Funderingar över uppdatering.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Scyther
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Funderingar över uppdatering.

Inlägg av Scyther »

Kör just nu Ubuntu 8.10 men ska göra en ominstallation. Undrar nu då vilken version ska man satsa på?

9.04 har jag läst har support till 2010 medans 8.04 ska ha ända tills 2011.
Vilken ska man satsa på? Sedan undrar jag om de är "svårare" att köra 64 bitars versionen eller om man ska hålla sig till 32 bitars?
Har hårdvara som klarar 64 bitars (iaf om de skulle vara windows med antar de är samma till linux), men hur är det med program osv, kommer man ha problem med kompatibilitet eller är linux smart så de kan köra 32 bits program under 64 bits?

Allt detta kanske blev lite lulligt, men kort och gott, vilken Ubuntu version ska jag satsa på och ska de vara 32/64 bitars?
Jag använder den till HTPC och kör xbmc och kör några ventrilo och spel servrar och LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP) server.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Funderingar över uppdatering.

Inlägg av andol »

I och hur relativt smidigt det går att uppdatera från en Ubuntu-version till en annan, att datorn inte verkar göra något jättekritiskt, etc så tycker jag helt klart att du kan satsa på Ubuntu 9.04. Många utav de program du får mer då är faktiskt snäppet nyare, bättre och trevligare.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Det kommer allt fler applikationer som stöder 64-bit så jag hade nog satsat på det personligen.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Scyther skrev:Kör just nu Ubuntu 8.10 men ska göra en ominstallation. Undrar nu då vilken version ska man satsa på?
Känns det viktigt för dig att göra just en ominstallation istf en uppgradering av nuvarande, befintliga, från 8.10 till 9.04?
9.04 har jag läst har support till 2010 medans 8.04 ska ha ända tills 2011.
Supporttiden för 8.04 beror på att det är en långtidsversion. Mest riktad till större organisationer som behöver stabila tider för support och underhåll. För en privatanvändare är kanske just det kravet inte lika avgörande. Ett och ett halvt års support är nog så bra, för en "vanlig" version, kan jag tycka.
Vilken ska man satsa på?
Det blir mestadels en smaksak. Andols svar blir nog även mitt. Jag menar, att du enklast kan uppgradera till 9.04 och då, utan att göra en nyinstallation/ominstallation.
Sedan undrar jag om de är "svårare" att köra 64 bitars versionen eller om man ska hålla sig till 32 bitars?
Funderar du på att gå från 32 till 64 bitars, då förmodar jag att det blir fråga om en helt ny installation. 64 skall väl vara snabbare, efter vad jag förstår. Men uppriktigt sagt, så vet jag inte. Det sägs att man bör ha ordentligt med ramminne. Ulsaks bedömning verkar helt OK.

För min egen del och för det jag själv använder datorn till, har jag ännu inte upplevt en uppgradering till 64 bit som angelägen för min del. Det är väl detta med programmen i så fall, som får fälla avgörandet.

Vi får hoppas på fler synpunkter i tråden, så att du får mer "kött på benen". Ta det lugnt en tid och se vad som dyker upp här.

Lycka till nu, hur du än bestämmer dig för att göra.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Frågan är ju om man verkligen ska köra x86 versionen. :) Kör på 64-bit versionen du.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"