Rasmus skrev:Jag har faktiskt upplevt något liknande, det var med en rc version av antingen .29 eller .30 Eftersom det var rc brydde jag mig inte så mycket, problemet löste sig sedan vid en uppdatering.
och paketen du ska installera är ( i ordning)
linux-headers-2.6.30-020630_2.6.30-020630_all.deb
linux-headers-2.6.30-020630-generic_2.6.30-020630_i386.deb (eller _amd64 om du kör 64 bitars)
linux-image-2.6.30-020630-generic_2.6.30-020630_i386.deb (eller _amd64 om du kör 64 bitars)
(Tack Rasmus!)
Att installera ny Kernel i Mint som i Ubuntu? Kör under 2.6.28-11 för närvarande, och det känns lite ålderstiget!
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
SlamsornasKung skrev:
...
Kör under 2.6.28-11 för närvarande, och det känns lite ålderstiget!
....
Om alla dina "mojänger" i din dator med kernel 2.6.28-11 fungerar helt felfritt så finns det väl ingen anledning att uppgradera kerneln?
Om man inte vill vara med i "snoppmätartävlingen" om vilken som kör med den absolut senaste kärnan, naturligtvis...
SlamsornasKung skrev:
...
Kör under 2.6.28-11 för närvarande, och det känns lite ålderstiget!
....
Om alla dina "mojänger" i din dator med kernel 2.6.28-11 fungerar helt felfritt så finns det väl ingen anledning att uppgradera kerneln?
Om man inte vill vara med i "snoppmätartävlingen" om vilken som kör med den absolut senaste kärnan, naturligtvis...
HAHA! Nej, jag vill inte mäta snoppen, men jag upplevde att 2.6.30 helt enkelt gick lite fortare, i synnerhet vid boot. Dessutom hade den stöd för min dators APIC.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Kör 2.6.31-8 (den som just nu ingår i karmic) på min bärbara, och den startar upp (inklusive inloggning från min sida) snabbare än vad den går från suspend eller hibernate. =/
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
webaake skrev:Det finns all anledning att uppgradera kärnan! Bl a så bootar den snabbare fr o m 2.6.30. Dessutom så är det kul!
Kompilera själv vetja! Ännu roligare!
webaake, hej!
Jag skulle gärna kompilera själv, har du någon bra guide eller liknande för oss som inte vet hur man gör?
Lite jopbb är det men man kan tjäna mycket om man vet vilken hårdvara man har och kan slänga ut allt annat. Kom ihåg att kärnan i en default Ubuntudistro är generisk och skall fungera på i princip ALL hårdvara; tvkort, wifi, laptops, med mycket mera, så det är alltså väldigt mycket man kan välja bort vid egen kompilering!
Sedan är ju geekfaktorn viktig också!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Ubuntus källkod kan fungera bättre med t ex Nvidia.
Tja, givet att man laddar källkodspaket i Ubuntuformat så kan det även vara en idé att faktiskt bygga sin nya kärna som ett nytt paket. På så vis kommer även din nybyggda kärna att bli en någotsånär integrerad del i systemets pakethanterare.
Lite jopbb är det men man kan tjäna mycket om man vet vilken hårdvara man har och kan slänga ut allt annat. Kom ihåg att kärnan i en default Ubuntudistro är generisk och skall fungera på i princip ALL hårdvara; tvkort, wifi, laptops, med mycket mera, så det är alltså väldigt mycket man kan välja bort vid egen kompilering!
Sedan är ju geekfaktorn viktig också!
Jösses! Okej, okej... någon gång när jag har extremt mycket tid över. Tack för länkar kompis!