Är Ubuntu Netbook Remix mer energisnålt än Ubuntu standard?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Är Ubuntu Netbook Remix mer energisnålt än Ubuntu standard?
Hej jag undrar om Ubuntu Netbook Remix är mer energisnålt än Ubuntu standard? Och där igenom sparar batteritid. MVH Jonas
-
Re: Är Ubuntu Netbook Remix mer energisnålt än Ubuntu standard?
Utan att har undersökt Netbook remix noggrant kan jag mest gissa. Batteritiden inte blir längre, remixen är väl mest kosmetika. Jag hade personligen stora problem med att Ubuntu slukade hela batterikapaciteten på 1,5h, varför jag bytte tillbaka till Opensuse. Synd... Ubuntu är en bra dist, men är värdelös för batteritiden på bärbara datorer.
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Då får jag föreslå den här länken: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=62&t=41517 ni får Ubuntu men som ett energisnålt alternativ. I form av wattOS 1.0, en Ubuntu-baserat skrivbords Linux för att köra datorer i en lätt men fullt utrustad skrivbordsmiljö som använder mindre energi.
Pink Panther
Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om jag minns rätt så är Netbook Remix optimerat (i kompileringen) för Intels Atom-processor, vilket innebär att det borde ge en liten prestandaökning på Atom jämfört med standard-ubuntu, vilket i sin tur innebär lite bättre batteritid eftersom processorn kan arbeta med effektivt.
-
- Kontakt:
Jag har testat EEEBUNTU BASE och XUBUNTU, båda ligger på 2 timmar och 30 minuter så det bästa är väl att köpa ett nytt och större batteri. Men det kostar typ minst 1000kr så jag är lite tveksam till det. Min slutsats är att Ubuntu Netbook Remix inte är mer energisnålt än Ubuntu standard. Sedan så kan det mycket väl stämma att datorn i sig själv upplevs snabbare om man har en Intels Atom-processor, dess värre har jag en celeron i min så jag kan inte bekräfta hur det ligger till.
På tal om vilken skrivbordmiljö som upplevs som snabbast så har jag en liten fundering:
EEEBUNTU använder sig av GNOME och XUBUNTU av XFCE men jag tycker att skillanderna mellan GNOME och XFCE har minskat. Med det menar jag att förr kunde man tydligt märka att XUBUNTU var snabbare än UBUNTU, så frågan är vilket man ska välja?
På tal om vilken skrivbordmiljö som upplevs som snabbast så har jag en liten fundering:
EEEBUNTU använder sig av GNOME och XUBUNTU av XFCE men jag tycker att skillanderna mellan GNOME och XFCE har minskat. Med det menar jag att förr kunde man tydligt märka att XUBUNTU var snabbare än UBUNTU, så frågan är vilket man ska välja?
-
Vad är det som gör den mer energisnål än vanliga Ubuntu? Jag tror helt enkelt Debian/Ubuntu drar mer ström än andra distar. Det är som bilar, vissa drar mer och andra drar mindre. Om man gör en ny dist på ubuntu kan man helt enkelt inte få den energisnål.Pink Panther skrev:Då får jag föreslå den här länken: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=62&t=41517 ni får Ubuntu men som ett energisnålt alternativ. I form av wattOS 1.0, en Ubuntu-baserat skrivbords Linux för att köra datorer i en lätt men fullt utrustad skrivbordsmiljö som använder mindre energi.
Pink Panther
Jag har googlat mig fram och kan konstatera att det som själ ström i ubuntu är för många "wake-ups" på/från/till processorn. Det belastar processorn och gör att fläkten går på högvarav mest hela tiden.
- Pink Panther
Det ända jag kan få fram är att wattOS använder sig av en mindre krävande openbox fönsterhantering. Den är också vad jag förstår strippad på en del krävande resurslunkande program (processer).Men allt de kan du själv göra ganska enkelt. Jag ger dig rätt i vad du skriver. Har man kunskapen behöver man inte installera en Remix. Det är samma sak med Canonical egna Ubuntu Netbook Remix. Du gör ganska enkelt om en vanlig Ubuntu- installation till en (Ubuntu Netbook Remix).
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Källa: http://www.tuxradar.com/content/ubuntu- ... -904-hands
Get Ubuntu Netbook Remix from normal desktop Ubuntu
The transformation from Netbook Remix to standard Ubuntu isn't one way: if you're running the standard desktop edition of Ubuntu 9.04 you can switch to a netbook interface quite easily, but be warned: it might take a little effort to return your desktop to the way it was!
