XP misstror min hårddisk

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
IXPNU
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

XP misstror min hårddisk

Inlägg av IXPNU »

Försöker skapa en dual boot på min nya hårddisk. Ubuntu fungerar utmärkt, men XP vill inte veta av hårddisken utan installationsprogrammet avbryts. 'Kolla efter virus','koppla ur alla nyligen monterade hårddiskar' osv tycker den.

Jag har en bärbar dator och det är inte jag själv som bytt hårddisk. Men
1) Kan det vara något fysiskt fel på kopplingen när Ubuntu fungerar på samma disk? Knappast va eller
2) Är det någon Windows-egenhet som jag inte hört talas om förut. Exakt samma upplägg har dock fungerat tidigare på samma dator (med den förra hårddisken).
Senast redigerad av 1 IXPNU, redigerad totalt 31 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: XP misstror min hårddisk

Inlägg av Lars »

Jag vet inte om det går att installera XP om du redan har Ubuntu installerat, allmän visdom säger att man ska installera XP först för att undvika problem. XP har dessutom den egenheten att det måste installeras på första partitionen och ingen annanstans.
IXPNU

Inlägg av IXPNU »

Aha! Kan vara det kanske - förra gången hade jag XP först. Däremot har jag klarat att installera XP efter Ubuntu, det sabbar bootmenyn men den går att återställa. Fast jag har för mig att anledningen att jag gjorde så här den här gången (installerade Ubuntu först) var att det inte funkade med XP innan heller.

Ska i alla fall prova att fixa utrymme till XP först på hårddisken. Tack! Återkommer.
IXPNU

Inlägg av IXPNU »

Det var lösningen. Räckte dock inte med att flytta partitionen: var tvungen att radera första sektorn på hårddisken (som Windows uppfattade som virusfylld). Vilket innebär att kartan för Ubuntu-partitioner försvinner osv, så att jag fick installera om Ubuntu igen. Läser du detta för att hitta en lösning på samma problem som jag hade så finns det definitvt en smartare lösning än det här, jag orkade bara inte ta reda på den (Ubuntu är ju nämligen enkelt att installera, det är ju 'sitta uppe halva natten och installera drivrutiner för Windows' man helst inte vill göra om).
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"