opera 10 släppt
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
opera 10 släppt
Ett av de få programmen som släpps på flera plattformar samtidigt. Bra jobbat. Opera
http://arstechnica.com/software/reviews ... atures.ars

-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Re: opera 10 släppt
Testar den nu, jäkla smidig faktiskt 

opera var min favorit innan firefox
opera var den webbläsare som gjorde att jag upptäckte "mouse gestures"
"mouse gestures" finns som tillägg till firefox
i windows har jag börjat använda opera igen för att läsa dagstidningar och andra sannolikt säkra sidor
firefox med noscript-tillägget använder jag för att surfa hej vilt...
kanske dags att prova opera även i linux...
opera var den webbläsare som gjorde att jag upptäckte "mouse gestures"
"mouse gestures" finns som tillägg till firefox
i windows har jag börjat använda opera igen för att läsa dagstidningar och andra sannolikt säkra sidor
firefox med noscript-tillägget använder jag för att surfa hej vilt...
kanske dags att prova opera även i linux...
-
Opera är helt klart den bästa webbläsaren (Tycker jag. Synd att den inte är OpenSource...)! Opera 10 är helt makalöst snabb. Jag trodde att Firefox 3.5 skulle vara svår att slå men Opera 10 är ännu snabbare!
Säkerheten är det inget fel på. Läs den här artikeln så förstår ni: http://www.computerworld.com/s/article/ ... _criminals 10.000 hackare kan inte ha fel - använd Opera!
Säkerheten är det inget fel på. Läs den här artikeln så förstår ni: http://www.computerworld.com/s/article/ ... _criminals 10.000 hackare kan inte ha fel - använd Opera!
Hackare använder Opera, eftersom den är så lite använd och därmed sällan utsatt för attacker.Pavel skrev:Opera är helt klart den bästa webbläsaren (Tycker jag. Synd att den inte är OpenSource...)! Opera 10 är helt makalöst snabb. Jag trodde att Firefox 3.5 skulle vara svår att slå men Opera 10 är ännu snabbare!
Opera är en snabb och bra läsare men har ingen chans mot en Firefox laddad med rätt plugins. Ingen annan webbläsare heller. Firefox vinner varenda gång tack vare sina otroliga plugins.
Har säkert 30 tillägg installerade i min Firefox.
ååh, vad snygg den är
Den här rackaren skall testas. Gu' så skönt det vore om man kunde slippa resursslukarmontsret firefox.
Stort tack för tipset mcNisse

Den här rackaren skall testas. Gu' så skönt det vore om man kunde slippa resursslukarmontsret firefox.
Stort tack för tipset mcNisse

Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Testa du, det är mycket möjligt att du gillar Opera. 
Jag har använt Opera under en längre tid i XP. Visst, Opera är snabb och känns riktigt proffsig att använda, snygg också. Det enda problemet är att de valde gadgets istället för tillägg. Tyvärr är inte gadgets långt och när så användbara som tilläggen i Firefox då en Gadget är en helt separat händelse från själva webbläsaren medan man i Firefox med tilläggen lägger till nya funktioner direkt i webbläsaren istället. Dvs du får en läsare som kan mer om du använder tilläggen.
Men, är man inte ute efter en massa funktioner (som jag är) och nöjer sig med en enkel läsare att mest bara surfa med så passar säkert Opera riktigt bra. Det är som sagt ingen dålig webbläsare med flera inbyggda funktioner som torrentklient, enkel ftp funktion mm.
Man brukar säga så här.
Firefox utan tillägg - Hyfsat bra webbläsare
Firefox med tillägg - Outständing och det kraftfullaste som överhuvud taget finns

Jag har använt Opera under en längre tid i XP. Visst, Opera är snabb och känns riktigt proffsig att använda, snygg också. Det enda problemet är att de valde gadgets istället för tillägg. Tyvärr är inte gadgets långt och när så användbara som tilläggen i Firefox då en Gadget är en helt separat händelse från själva webbläsaren medan man i Firefox med tilläggen lägger till nya funktioner direkt i webbläsaren istället. Dvs du får en läsare som kan mer om du använder tilläggen.
Men, är man inte ute efter en massa funktioner (som jag är) och nöjer sig med en enkel läsare att mest bara surfa med så passar säkert Opera riktigt bra. Det är som sagt ingen dålig webbläsare med flera inbyggda funktioner som torrentklient, enkel ftp funktion mm.
Man brukar säga så här.
Firefox utan tillägg - Hyfsat bra webbläsare
Firefox med tillägg - Outständing och det kraftfullaste som överhuvud taget finns
- xtr3m3
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kollade in opera för första gången nu. Såg väl och kändes helt ok.
Har några frågor bara:
1. Kan man blockera flash och sen om man vill se på ett flash-klipp bara trycka på det. Kan man då även ställa in vilka sidor som man inte vill ska blockera flash?
2. Vad använder den för flash? Jag har 64-bits dator och jag kör både 32-bits och 64-bits flash tror jag då jag använder mig av bankid.
Har några frågor bara:
1. Kan man blockera flash och sen om man vill se på ett flash-klipp bara trycka på det. Kan man då även ställa in vilka sidor som man inte vill ska blockera flash?
2. Vad använder den för flash? Jag har 64-bits dator och jag kör både 32-bits och 64-bits flash tror jag då jag använder mig av bankid.