Warning: if you're using Compiz (aka "desktop effects") please turn it off now. UNR doesn't need them, and in fact it may collide with its own deskop effects system.
First, bring up a terminal window and run this command:
When you enter your password, that command will pull in various dependencies required to make UNR work. Now reboot your PC, and you should come back to a desktop that has the two largest parts of UNR working - the netbook-launcher app (the thing that now owns your desktop) and maximus, the window maximiser. But this is only the beginning of the transformation - to get the full effect, you should do the following:
1. Remove from the top panel the Ubuntu menu (Applications/Places/System) from the left and the switch user applet from the right, plus any app launchers you don't want. Just right-click on things and choose Remove From Panel to get rid of them.
2. Right-click on the top panel, choose Add to Panel, then add Go Home and Window Picker, moving them to the left and centre of the panel respectively.
3. Remove the bottom panel entirely - right-click and choose Delete This Panel.
4. Now go to System > Preferences > Appearance and choose the Human-Netbook theme.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Det är bara dina egna kunskaper som begränsar dig.
Dina uppgifter angående (det som själ ström i ubuntu är för många "wake-ups" på/från/till processorn. Det belastar processorn och gör att fläkten går på högvarv mest hela tiden.) vill jag varken bekräfta eller förneka. Jag har inte de rätta materialet eller kvalifikationerna för att uttala mig om ditt påstående.
Pink Panther
Källa: http://www.tuxradar.com/content/ubuntu- ... -904-hands
Get Ubuntu Netbook Remix from normal desktop Ubuntu
The transformation from Netbook Remix to standard Ubuntu isn't one way: if you're running the standard desktop edition of Ubuntu 9.04 you can switch to a netbook interface quite easily, but be warned: it might take a little effort to return your desktop to the way it was!
Warning: if you're using Compiz (aka "desktop effects") please turn it off now. UNR doesn't need them, and in fact it may collide with its own deskop effects system.
First, bring up a terminal window and run this command:
Kod: Markera allt
sudo apt-get install go-home-applet human-netbook-theme maximus netbook-launcher window-picker-applet
1. Remove from the top panel the Ubuntu menu (Applications/Places/System) from the left and the switch user applet from the right, plus any app launchers you don't want. Just right-click on things and choose Remove From Panel to get rid of them.
2. Right-click on the top panel, choose Add to Panel, then add Go Home and Window Picker, moving them to the left and centre of the panel respectively.
3. Remove the bottom panel entirely - right-click and choose Delete This Panel.
4. Now go to System > Preferences > Appearance and choose the Human-Netbook theme.
Det är bara dina egna kunskaper som begränsar dig.
Dina uppgifter angående (det som själ ström i ubuntu är för många "wake-ups" på/från/till processorn. Det belastar processorn och gör att fläkten går på högvarv mest hela tiden.) vill jag varken bekräfta eller förneka. Jag har inte de rätta materialet eller kvalifikationerna för att uttala mig om ditt påstående.
Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
-
- Kontakt:
okej jag måste erkänna att mina kunskaper är begränsade och klarar inte av processen med "wake-ups" på/från/till processorn" men det som nämndes innan, att dist är som bilar. Vissa drar mer vissa drar mindre. Finns det några mer exempel på distar som drar mindre ström? mer än wattOS 1.0.
- Pink Panther
Vi kan börja med att du läser följande information Power Saving with Linux http://www.linux.com/news/software/appl ... with-linux och http://lesswatts.org/
The main distribution providers are core contributors to many a green project and are integrating them into their releases as rapidly as possible. For instance, Red Hat, Ubuntu and SUSE Linux all committed publicly to contribute to and make available the innovations from Lesswatts.org.
Källa: http://www.linuxjournal.com/article/9874
Det finns en del att välja på. Men varför inte moonOS http://www.moonos.co.cc/ (moonOS is a complete, Ubuntu-based distribution featuring the LXDE and Enlightenment 17 desktop managers and imaginative, original artwork. A project created and designed by Cambodian artist Chanrithy Thim, moonOS is intended as an operating system for any desktop, laptop or virtual machine.)
Pink Panther
The main distribution providers are core contributors to many a green project and are integrating them into their releases as rapidly as possible. For instance, Red Hat, Ubuntu and SUSE Linux all committed publicly to contribute to and make available the innovations from Lesswatts.org.
