Installation hänger sig vid kopiering av filer 9.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Robex

Installation hänger sig vid kopiering av filer 9.04

Inlägg av Robex »

Hej!

Nu har jag gett upp och vänder mig till er. Jag har försökt söka en hel del men inte hittat någon tråd med lösningen på mitt problem. Finns det en får ni gjärna visa mig dit.

Jag har en FS Amilo A 7620 med en Athlon XP-M processor på 3Ghz. Har nyligen satt in 1Gb minne till så nu har jag totalt 1,5Gb. Har även nyligen bytt ut hdd från 40Gb till en på 160Gb. Datorn är inköpt våren 2004.

Datorn gick mycket bra och stabilt med gamla minnet och hdd när jag körde XP Pro. Efter bytet av hdd hittade jag inte gamla XP skivan så jag har testat med ett par andra, men inte fått någon att gå stabilt. Har fått bluescreen lite då och då samt att FireFox kraschat hela tiden när man laddat ner data. Samma sak med IE. Chrome har funkat bättre men då har jag efter ett tag fått bluscreen och så har hela datorn krachat istället.

Efter allt strul med Windows har jag istället försökt installera Ubuntu. Men än hur jag gör så låser sig alltid installationen när den ska kopiera filer, mellan 23-35%.Jag har försökt med flera olika versoner av Ubuntu, samt Kubuntu och alternativ installation. Kryssat i olika val under F6 och ändra inställningar i Bios. Formatera och installera på andra ställen på hårddisken och brevid Xp, har laddat ner olika iso, bränt på olika hastigheter och testat alla skivorna m.m. men inget har gett resultat.

Jag kör just nu från live cd:n (Ubuntu 9.04) där allt fungerar. Har testat att skapa ett usb och köra ifrån men inte heller detta har fungerat. (Datorn kan nog inte boota från usb i vilket fall).

Är i övrigt är jag mycket imponerad av Ubuntu, bara det att man slipper installera alla små program (Firefox, Msn mm) gör att jag tycker det verkar vara ett riktigt trevligt OS som jag gjärna skulle vilja lära mig mer om.

Tack på förhand för era svar, jag har säkert glömt någon viktig information om datorn så bara säg till så ska jag försöka leta fram det.

Med vänlig hälsning Robex!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installation hänger sig vid kopiering av filer 9.04

Inlägg av mcNisse »

Hej och välkommen till ubuntu-se!

Testa debian... eller en annan distribution. Det finns säkert någon dist som fungerar.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Eftersom datorn funkar med live-CDn så borde det funka att installera.
Hur länge står datorn och tuggar när den låser sej? Vissa delar av installationen kan ta väldigt lång tid på vissa datorer. Visserligen borde det gå ganska snabbt med din dator, men i vissa fall kan det bli så ändå. När du talar om alternativ installation så antar jag att du menar den textbaserade installationsCDn (alternate-CD).
Ibland kan installationen på sega datorer gå bättre om man partitionerar manuellt i förväg, det kan göras från live-CDn.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Robex

Inlägg av Robex »

Tack för era svar!!
Jag har testat med Kubuntu, men det var precis samma resultat där. Är just nu till sjöss med en mycket begränsad internetuppkoppling, så det finns ingen möjlighet för mig att ladda ner någon annan distribution just nu. Men jag har 10-15 skivor liggandes hemma med olika versoner och distributioner (Kubuntu) brända på olika hastigheter och testade med hjälp av testet på startskärmen.

Datorn stod i alla fall en natt (6-7h) utan att något hände. (Vad är lång tid?) Det som sker när den låser sig är att den rörliga "stapeln" stannar, musen svarar inte och inga tangenter/knappar fungerar utom att hålla ner on/off knappen 10 sec.

Det är alternate-CD:n jag menar med alternativ installation, ursäkta om jag var lite otydlig. Jag har testat att partionera upp hdd från live cd:n och sedan installerat men med samma resultat. Dock ska jag försöka göra detta några gånger till, kanske jag har missat något.

Kan det vara den nya hdd eller minnet som ställer till det? Som sagt XP har gått att installera även om de har varit lite ostablia när de väl är i gång, men detta kan ju bero på andra saker...

Läste i nån tråd om något med ACPI controller (rätt??) och har försökt att stänga av eller sätta på denna men utan resultat.

Tack för att ni tar er tid!...Robex
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Detn låter som något knas med din hårdvara.

Mest tror jag på hårddisken och BIOS-inställningarna för den, men det är ett område som jag inte är vidare bra på. Kanske kan nån annan fylla i.

Linux är också generellt lite tjurigt när det gäller dåliga minnen. Testa att plocka ur de nya minneskapslarna och köra bara på de gamla eller att låna minne av nån som har likadanna (kanske lättare sagt än gjort ute på det stora blå). Men om man funderar ett varv till... Hade minnena varit dåliga skulle det skita sig att köra från CD-skivan också.

Dåliga skivor och dåliga CD-läsare brukar också kunna ställa till det, men återigen, funkar det att köra från skivan BORDE det gå att installera, tycker man.

Får du några felmeddelanden när den hänger sig?

6-7 timmar är EXTREMT lång tid i de här sammanhangen. En installation brukar gå på mindre än en halvtimme på någorlunda pigg hårdvara och dit borde din burk kunna räknas - i alla fall på papperet.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Robex

Inlägg av Robex »

Har varit inne en del i BIOS och ändrat, men jag är inte särskilt duktig på det så inget har hittils gett resultat. Jag testade att plocka ur det nya minnet, men det gjorde ingen skillnad. Jag har ingen möjlighet att testa med andra minnen än de jag har här, så det är tyvärr uteslutet än så länge.

Det är inte alltid jag får igång LiveCDn utan det händer att jag får starta om någon gång. Ibland funkar inte FireFox heller, det står att FireFox startas men sedan blir det borta och inget händer.

Något som också sker ibland är att jag kommer till en sida där jag ombeds skriva in användarnamn och lösenord. Skriver jag in det jag valde sist jag installerade får jag bara meddelandet att det är fel, men om jag bara trycker enter kommer jag vidare och LiveCDn startas.

Jag får inga felmeddelanden när installationen hänger sig utan allt bara slutar svara. En halvtimme låter som rimlig tid om installationen fortsatt med den takt den börjar med.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

När du kör liveCDn så finns ett alternativ att köra minnestest MEMTEST. Det kan ju vara idé för att kolla om det beror på minnesfel.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Robex

Inlägg av Robex »

Ursäkta att jag inte svarat tidigare, har varit mycket på jobbet.

Jag har kört minnestestet igen (körde det för nån månad sen) och fortfarande visar det inte på några problem. Dock tog det lång tid, ca 1,5h, jag vet inte vad som är normalt...

Så jag borde väl kunna utesluta att det är minnena det är fel på. Då återstår i första hand hdd och sedan resten av datorn, vet dock inte hur jag ska kolla detta.

Tack för att ni tar er tid, mvh Robex!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"