Artikel om Linux Mint 7 i Datormagazin nr 9 2009

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Artikel om Linux Mint 7 i Datormagazin nr 9 2009

Inlägg av Rune.K »

Fick tidningen i brevlådan igår, den är nog inte ute i tidningsaffären ännu.
Det finns en läsvärd artikel om Linux Mint.
Har själv installerat Mint för någon vecka sedan och t.ex mp3 funkar out of the box.
Jag kan tänka mej att just Linux Mint är en väldigt bra nybörjardist för de som kommer direkt från Windows eller tycker Ubuntu att är svårt.
Teamet bakom Mint har modiferat Gnome så att det mer liknar KDE, enligt min personliga uppfattning så har Mint en mer logisk uppbyggnad i menysystemet än original-Gnome.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Artikel om Linux Mint 7 i Datormagazin nr 9 2009

Inlägg av Pavel »

Jag vill absolut inte förminska LinuxMint. Det är en bra distribution. Det är ju en remix av Ubuntu.
Jag är nybörjare i Linux sedan ett halvår och har testat både Mint och Ubuntu.
Min erfarenhet är att Mint är enklare än Ubuntu första veckan i Linux. Sedan finns det saker som tar emot och som gör Ubuntu till ett minst lika bra val:

I MintInstall kan man bara installera ett program åt gången. Det blir segt att vara tvungen att ladda hem bilder på program man vet vad de är. I Ubuntu kan man installera hela sjok av program och lämna datorn då den installerar.
MintMenu är snygg, men jag upplevde den efterhand som mindre smidig än menyerna i Ubuntu. Jag tycker det går snabbare att komma åt saker i Ubuntu än i Mint.
En nackdel i Mint är att det inte går att installera nycklar till PPA i Synaptic grafiskt som i Ubuntu. Det tycker jag man borde fixa i en nybörjardist.

Mint är snyggare (tycker jag...) än Ubuntu i grundversion. Sådant kan man ju fixa.
Det är bra att codecs med mera är installerat från början. Det lär man sig snabbt i Ubuntu. Mint sparar ett par minuter åt en, sedan är det ingen skillnad.

Jag är litet frågande vad Mint egentligen installerar. Jag kör Ubuntu som mitt huvudsystem med alla program jag behöver (+litet till). / partitionen tar drygt 4,8 GB. Jag har LinuxMint KDE på en annan partition. Den tar över 7 GB och då har jag betydligt färre program installerade. Vanliga Mint hamnar på 5-5,5 GB.

Jag tycker absolut att LinuxMint är en bra distribution. Det är bra att det finns ett fullvärdigt alternativ till den som vill ha andra menyer och litet andra sätt att göra saker på än i Ubuntu. Jag tycker inte att den är så mycket bättre som nybörjardistribution. Jag föredrog ganska snart Ubuntu.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

En nackdel i Mint är att det inte går att installera nycklar till PPA i Synaptic grafiskt som i Ubuntu. Det tycker jag man borde fixa i en nybörjardist
Det suger hårt. ( Utanför ämnet: jag fick min Mint "tvångsinstallerad" med hårddisken. Men jag är tacksam ändå, tack Farmfield) Nu vet jag hur luskar ut sudo kommandot på nyckelserver och nummer, men hur faen ska en ny användar knepa ut det på momangen? Stort minus där.
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ulsak skrev:
En nackdel i Mint är att det inte går att installera nycklar till PPA i Synaptic grafiskt som i Ubuntu. Det tycker jag man borde fixa i en nybörjardist
Det suger hårt. ( Utanför ämnet: jag fick min Mint "tvångsinstallerad" med hårddisken. Men jag är tacksam ändå, tack Farmfield) Nu vet jag hur luskar ut sudo kommandot på nyckelserver och nummer, men hur faen ska en ny användar knepa ut det på momangen? Stort minus där.

Jag använder mint efter att ha kört Ubuntu i ett halvår. Tycker mint är Ubuntu i lyxförpackning ;D

Det är ju sant det du skriver. Men bara man hittar sidan där man kan lägga till programmet i förrådet så brukar ju det också oftast stå hur man lägger till nyckeln med kommando i terminalen :)
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Jupp, för att lägga till nyckel i terminalen, skriv...

