Ubuntu på andra plats i test.
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Ubuntu på andra plats i test.
Tjabba !
Kolla in denna artikeln om operativsystem test. ubuntu kom på andra plats i deras tester:
http://www.idg.se/2.1085/1.241638/8-ope ... -och-linux
Några kommentarer till detta test ?
/Force
Kolla in denna artikeln om operativsystem test. ubuntu kom på andra plats i deras tester:
http://www.idg.se/2.1085/1.241638/8-ope ... -och-linux
Några kommentarer till detta test ?
/Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ubuntu på andra plats i test.
Kul test.
Fantastiskt bra resultat också, fast kanske ingen överraskning för oss som redan använder ubuntu.

Fantastiskt bra resultat också, fast kanske ingen överraskning för oss som redan använder ubuntu.

På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det som överraskade mig är hur få poäng efter (en) osX det är. Och att windows 7 är lika bra som XP 

För att lägga in min egen åsikt om detta. 
Operativsystemet betyder inte så mycket, det gör däremot det som är viktigt, program. För det är dem man kör hela tiden. Så ett test på olika OS säger inte mycket om att sitta framför datorn och jobba i realiteten. Det gör däremot programbiblioteket som finns tillgängligt för varje OS.
Ett OS är bara något man startar datorn med, sen kör man program.

Operativsystemet betyder inte så mycket, det gör däremot det som är viktigt, program. För det är dem man kör hela tiden. Så ett test på olika OS säger inte mycket om att sitta framför datorn och jobba i realiteten. Det gör däremot programbiblioteket som finns tillgängligt för varje OS.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Har du läst artikeln?Xcore skrev:Operativsystemet betyder inte så mycket, det gör däremot det som är viktigt, program. För det är dem man kör hela tiden. Så ett test på olika OS säger inte mycket om att sitta framför datorn och jobba i realiteten. Det gör däremot programbiblioteket som finns tillgängligt för varje OS.
Tech world skrev: Scenario
Vi tar upp it-avdelningens perspektiv på operativsystem för klienter. Företaget är ett medelstort svenskt företag med cirka 100 klienter. Företaget använder standardprogram och har normalstora behov av officeprodukter och övriga program som låser företaget vid ett visst operativsystem.
Program körs i allt större utsträckning via webbgränssnitt i stället för den traditionella klient/servermodellen. Företaget har även centraliserade it-funktioner för förenklad administration av företagets datorer och tjänster.
- Ulsak
och?Xcore skrev:För att lägga in min egen åsikt om detta.
Programvaruförrådet för ubuntu och linuxdistros är helt fantastiskt!
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag vet att du tycker det... men för all del, det finns ju nya medlemmar som behöver informerasXcore skrev:För att lägga in min egen åsikt om detta.

Men OS:et spelar stor roll för hur programmen rullar.
Administration av datorn spelar roll, det är något man måste göra. Program och OS innehåller buggar som man måste lägga på patchar på hela tiden.
Ett OS är bara något att starta datorn med för min del.
Jodå, jag har allt läst artikeln, jag har till och med postat den i mitt forum före det att den ens fanns här.
Detta var inte menat som någon kritik till något OS utan mer att säga att program betyder nästan allt. Är ett OS hyfsat stabilt (och det är de flesta som existerar) så är det bara programmen som räknas nästan. För det är dem man kör hela tiden. Ju mer bra program att välja på...desto bättre.
Eller hur?
Vi skulle säkert kunna sätta ihop världens mest stabila och bästa "OS", men finns det inga program att köra så skulle det vara ett ganska meningslöst OS ändå, eller hur?
Jodå, jag har allt läst artikeln, jag har till och med postat den i mitt forum före det att den ens fanns här.

Detta var inte menat som någon kritik till något OS utan mer att säga att program betyder nästan allt. Är ett OS hyfsat stabilt (och det är de flesta som existerar) så är det bara programmen som räknas nästan. För det är dem man kör hela tiden. Ju mer bra program att välja på...desto bättre.
Eller hur?
Vi skulle säkert kunna sätta ihop världens mest stabila och bästa "OS", men finns det inga program att köra så skulle det vara ett ganska meningslöst OS ändå, eller hur?

- vulfgar
- ung forumnörd
Nu fanns i alla fall uppenbarligen stöd för alla program som efterfrågades i testet i samtliga testade os, så den kommentaren känns knappast saärskilt relevant i den här tråden.Xcore skrev:

Vad jag ville säga var bara kort att, det viktiga är inte ett OS, det viktiga är program. För att citera mig själv i mitt första inlägg.vulfgar skrev:Nu fanns i alla fall uppenbarligen stöd för alla program som efterfrågades i testet i samtliga testade os, så den kommentaren känns knappast saärskilt relevant i den här tråden.Xcore skrev:
Precis!Xcore skrev:Så ett test på olika OS säger inte mycket om att sitta framför datorn och jobba i realiteten.
Just därför skall man ta ett sånt här test med en stor nypa salt.