-
1. Man kan ställa in hur man vill visa Java och Flash för enskilda sidor. Inte lika smidigt att få igång valda saker som Flasblock/noscript i Firefox dock.
2. Jag kör Opera på ett 64-bitars system med 64-bitars Flash. Opera fungerar med 32-bitars också. På 32-bitars system är det inte några problem.
2. Jag kör Opera på ett 64-bitars system med 64-bitars Flash. Opera fungerar med 32-bitars också. På 32-bitars system är det inte några problem.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
+1Firefox utan tillägg - Hyfsat bra webbläsare

- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
*tar på FOSS-talibanturbanen* ...men ack så propretiärt. men det är ok att dom tänker på oss lusers ( Linux Users ).
Så då finns funktioner som..........Pavel skrev:Opera är så bra att man inte behöver några tillägg!
Linky, Webmail Notifier, No Script, Greasemonkey, VideoDownloadHelper, Customize Google, BCcodeXtra, Reliby, Redirector, Pagehacker, AnyColour, Adblock+ mf mf som jag använder varje dag.
Vad bra.

(stor dos ironi)

-
Jag håller helt med om att det är synd att Opera är proprietärt. Jag har använt Opera sedan den kom i Windows. Då var Opera oerhört mycket bättre än Explorer som alla körde med. Nu har avståndet till andra webbläsare minskat. Jag tror att Opera skulle vinna på om man släppte programmet fritt för att få in nya idéer.
Dock tycker jag att Opera fortfarande står sig. Det som redan är inbyggt i Opera motsvarar 30+ tillägg i Firefox till exempel:
1. Inbyggd Torrentnedladdning
2. Inbyggd E-post
3. Många inbyggda plugins
4. Inbyggda mousegestures
5. Snabbvalsflik
6. Den är norsk
osv
Trots det är den snabbare än någon annan webbläsare.
Dock tycker jag att Opera fortfarande står sig. Det som redan är inbyggt i Opera motsvarar 30+ tillägg i Firefox till exempel:
2. Inbyggd E-post
5. Snabbvalsflik
6. Den är norsk
osv
Är ingen nybörjare med Opera jag heller direkt.Pavel skrev:Jag håller helt med om att det är synd att Opera är proprietärt. Jag har använt Opera sedan den kom i Windows. Då var Opera oerhört mycket bättre än Explorer som alla körde med. Nu har avståndet till andra webbläsare minskat. Jag tror att Opera skulle vinna på om man släppte programmet fritt för att få in nya idéer.
2. Inbyggd E-post
5. Snabbvalsflik
6. Den är norsk
osv

Operas akilleshäl är precis densamma som i IE, avsaknad av tillägg, dvs att kunna bygga ut funktionerna i läsaren. De som funktioner som finns med från början räcker inte långt för en sån som mig.
Nejdå, det skall vara länkhantering ala Linky, Ingen redirect, En downloadmanager i klass DownloadThemAll (helt överlägsen operas inbyggda). No script, Greasemonkey mf mf mf
Firefox vinner varje gång på sina tillägg, en genialisk finess av Mozilla.

Dessutom är de lätta att installera och avinstallera. Rena julafton varje gång man letar nya spännande tillägg för Firefox.

Dessutom följer Firefox html standarden bättre än någon annan läsare. Firefox vinner lätt pga tilläggen.
- mcNisse
Det där är helt enkelt inte riktigt rätt. Opera är först med att klara acid testen. Jag skulle säga att opera är bättre på att följa standarder.Dessutom följer Firefox html standarden bättre än någon annan läsare.
Operas Håkon Wium Lie jobbar hårt för att standardisera webben, det märks på produkten.
Själv använder jag konqueror, tycker den är briliant. Den har numera två rendreningsmotorer.
Så här tyckte IDG om 3.0.7
Firefox 3.0.7
Passar bäst för: Alla. Firefox är proffsens favorit, men är trots det inte alls krånglig att använda. Tvärtom, den är mycket användarvänlig blandat med ett snyggt gränssnitt. Ett säkert val.
Betyg 9/10
Opera 9.64
Passar bäst för: Outsidern. Opera har ett trevligt utseende men erbjuder ingenting som inte redan finns, och är bättre, i exempelvis Firefox.
Betyg 5/10
Jag får nog hålla med om testet som IDG gjorde efter att ha kört både Firefox och Opera en längre tid. Opera har inget som inte Firefox har bättre, tack vara tilläggen. Annars är Opera en både trevlig och snabb läsare att använda.
Firefox 3.0.7
Passar bäst för: Alla. Firefox är proffsens favorit, men är trots det inte alls krånglig att använda. Tvärtom, den är mycket användarvänlig blandat med ett snyggt gränssnitt. Ett säkert val.
Betyg 9/10
Opera 9.64
Passar bäst för: Outsidern. Opera har ett trevligt utseende men erbjuder ingenting som inte redan finns, och är bättre, i exempelvis Firefox.
Betyg 5/10
Jag får nog hålla med om testet som IDG gjorde efter att ha kört både Firefox och Opera en längre tid. Opera har inget som inte Firefox har bättre, tack vara tilläggen. Annars är Opera en både trevlig och snabb läsare att använda.
Senast redigerad av 2 Xcore, redigerad totalt 2 gång.
- mcNisse
Det är ju lite intressant att du plockar fram delar av en artikel från idg.se (din post kommer nog bli modererad). Jag sa inte att opera är bättre att använda utan att den är bäst på att följa standarder...
Okey, det var så du menade. Då säger jag att det är mycket möjligt och säger heller inte emot.mcNisse skrev:Det är ju lite intressant att du plockar fram delar av en artikel från idg.se (din post kommer nog bli modererad). Jag sa inte att opera är bättre att använda utan att den är bäst på att följa standarder...
(jag kan redigera mitt inlägg)

Den som följer standarder sämst verkar vara MS egen IE.
- mcNisse
Bra att du ändrade ditt inlägg. Det är bra att vara försiktig med att kopiera in saker direkt från idg.se. Mycket bättre att länka eller summera artikeln som du har gjort nu.
Tummen upp!!!
Tummen upp!!!