Nybörjare. Epost. Trådlöst. Vänteläge. Java.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Skorpan
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Nybörjare. Epost. Trådlöst. Vänteläge. Java.

Inlägg av Skorpan »

Hej! Jag är nybörjare på Linux, har prövat Mint7 och testar nu Ubuntu 9.04. Och lyckas inte med allt. Hur gör jag för att slippa skriva nyckel till trådösa bredbandet vid varje start? När jag installerade, skrev jag fel användarnamnkod i epostprogrammet Evolutions. Hur ändrar jag på det utan att ominstallera? Om det inte går, hur gör jag Thunderbird till den förvalda epostläsaren istället för Evolutions? En sak till; när jag stänger locket på min Toshiba M70-144, så fortsätter hårddisken (utbytt) och vänteläget uteblir. Om jag däremot i övre högra hörnet aktiverar vänteläge så går det bra, men hårddisken vill inte gå igång. Måste stänga av då. Och slutligen: I ett försök att få in bankid försöker jag som en början installera java, men det verkar närapå omöjligt. Enkla tips?
FrökenSvensson
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Nybörjare. Epost. Trådlöst. Vänteläge. Java.

Inlägg av FrökenSvensson »

Hej och välkommen!
Hoppas du kommer trivas med Ubuntu när du har rett ut dina problem. Vi tar dem en och en:

skriva nyckel till trådösa bredbandet
öppna System -> Inställningar -> nätverksanslutningar, gå till fliken trådlös, välj lägg till, fyll i dina uppgifter

användarnamnkod i epostprogrammet Evolutions
menar du lösenordet? du kan ändra alla kontoinställningar under Redigera -> inställningar

hur gör jag Thunderbird till den förvalda epostläsaren
System -> inställningar -> föredragna program

vänteläge
vet inte. Testa att söka och se om någon annan har samma problem!

installera java
Program -> lägg till/ta bort, sök på java, markera paketet och godkänn ändringar.
Här kan du göra de flesta programinstallationer, när du har lärt känna systemet lite bättre kommer du ha användning för pakethanteraren synaptic.
BankID måste du däremot installera enligt anvisningarna från din bank.

lycka till!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"