Hade vi ändrat bara lite på testet så hade vi sett något helt annat.
-
Undrar när det kommer ett test om Direct X/3D vs. OpenGL?
- vulfgar
- ung forumnörd
ROFLMFAO!!!Xcore skrev:Vad jag ville säga var bara kort att, det viktiga är inte ett OS, det viktiga är program. För att citera mig själv i mitt första inlägg.vulfgar skrev:Nu fanns i alla fall uppenbarligen stöd för alla program som efterfrågades i testet i samtliga testade os, så den kommentaren känns knappast saärskilt relevant i den här tråden.Xcore skrev:
Precis!Xcore skrev:Så ett test på olika OS säger inte mycket om att sitta framför datorn och jobba i realiteten.
Just därför skall man ta ett sånt här test med en stor nypa salt.
Hade vi ändrat bara lite på testet så hade vi sett något helt annat.

Jag förstår, det är inte lätt att ta att samtliga windowsversioner förlorade mot ubuntu i detta testet. Klart vi måste in och ändra alla förutssättningarna så att windows får vinna.

Det var ett bra desperat försök Vulfgar.
Hoppas att min poäng gick fram till övriga som läste tråden i alla fall. Jag tror att du förstod också men kanske inte kunde ta till dig informationen riktigt.
Ta alla test med en nypa salt eftersom de knappast återspeglar verkligheten med att sitta och jobba vid datorn, alla OS är olika och har olika förutsättningar. Och program är den viktigaste biten.
Hoppas att min poäng gick fram till övriga som läste tråden i alla fall. Jag tror att du förstod också men kanske inte kunde ta till dig informationen riktigt.
Ta alla test med en nypa salt eftersom de knappast återspeglar verkligheten med att sitta och jobba vid datorn, alla OS är olika och har olika förutsättningar. Och program är den viktigaste biten.
Tog och plockade ut början av tråden igen, Xcore och vulfgar - ni kan fortsätta er fight i tråden som fortfarande ligger i Debatt-tavlan.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Bra jobbat, upnorth
Forcevision fick tillbaks sin tråd. Tack!
Tukken

Forcevision fick tillbaks sin tråd. Tack!
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- vulfgar
- ung forumnörd
Fight?upnorth skrev:Tog och plockade ut början av tråden igen, Xcore och vulfgar - ni kan fortsätta er fight i tråden som fortfarande ligger i Debatt-tavlan.

Fight?vulfgar skrev:Fight?upnorth skrev:Tog och plockade ut början av tråden igen, Xcore och vulfgar - ni kan fortsätta er fight i tråden som fortfarande ligger i Debatt-tavlan.
Var är den?
Nu åter till vädret..............
Regn kommer sakta in över nordvästra Götaland i eftermiddag................
- CryingFreeman
Intressant test, speciellt då det är gjort utifrån administrativ synpunkt. Förstår dock inte hur man tänker, bland annat med tanke på att man inte testar Landscape. Jag förstår inte riktigt hur man kan se på ett test för företag utan att blanda in deploymentlösningar och massadministration, men det är väl bara för att jag har "fel" perspektiv.
Jag skulle lätt kunna tänka mig att administera ett mindre nätverk med Ubuntu utan Landscape, men om man skalar upp nätet till tusentals datorer så krävs det lite andra resurser. Förvisso kan man lämna en grundkonfigurerad dator åt sitt öde mycket mer än vad man kan göra i Windows, enligt mina erfarenheter. Det blir sällan oförklarliga fel i Ubuntu som spontanuppkommer utan nämnvärd användarinteraktion, vilket man inte kan säga om Windows.
Om jag skulle satsa på Ubuntu skulle jag vilja veta hur man kan pusha ut förändringar till klienten (utan att scp:a till en och en), uppdatera en standardklient med nya program, skapa egna programpaket, fjärradministrera datorn, lägga till användare, skapa standardinställningar för användare och annat som en IT-avdelning brukar bemöda sig med i en datormiljö. Inget av detta testas här, utan det verkar vara mest fokus på out-of-the-box-hårdvarustöd, programuppdateringar på enskilda klienter och vilka systemkrav OS:en har. Känns som att fokus ligger mer på enskilda datorer, dvs hemanvändarmarknaden och enskilda företag. Men de kör ju alla SPCS Bokföring ändå..
Kul är det förstås att Ubuntu klarar sig så bra, det är ett fint erkännande tycker jag. Mycket positivt för framtiden!
Jag skulle lätt kunna tänka mig att administera ett mindre nätverk med Ubuntu utan Landscape, men om man skalar upp nätet till tusentals datorer så krävs det lite andra resurser. Förvisso kan man lämna en grundkonfigurerad dator åt sitt öde mycket mer än vad man kan göra i Windows, enligt mina erfarenheter. Det blir sällan oförklarliga fel i Ubuntu som spontanuppkommer utan nämnvärd användarinteraktion, vilket man inte kan säga om Windows.
Om jag skulle satsa på Ubuntu skulle jag vilja veta hur man kan pusha ut förändringar till klienten (utan att scp:a till en och en), uppdatera en standardklient med nya program, skapa egna programpaket, fjärradministrera datorn, lägga till användare, skapa standardinställningar för användare och annat som en IT-avdelning brukar bemöda sig med i en datormiljö. Inget av detta testas här, utan det verkar vara mest fokus på out-of-the-box-hårdvarustöd, programuppdateringar på enskilda klienter och vilka systemkrav OS:en har. Känns som att fokus ligger mer på enskilda datorer, dvs hemanvändarmarknaden och enskilda företag. Men de kör ju alla SPCS Bokföring ändå..

Kul är det förstås att Ubuntu klarar sig så bra, det är ett fint erkännande tycker jag. Mycket positivt för framtiden!