Kod: Markera allt

sudo apt-key adv --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv-keys 
...följt av nyckel-nr... :)
Pavel

Inlägg av Pavel »

Ja, det funkar ju bra. Men när man är ny vet man ju inte ens var terminalen finns. Därför är det ologiskt att man i en distro som profilerar sig som en nybörjardistro inte använder ett grafiskt alternativ när sådant finns. Mint borde överta Ubuntus variant. Vad jag sett finns det ganska många frågor om nyckelhantering på Mints forum.
Alla PPA är inte särskilt pedagogiska för hur man installerar nycklar. Därför faller jag fortfarande ibland tillbaka med att kopiera nycklar till textfiler och köra dem grafiskt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det var skitbra att höra alla era synpunkter på Linux Mint.
Som jag sa, har jag installerat Mint på en partition men jag har inte använt Mint speciellt mycket.

Annars får man intrycket när man läser om Mint. så ska det vara så enkelt för nybörjare...
Då vet jag, att Mint är inget man ska rekommendera för nybörjare på GNU/Linux.
Det är helt klart bättre med Ubuntu, speciellt som med de senaste versionerna har det blivit betydligt enklare att komma igång med multimedia-stödet.
Förutom om man ska använda Gnash eller Adobe's Flash.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mint är enklare, men det är ytterst marginellt... Jag föredrar det för att det är snyggare samt att det finns diverse smågrejer som är smartare i Mint... Jag hade klart rekommenderat det före Ubuntu men jag hade samtidigt sagt att det var Ubuntu - för det är Ubuntu till 99% typ...

Och en nybörjare skall knappast hålla på med PPA'er, så det där med nycklar är skit samma sett till just det...
Pavel

Inlägg av Pavel »

Det låter ju som om jag vore negativ till Mint. Det är jag inte. Jag tycker det är en bra dist, snygg och trevlig. Det jag menar att Ubuntu är minst lika bra för nybörjare.
(Om jag skulle rekommendera en Ubuntubaserad distribution till en nybörjare skulle jag nog ta mig en titt på den Remaster som de har gjort på Ubuntu.se. Den har allt man kan begära installerat från start och har Ubuntus menyer och nyckelhantering.)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Och en nybörjare skall knappast hålla på med PPA'er, så det där med nycklar är skit samma sett till just det...
haha, är det så man ser på mig :)
CO2
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av CO2 »

Det bästa operativsystem som jag någonsin använt, installerat hemma på tre maskiner samt till tre vänner.
Den är just bra för nybörjare, man kan göra alt som är tilgänlingt på Ubuntu, man får gå framåt sakta men säkert så lär man sig med tiden!
En låt som passar Mint 7 Gloria!
http://www.youtube.com/watch?v=b3NOCEKT ... dded#t=180
Förändringar är nya möjligheter!
Se skogen bakom träden!
Det man framför sig finner kan man även släppa ner bakom sig! (allt är inte alltid behövligt)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D ;D
Jag gillar också Mint Gloria. Kör det titt som tätt. Har Mint på mina datorer. På en av datorerna kör jag även Kubuntu och Mandriva. Förutom också ubuntu.se:s Remix (som är GO !) och Karmic Koala alpha. Funderar numera på, att även "lura på" G G det, som ett andra alternativ till hennes "trötta" Ubuntu 8.04, som hon envisas med att behålla. Istf att uppgradera till 8.10 och sedemera 9.04 någon gång, då, när vi andra sitter med 10.04 eller 10.10 . . . ;D

Ändå, så hamnar jag mestadels i Ubuntu "original", förr eller senare. Känns tryggt och gott.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Pavel

Inlägg av Pavel »

I brist på sysselsättning laddade jag ikväll hem och installerade Mint Xfce på en dator. Ett bloatat Xubuntu är väl litet motsägelsefullt. Dock är det riktigt snyggt och mycket av det som man ändå brukar installera finns på plats från början.
Jag tycker också om att köra Mint då och då. Jag brukar dock (krasch)landa i vanliga Ubuntu.
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"