Starthanteraren uppdaterades inte [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Thort
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Starthanteraren uppdaterades inte [LÖST]

Inlägg av Thort »

Hej!

Jag är van vid att starthanteraren grub uppdateras varje gång kärnan uppgraderas. Nu körde jag Uppdateringshanteraren i dag och uppgraderade kärnan. Under uppgraderingen kom ett fönster fram som frågade om jag ville behålla den lokalt installerade versionen av starthanteraren. Jag svarade ja. Nu kan jag inte välja att starta den nya uppgraderade kärnan när jag startar Ubuntu. Jag kan bara välja den gamla, Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-13-generic.

Jag vill nämna att jag brukar redigera grub-filen menu.lst efter varje uppgradering av kärnan, för att ta bort valet att starta med den gamla kärnan. Men som, sagt, nu har jag inte den nya kärnan i menu.lst.

Tacksam för hjälp.
Senast redigerad av 1 Thort, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Starthanteraren uppdaterades inte

Inlägg av perab »

Hej, Thort!
Eftersom du är van att redigera menu.lst manuellt, kan du göra det här också. Öppna menu.lst, med sudo-rättigheter, i valfri texteditor. I nedre delen av filen finns den gamla kernel listad, alltså den du kan logga in med. Förmodligen ser det ut så här:

Kod: Markera allt

title           Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-13-generic
root            (hd1,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.28-13-generic root=UUID=8119c71d-ad29-4e36-9f55-c454d8c59e07 ro quiet splash 
initrd          /boot/initrd.img-2.6.28-13-generic
quiet
Skriv nu in den nya ovanför denna. I princip kan du kopiera raderna med 2.6.28-13 och lägga kodblocket ovanför, och ändra så att du får t.ex:

Kod: Markera allt

title           Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic
root            (hd1,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.28-15-generic root=UUID=8119c71d-ad29-4e36-9f55-c454d8c59e07 ro quiet splash 
initrd          /boot/initrd.img-2.6.28-15-generic
quiet

title           Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-13-generic
root            (hd1,0)
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.28-13-generic root=UUID=8119c71d-ad29-4e36-9f55-c454d8c59e07 ro quiet splash 
initrd          /boot/initrd.img-2.6.28-13-generic
quiet
Men du måste själv kolla vilken som är din senaste kernel-version. Det kan du se i "föräldrakatalogen", alltså /boot (menu.lst ligger, som du redan vet i underkatalogen /boot/grub). Kopiera gärna först den gamla menu.lst till ex.vis menu.lst.old så att du kan gå tillbaka om menu.lst skulle bli fel. Och UUID gäller i den kod jag visar för min hårddisk; du måste kopiera den som gäller för din.

Hälsningar, Per
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
Thort
Kontakt:

Re: Starthanteraren uppdaterades inte

Inlägg av Thort »

Tack så mycket Per! :)

Detta var precis den hjälp som jag hade hoppats att få! Din beskrivning är mycket pedagogisk och tydlig.

Nu kan jag starta med den nya kärnan Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-15-generic
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Starthanteraren uppdaterades inte [LÖST]

Inlägg av perab »

Alltid lika kul att kunna hjälpa någon medvandrare på Öppen Källkod-vägen. Är det inte det som är "Ubuntu"?
Per
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
svartis

Inlägg av svartis »

För att den nya kärnan ska visas i grub behöver du välja skriv över eller uppgradera. Kommer inte ihåg vad det hette. Men väljer du den lokala, så använder den din gamla menu.lst innan uppgraderingen.
Om du föredrar att använda ett gui för att slippa den långa listan i grub när du bootar kan du gå in på system/administration/uppstartshanteraren. Gå in på avancerat och där kan du välja hur många kärnor den ska spara som val, välj i ditt fall 1.
Thort skrev:Hej!

Jag är van vid att starthanteraren grub uppdateras varje gång kärnan uppgraderas. Nu körde jag Uppdateringshanteraren i dag och uppgraderade kärnan. Under uppgraderingen kom ett fönster fram som frågade om jag ville behålla den lokalt installerade versionen av starthanteraren. Jag svarade ja. Nu kan jag inte välja att starta den nya uppgraderade kärnan när jag startar Ubuntu. Jag kan bara välja den gamla, Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-13-generic.

Jag vill nämna att jag brukar redigera grub-filen menu.lst efter varje uppgradering av kärnan, för att ta bort valet att starta med den gamla kärnan. Men som, sagt, nu har jag inte den nya kärnan i menu.lst.

Tacksam för hjälp.
Användarvisningsbild
Thort
Kontakt:

Inlägg av Thort »

svartis skrev:Om du föredrar att använda ett gui för att slippa den långa listan i grub när du bootar kan du gå in på system/administration/uppstartshanteraren. Gå in på avancerat och där kan du välja hur många kärnor den ska spara som val, välj i ditt fall 1.
Tack svartis! Bra med ytterligare tips. När jag går in på system/administration/uppstartshanteraren, så finns inget alternativ avancerat. Det finns valet inställningar, och sedan en massa flikar. Men ingen av flikarna talar om något val när det gäller antal kärnor som skall visas i grub.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"