Artikel om Linux Mint 7 i Datormagazin nr 9 2009

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Artikel om Linux Mint 7 i Datormagazin nr 9 2009

Inlägg av Rune.K »

Fick tidningen i brevlådan igår, den är nog inte ute i tidningsaffären ännu.
Det finns en läsvärd artikel om Linux Mint.
Har själv installerat Mint för någon vecka sedan och t.ex mp3 funkar out of the box.
Jag kan tänka mej att just Linux Mint är en väldigt bra nybörjardist för de som kommer direkt från Windows eller tycker Ubuntu att är svårt.
Teamet bakom Mint har modiferat Gnome så att det mer liknar KDE, enligt min personliga uppfattning så har Mint en mer logisk uppbyggnad i menysystemet än original-Gnome.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Artikel om Linux Mint 7 i Datormagazin nr 9 2009

Inlägg av Pavel »

Jag vill absolut inte förminska LinuxMint. Det är en bra distribution. Det är ju en remix av Ubuntu.
Jag är nybörjare i Linux sedan ett halvår och har testat både Mint och Ubuntu.
Min erfarenhet är att Mint är enklare än Ubuntu första veckan i Linux. Sedan finns det saker som tar emot och som gör Ubuntu till ett minst lika bra val:

I MintInstall kan man bara installera ett program åt gången. Det blir segt att vara tvungen att ladda hem bilder på program man vet vad de är. I Ubuntu kan man installera hela sjok av program och lämna datorn då den installerar.
MintMenu är snygg, men jag upplevde den efterhand som mindre smidig än menyerna i Ubuntu. Jag tycker det går snabbare att komma åt saker i Ubuntu än i Mint.
En nackdel i Mint är att det inte går att installera nycklar till PPA i Synaptic grafiskt som i Ubuntu. Det tycker jag man borde fixa i en nybörjardist.

Mint är snyggare (tycker jag...) än Ubuntu i grundversion. Sådant kan man ju fixa.
Det är bra att codecs med mera är installerat från början. Det lär man sig snabbt i Ubuntu. Mint sparar ett par minuter åt en, sedan är det ingen skillnad.