Fast det finns nog lite fler bottnar på det här än så. Jag såg också någon undersökning om att iPhoneägare var i sig mer benägna att betala för sina apps än ägare av Androidmobiler. Sedan vad gäller Android Market så är det ju rätt mycket skräp där som jag inte ens skulle betala för medan det också finns gott om trial- och lite-versioner av apps som är begränsade antingen i funktionalitet eller vad gäller spel oftast antal banor eller levlar. Tycker man de är roliga så hoppas de man ska köpa fullversion. Det är inte alltid fullversioner verkar ligga på Android Market utan den får man från utvecklarens sida.
Ytterligare är ju att Android Market inte har funnits lika länge så mogenheten i sig märks väl och då inte minst det här med att man inte kan köpa apps om man finns i ett visst antal länder som bl a USA (tror inte det går att köpa apps ens i Kanada, eller gick iaf inte tills nyligen i så fall). Ska man kunna köpa en app så måste man roota sin mobil med risk att förlora garantin. Android är ju trots allt bara i version 1.5 än och jag ser ändå det här som en snabb utveckling av plattformen. Inte minst heller om man tänker på hur Androidmobiler marknadsförs jämfört med Apple.
Lite offtopic men när jag var inne på Teliabutik så får man ju fråga om HTC Hero för att ens få veta att den finns och då är det ofta att de beställer hem den bara. Vad gäller iPhone så har personalen i Telias butiker tydligen fått en endagars kurs i iPhone för att de ska kunna besvara kunders frågor rätt och ha en egen upplevelse av mobilen. Jag vet inte vem som står för den utbildningen men jag kan tänka mig att Apple sponsrar den rätt mycket (om inte allt) och ser det som en marknadsåtgärd snarare än en supportkostnad. Dessutom är IPhone på alla väggar, visas i media och riktiga mobiler som man kan testa ligger framme i butiken och inte bara atrapper. Hur många andra tillverkare har sådana marknadssatsningar?
Ett annat problem utanför engelskspråkiga länder är ju att Android har svagt språkstöd vad gäller menysystem. I princip går det bara att få på engelska medan iPhone har hela systemet på Svenska med fler språk. Finns gott om äldre och yngre som tycker det är krångligt med engelskan och kanske väljer bort Androidmobiler för att deras språk inte stöds. Visserligen kan man lägga in svenskt touchtangentbord och svenska ordlistor men det får man som användare göra själv. Det är inte så svårt för en vanlig linuxgeek kanske men för en lite tekniskt mer obegåvad som får en ny Androidmobil i handen som dessutom är på engleska som man kanske tycker är svårt så blir det lite väl omständigt.
Nu kanske det låter som om jag är negativ mot Android men det är jag inte. Jag är sedan en vecka tillbaka lycklig ägare av en HTC Hero och tycker den är hur cool och bra som helst och jag tror verkligen att den kommer bli och är en riktig utmanare till iPhone och kanske även redan passerat Symbian och Sony Ericssons mobiler beroende på hur man räknar. Överhuvudtaget är hela upplägget med smartphones som Androidmobiler och iPhone nästan "mind blowing" med allt man kan göra. Finns onödiga apps och andra apps med smala ändamål men som man i enskilda situationer nog kommer känna är riktigt praktiska. Själv gillar jag idéer med igenkänning som t ex shazam där mobilen (finns som tjänst för dator också) kan känna igen en låt på 10 sek som spelas upp på radio eller annat så man får låtnamn och artist. Eller liknande fota en boks framsida på bokhandeln eller liknande och du får upp vilken bok det är (bildigenkänning), recensioner, vad den kostar och vart man närmast kan köpa den. Eller tjänster som Layar som verkar stort i japan och andra ställen men som har lite för lite data för att vara riktigt intressant på svenska marknaden än (
http://layar.eu). Eller appen prisjakt som är för svenska marknaden. Video som visar hur den funkar kan man se här:
http://www.swedroid.se/prisjakt-snart-till-android
Jag tror dessutom att det kommer bli så att man mindre kommer betala för själva appsen utan mer för att få utökade funktioner i den tjänster som de tillhandahåller och det är i dem "den nya ekonomin" som Google är ute efter jagar och att sälja apps per styck är gammalt tänk.
Det jag saknar idag är lite mer optimeringar av generell prestanda och utbyggda funktioner för Bluetooth. Jag stör mig inte så mycket på lagg i mobilen men jämför man direkt mot en iPhone så flyter den lite smidigare när man scrollar i menyer och svarar lite snabbare vid manövrering i GUI. Hur som helst så är vi fortfarande bara i version 1.5 (vad nu det säger om någon mjukvara). Jag ser verkligen fram emot Andorid 2.0 som sägs vara på gång under hösten och även utveckling av Android Market och alla apps.