Installerade precis ubuntu! Det fungerar verkligen fint. Har fått igång allt jag vill i mitt nätverk förutom en sak. Jag skulle vilja fjärrstyra mina windowsservrar grafiskt. Ungefär i stil med remote dekstop i windows. Finns det nåt sådant program?

Du tar reda på din kompis dator ip (och tvingar din kompis att öppna de portarna så att det går att komma åt hans "rdp-server") och använder det ipnumret för att ansluta. Fråga din kompis om hans ip. Har han s.k. dhcp (det vill säga han får sitt ip från sin isp var gång han ansluter) så kan ipnumret ändras då och då. Be honom i så fall kolla in tjänster som no-ip och liknande.koch skrev: Hur gör jag för att ansluta till min kompis dator med hjälp av Terminalserverklienten över internet?
Tack, ska testa det när min polare loggar in på msn igenMekaniserad Apelsin skrev:Du tar reda på din kompis dator ip (och tvingar din kompis att öppna de portarna så att det går att komma åt hans "rdp-server") och använder det ipnumret för att ansluta. Fråga din kompis om hans ip. Har han s.k. dhcp (det vill säga han får sitt ip från sin isp var gång han ansluter) så kan ipnumret ändras då och då. Be honom i så fall kolla in tjänster som no-ip och liknande.koch skrev: Hur gör jag för att ansluta till min kompis dator med hjälp av Terminalserverklienten över internet?
Var hittar man Fjärrsessioner > Fjärrskrivbord i Windows?nbjskrv skrev: Hej Magnus,
Under Slackware kör jag rdesktop. Om detta inte medföljer Ubuntudistribtionen finns den att ladda ner på rdesktop.org.
Glöm inte att aktivera Fjärrsessioner-->Fjärrskrivbord under Windows.
Det finns en del käcka parametrar att välja när du kör rdesktop, t ex upplösning, bandbredd, ljud osv. Det smartaste är att göra dig ett körbart shellskript om du använder samma inställningar varje gång du fjärransluter en Windowburk.
/nbjskrv
Tyvärr har inte home-versionen fjärrskrivbord, bara pro. Kan vara därför du inte hittar det.koch skrev: Var hittar man Fjärrsessioner > Fjärrskrivbord i Windows?
Det är min polare som inte hittar det men han har proffessional. Kan nån förklara exakt var man hittar det?Mekaniserad Apelsin skrev:Tyvärr har inte home-versionen fjärrskrivbord, bara pro. Kan vara därför du inte hittar det.koch skrev: Var hittar man Fjärrsessioner > Fjärrskrivbord i Windows?
start - Kontrolpanelen - (om han har gamla utseendet på kontrolpanelen: System)(om han har nya "Performance and maintenance") - fliken "remote" - kryssa i fjärrskrivbord (inte fjärrhjälp)koch skrev: Det är min polare som inte hittar det men han har proffessional. Kan nån förklara exakt var man hittar det?
tackMekaniserad Apelsin skrev:rdesktop -u <username> -k sv -g 80% -a 16 -x m -P serverkoch skrev: Nu har han aktiverat fjärrskrivbord men hur ska jag skriva i Terminalserverklienten för att kontakta hans dator?
rdesktop är programmet
-u <username> är hans användarnamn
-k sv ger svenskt tangentbord
-g 80% tar upp 80% av din skärm (-f ger fullscreen istället)
-a 16 ger sextonbitars färgdjup (det högsta winxp låter en ha genom rdp)
-x m gör att de flashiga animationerna inte är igång (för att öka hastigheten, prova utan eller med -b och -l för mer flashiga grejjor)
-P spar bilder lokalt så att de inte måste skickas över på nytt gång på gång. Sparas inte mellan sessioner.
server är hans ip (och om du vill kan du lägga till :portnummret om det är satt till annat än default (antagligen inte))