhet vid boot. Dessutom hade den stöd för min dators APIC.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Det finns all anledning att uppgradera kärnan! Bl a så bootar den snabbare fr o m 2.6.30. Dessutom så är det kul!

Kompilera själv vetja! Ännu roligare!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

SlamsornasKung skrev:...
men jag upplevde att 2.6.30 helt enkelt gick lite fortare, i synnerhet vid boot. Dessutom hade den stöd för min dators APIC.
För att starta din dator snabbt vill jag rekommendera att du använder dej av viloläge (aka suspend to disk), istället för att stänga av datorn.
Alleinsora
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

Kör 2.6.31-8 (den som just nu ingår i karmic) på min bärbara, och den startar upp (inklusive inloggning från min sida) snabbare än vad den går från suspend eller hibernate. =/
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Litet märkligt att du kör med kärna 2.6.28.11. Du borde fått hem en senare.
Kör:

Kod: Markera allt

sudo aptitude update
och:

Kod: Markera allt

sudo aptitude dist-upgrade
i terminalen så bör du få hem en litet nyare. Den kommer dock knappast att gå så hemskt mycket snabbare.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

webaake skrev:Det finns all anledning att uppgradera kärnan! Bl a så bootar den snabbare fr o m 2.6.30. Dessutom så är det kul!

Kompilera själv vetja! Ännu roligare!
webaake, hej!

Jag skulle gärna kompilera själv, har du någon bra guide eller liknande för oss som inte vet hur man gör?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Först rekommenderar jag att hämta källkoden här ("source"-paketet alltså):

http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/

Ubuntus källkod kan fungera bättre med t ex Nvidia.

Sedan kan du läsa Emil's HOW-TO: http://sandnabba.se/kernel_howto

Sedan denna tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... A4rna+emil

Lite jopbb är det men man kan tjäna mycket om man vet vilken hårdvara man har och kan slänga ut allt annat. Kom ihåg att kärnan i en default Ubuntudistro är generisk och skall fungera på i princip ALL hårdvara; tvkort, wifi, laptops, med mycket mera, så det är alltså väldigt mycket man kan välja bort vid egen kompilering!

Sedan är ju geekfaktorn viktig också!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

webaake skrev:Först rekommenderar jag att hämta källkoden här ("source"-paketet alltså):

http://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/

Ubuntus källkod kan fungera bättre med t ex Nvidia.
Tja, givet att man laddar källkodspaket i Ubuntuformat så kan det även vara en idé att faktiskt bygga sin nya kärna som ett nytt paket. På så vis kommer även din nybyggda kärna att bli en någotsånär integrerad del i systemets pakethanterare.

https://help.ubuntu.com/community/Kernel/Compile
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

webaake skrev: Sedan kan du läsa Emil's HOW-TO: http://sandnabba.se/kernel_howto

Sedan denna tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... A4rna+emil

Lite jopbb är det men man kan tjäna mycket om man vet vilken hårdvara man har och kan slänga ut allt annat. Kom ihåg att kärnan i en default Ubuntudistro är generisk och skall fungera på i princip ALL hårdvara; tvkort, wifi, laptops, med mycket mera, så det är alltså väldigt mycket man kan välja bort vid egen kompilering!

Sedan är ju geekfaktorn viktig också!
Jösses! Okej, okej... någon gång när jag har extremt mycket tid över. Tack för länkar kompis!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"