Remote desktop

Magnus Löfgren

Remote desktop

Inlägg av Magnus Löfgren »

Hej!

Installerade precis ubuntu! Det fungerar verkligen fint. Har fått igång allt jag vill i mitt nätverk förutom en sak. Jag skulle vilja fjärrstyra mina windowsservrar grafiskt. Ungefär i stil med remote dekstop i windows. Finns det nåt sådant program?

:) MVH Magnus
nbjskrv

Remote desktop

Inlägg av nbjskrv »

Hej Magnus,

Under Slackware kör jag rdesktop. Om detta inte medföljer Ubuntudistribtionen finns den att ladda ner på rdesktop.org.
Glöm inte att aktivera Fjärrsessioner-->Fjärrskrivbord under Windows.

Det finns en del käcka parametrar att välja när du kör rdesktop, t ex upplösning, bandbredd, ljud osv. Det smartaste är att göra dig ett körbart shellskript om du använder samma inställningar varje gång du fjärransluter en Windowburk.

/nbjskrv
Saknar erfarenhet av Ubuntu.
Okänd

Remote desktop

Inlägg av Okänd »

RDP har du annars under Applications/Internet/Terminal Server Client. Fast jag vet inte om trafiken blir krypterad.
Magnus Löfgren

Remote desktop

Inlägg av Magnus Löfgren »

Fint! Får kolla in på dessa! :)
koch
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

SV: Remote desktop

Inlägg av koch »

Hur gör jag för att ansluta till min kompis dator med hjälp av Terminalserverklienten över internet?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

koch skrev: Hur gör jag för att ansluta till min kompis dator med hjälp av Terminalserverklienten över internet?
Du tar reda på din kompis dator ip (och tvingar din kompis att öppna de portarna så att det går att komma åt hans "rdp-server") och använder det ipnumret för att ansluta. Fråga din kompis om hans ip. Har han s.k. dhcp (det vill säga han får sitt ip från sin isp var gång han ansluter) så kan ipnumret ändras då och då. Be honom i så fall kolla in tjänster som no-ip och liknande.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
koch
Kontakt:

Inlägg av koch »

Mekaniserad Apelsin skrev:
koch skrev: Hur gör jag för att ansluta till min kompis dator med hjälp av Terminalserverklienten över internet?
Du tar reda på din kompis dator ip (och tvingar din kompis att öppna de portarna så att det går att komma åt hans "rdp-server") och använder det ipnumret för att ansluta. Fråga din kompis om hans ip. Har han s.k. dhcp (det vill säga han får sitt ip från sin isp var gång han ansluter) så kan ipnumret ändras då och då. Be honom i så fall kolla in tjänster som no-ip och liknande.
Tack, ska testa det när min polare loggar in på msn igen :P Skriver här om jag får problem.
koch
Kontakt:

Inlägg av koch »

nbjskrv skrev: Hej Magnus,

Under Slackware kör jag rdesktop. Om detta inte medföljer Ubuntudistribtionen finns den att ladda ner på rdesktop.org.
Glöm inte att aktivera Fjärrsessioner-->Fjärrskrivbord under Windows.

Det finns en del käcka parametrar att välja när du kör rdesktop, t ex upplösning, bandbredd, ljud osv. Det smartaste är att göra dig ett körbart shellskript om du använder samma inställningar varje gång du fjärransluter en Windowburk.

/nbjskrv
Var hittar man Fjärrsessioner > Fjärrskrivbord i Windows?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

koch skrev: Var hittar man Fjärrsessioner > Fjärrskrivbord i Windows?
Tyvärr har inte home-versionen fjärrskrivbord, bara pro. Kan vara därför du inte hittar det.
koch
Kontakt:

Inlägg av koch »

koch skrev: Var hittar man Fjärrsessioner > Fjärrskrivbord i Windows?
Tyvärr har inte home-versionen fjärrskrivbord, bara pro. Kan vara därför du inte hittar det.
Det är min polare som inte hittar det men han har proffessional. Kan nån förklara exakt var man hittar det?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

koch skrev: Det är min polare som inte hittar det men han har proffessional. Kan nån förklara exakt var man hittar det?
start - Kontrolpanelen - (om han har gamla utseendet på kontrolpanelen: System)(om han har nya "Performance and maintenance") - fliken "remote" - kryssa i fjärrskrivbord (inte fjärrhjälp)
alternativt
högerklicka på min dator - välj egenskaper - leta reda på flicken "remote" - kryssa i fjärrskrivbord (inte fjärrhjälp)
koch
Kontakt:

Inlägg av koch »

Nu har han aktiverat fjärrskrivbord men hur ska jag skriva i Terminalserverklienten för att kontakta hans dator?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

rdesktop -u <username> -k sv -g 80% -a 16 -x m -P server

rdesktop är programmet
-u  <username> är hans användarnamn
-k sv ger svenskt tangentbord
-g 80% tar upp 80% av din skärm (-f ger fullscreen istället)
-a 16 ger sextonbitars färgdjup (det högsta winxp låter en ha genom rdp)
-x m gör att de flashiga animationerna inte är igång (för att öka hastigheten, prova utan eller med -b och -l för mer flashiga grejjor)
-P spar bilder lokalt så att de inte måste skickas över på nytt gång på gång. Sparas inte mellan sessioner.
server är hans ip (och om du vill kan du lägga till :portnummret om det är satt till annat än default (antagligen inte))
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 20 gånger.
koch
Kontakt:

Inlägg av koch »

koch skrev: Nu har han aktiverat fjärrskrivbord men hur ska jag skriva i Terminalserverklienten för att kontakta hans dator?
rdesktop -u <username> -k sv -g 80% -a 16 -x m -P server

rdesktop är programmet
-u  <username> är hans användarnamn
-k sv ger svenskt tangentbord
-g 80% tar upp 80% av din skärm (-f ger fullscreen istället)
-a 16 ger sextonbitars färgdjup (det högsta winxp låter en ha genom rdp)
-x m gör att de flashiga animationerna inte är igång (för att öka hastigheten, prova utan eller med -b och -l för mer flashiga grejjor)
-P spar bilder lokalt så att de inte måste skickas över på nytt gång på gång. Sparas inte mellan sessioner.
server är hans ip (och om du vill kan du lägga till :portnummret om det är satt till annat än default (antagligen inte))
tack
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"