domänlös mailserver

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
steqve

domänlös mailserver

Inlägg av steqve »

Hej!

Jag har satt upp en courier SMTP och POP3 på en ubuntu-server. Jag vill kunna skicka meddelanden till den servern, och sedan hämta dem. Således skall mail bara gå till och från just den maskinen och enbart med lokala konton. En slags superintern mailserver.

Jag kan hämta mail så fint från den, det är inga problem. Men problemet är när jag vill skicka till den. Eftersom servern är en fristående historia har den inte någon domän den tillhör. Den har ip 10.0.2.27 och jag försöker således att skicka mail till exempelvis sysadm@10.0.2.27

Får dock felet att det är en ogiltig domän, vilket är i sin ordning. Problemet verkar vara att SMTPd försöker slå upp MX-record för den domänen jag vill skicka till. Men här är ju då problemet - det finns ingen domän.

Det är en udda setup, men det är för ett udda jobbprojekt ;-) Jag skulle gärna se att detta går att lösa. Någon som har en god ide?

Om jag använder programmet mail och skickar till en lokal user så fungerar det fint. Det mailet kommer in användarens inbox, och den användaren kan hämta sitt mail.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: domänlös mailserver

Inlägg av Lars »

Jag känner inte till hur Courier SMTP fungerar. Men det enklaste är väl att lägga in servernamnet i /etc/hosts på de datorer som ska komma åt servern?
steqve

Re: domänlös mailserver

Inlägg av steqve »

Mja, det verkar inte lösa problemet. Klienten som försöker skicka ett mail till servern får felet "domain XXX is not valid". Troligtvis då SMTP-servern försöker göra en DNS-uppslagning för att få tag i MX-record.

Hade hoppats att det skulle gå att konfigurera bort då mailservern aldrig skall kontakta andra servrar.

jag letar vidare så länge...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"