Hallå
Jag ska bygga en dator för första gången nu och har under en tid varit intresserad av att gå över till linux från windows men när jag har letat runt så verkar det som om man förlorar prestanda på spel som exempel WoW om man kör dem med Ubuntu istället för windows, stämmer detta?
Spel prestanda
- flierman
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Spel prestanda
Kör inte WOW men kan ju iallafall säga att du ska välja ett Nvidia-kort och inte ett ATI.
- Exry
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har kört WoW, förr så kunde jag få lika bra/dålig prestanda i wine som med Vista. Efter nya patcher vet jag dock inte.
Men antagligen så får man sämre prestanda i de allra flesta spelen via wine. Dessutom är det mycket spel som inte fungerar över huvud taget.
Men antagligen så får man sämre prestanda i de allra flesta spelen via wine. Dessutom är det mycket spel som inte fungerar över huvud taget.
Eftersom Wine inte är en emulator så finns det inget som säger att det måste bli sämre prestanda överhuvudtaget! Men i verkligheten upplever man att det blir så många gånger av olika anledningar. WoW flyter ruskigt bra enligt min erfarenhet, även om det kräver nån liten enkel inställning (så att spelet körs på OpenGL istället för DirectX).
Men jag ska också säga att jag försökte byta operativsystem på min sons dator med tanke på att Wine numera fungerar så bra som det gör... men det hela slutade med att jag fick byta tillbaka till win XP. Han ledsnade på att det blev så mycket trixande med inställningar i hans spel hela tiden. Själv spelar jag också många windowsspel i Ubuntu men för mig är det så viktigt att ha just Linux pga alla linuxprogram för musikproduktion och videopredigerimg som jag vill använda (samt att jag känner mig mer hemma i Linux än i Windows) att jag tycker det är helt okej att rota igenom lite forumtrådar och annat för att få ett spel att fungera. Sen är det faktiskt lite kul att se spelen rassla igång och fungera i ett operativsystem som de inte är skrivna för. Ja, vissa är tydligen lättroade...
Men jag ska också säga att jag försökte byta operativsystem på min sons dator med tanke på att Wine numera fungerar så bra som det gör... men det hela slutade med att jag fick byta tillbaka till win XP. Han ledsnade på att det blev så mycket trixande med inställningar i hans spel hela tiden. Själv spelar jag också många windowsspel i Ubuntu men för mig är det så viktigt att ha just Linux pga alla linuxprogram för musikproduktion och videopredigerimg som jag vill använda (samt att jag känner mig mer hemma i Linux än i Windows) att jag tycker det är helt okej att rota igenom lite forumtrådar och annat för att få ett spel att fungera. Sen är det faktiskt lite kul att se spelen rassla igång och fungera i ett operativsystem som de inte är skrivna för. Ja, vissa är tydligen lättroade...

Många säger att bl.a WoW fungerar bättre i Ubuntu. Prova PlayOnLinux om du ska installera WoW.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ja, om man jamför med Windows Vista så tycker jag personligen att WoW flyter bättre i Ubuntu, även på en lite sämre dator. Jag hade en gammal bärbar P3-dator med 512 mb minne och 32 mb grafik och Linux Mint. När jag för ca ett år sen köpte sprillans ny bärbar med 2 gig minne och 256 mb grafik med Vista på så laggade WoW märkbart mer av någon anledning. Men Vista är ju jäkligt resurskrävande också...