Installation på laptop

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Håkan
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Installation på laptop

Inlägg av Håkan »

Har en laptop med halv sönder cd station och har inte fått igång live cd:n. Men lyckades få igång Ubuntu mini cd:n och installationen. Frågan är hur gör jag för att installera ubuntu 9.04 nu på den. Har USB men det går inte att boota från det.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Installation på laptop

Inlägg av eyerouge »

Vad menar du med att cd:n är "halvt sönder"? Om den kan läsa vissa skivor så fungerar den tillräckligt väl för att du ska kunna installera ubuntu, och då är det antagligen inte cd-romen som är problemet (om du bränner på rätt media dvs). Har du provat den alternativa installskivan av ubuntu?

(Om allt annat misslyckas kan du alltid rycka ut hd:n och köra in den i en grej du köper och kopplar HD:n till din stationära via t.ex. USB, fast den kostar ca 2-300 kr)
Bild
Håkan
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Installation på laptop

Inlägg av Håkan »

cd:n läser bara början på skivor tydligen för man kan starta upp live cd:n men när man skall installera så stannar den mitt i och har provat olika märken av skivor så det är inte det. Troligen något med laserns kalibrering.
Men jag fick installerat ubuntu 9.04 via mini versionen efter ett par timmars sökande på nätet :) .
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"