Källa: http://www.linuxjournal.com/article/9874
Det finns en del att välja på. Men varför inte moonOS http://www.moonos.co.cc/ (moonOS is a complete, Ubuntu-based distribution featuring the LXDE and Enlightenment 17 desktop managers and imaginative, original artwork. A project created and designed by Cambodian artist Chanrithy Thim, moonOS is intended as an operating system for any desktop, laptop or virtual machine.)
Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
-
Enligt mina högst ovetenskapliga studier har jag kommit fram till att Mandriva, Opensuse och Fedora har batteritid i paritet med Windows XP! Fedora har även en remix för netbooks som heter Sugar. Jag är som sagt skeptisk till att det finns en energisnål Ubuntubaserad dist för tillfället (Hoppas det blir bättre i 9.10!). Hittills har jag haft längst batteritid med Mandriva. (Men jag rekkomenderar den ändå inte eftersom den känns buggig emellanåt)Jonas_186 skrev:okej jag måste erkänna att mina kunskaper är begränsade och klarar inte av processen med "wake-ups" på/från/till processorn" men det som nämndes innan, att dist är som bilar. Vissa drar mer vissa drar mindre. Finns det några mer exempel på distar som drar mindre ström? mer än wattOS 1.0.
Prova dig gärna fram och delge dina erfarenheter!
-
- Kontakt:
Var det skrivbordsmiljön GNOME du använde i mandriva, opensuse och fedora?
-
I Mandriva använda jag KDE, i Opensuse använde jag Gnome (oftast) och i Fedora använde jag Gnome. Batteritiden mellan Gnome/KDE skiljde sig inte nämnvärt åt.Jonas_186 skrev:Var det skrivbordsmiljön GNOME du använde i mandriva, opensuse och fedora?
- Pink Panther
"Har även en remix för netbooks som heter Sugar".
The award-winning Sugar Learning Platform
The award-winning Sugar Learning Platform promotes collaborative learning through Sugar Activities that encourage critical thinking, the heart of a quality education. Designed from the ground up especially for children, Sugar offers an alternative to traditional “office-desktop” software.
Sugar is the core component of a worldwide effort to provide every child with equal opportunity for a quality education. Available in 25 languages, Sugar’s Activities are used every school day by one-million children in more than forty countries.
Källa: http://www.sugarlabs.org/index.php
Jag Sugar verkar till att vara ett självständigt projekt som har än helt suverän inlärnings miljö för barn. Sugar kan man installera i en massa olika miljöer inte bara i Fedora.
Sugar on a Stick is a Sugar environment that you can carry in your pocket.
Källa: http://wiki.sugarlabs.org/go/Downloads
Alldeles ypperligt bara att montera och sedan kan ungarna härja runt.
Pink Panther
The award-winning Sugar Learning Platform
The award-winning Sugar Learning Platform promotes collaborative learning through Sugar Activities that encourage critical thinking, the heart of a quality education. Designed from the ground up especially for children, Sugar offers an alternative to traditional “office-desktop” software.
Sugar is the core component of a worldwide effort to provide every child with equal opportunity for a quality education. Available in 25 languages, Sugar’s Activities are used every school day by one-million children in more than forty countries.
Jag Sugar verkar till att vara ett självständigt projekt som har än helt suverän inlärnings miljö för barn. Sugar kan man installera i en massa olika miljöer inte bara i Fedora.
Sugar on a Stick is a Sugar environment that you can carry in your pocket.
Källa: http://wiki.sugarlabs.org/go/Downloads
Alldeles ypperligt bara att montera och sedan kan ungarna härja runt.
Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
-
Några screenshots: http://www.thecodingstudio.com/opensour ... gar%20SpinPink Panther skrev:"Har även en remix för netbooks som heter Sugar".
Pink Panther
-
- Kontakt:
Hur stor var batteritiden mellan Ubuntu och mandriva då?

-
Jonas_186 skrev:Hur stor var batteritiden mellan Ubuntu och mandriva då?![]()
Det beror ju naturligtvis på en rad olika aspekter, men i mitt fall var batteritiden i Mandriva ca 2,5 h och i Ubuntu ca 1,5h.
-
- Kontakt:
självklart det förstår jag men jag tänkte jag skulle testa för att se om det blev någon märkbar skillnad.