Spara alla inställningar? (LÖST)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
crazyeyes

Spara alla inställningar? (LÖST)

Inlägg av crazyeyes »

Hej
Nu när man har gjort i ordning ubuntu 9.04 med alla dessa inställningar och program som tar ett litet tag :P
kan man på något sätt spara alla dessa om man i framtiden av någon outgrundlig anledning måste göra en ominstallation så man slipper göra om allt igen???

Hoppas ni förstår min fråga.
/crazyeyes
Senast redigerad av 1 crazyeyes, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Spara alla inställningar?

Inlägg av xtr3m3 »

Öpnna upp synaptic: alt + F2 och skriv gksudo synaptic skriv ditt lösenord.
Sen går du in på arkiv och väljer spara markeringar som och i rutan som du får upp så markera spara fullständigt tillstånd.....

Spara den sen på en säker plats.

Rätta mig om jag har fel. Kommer inte riktigt ihåg om det var så här man gjorde :)
Senast redigerad av 1 xtr3m3, redigerad totalt 23 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Litet tillägg till EXTREME ovan: Spara även /etc/apt/sources.list, så har du både förråd och pakettillstånd.
När det gäller inställningar i övrigt, så ligger dessa normalt i din /home katalog.
Därför kan det vara en ide att ha en separat /home katalog (kan fixas i efterhand) då kan du installera om systemet eller t.o.m helt andra distar, utan att försöra inställningarna. Det enklaste kanske är att installera ex. "sbackup" spara förråd+pakettillstånd som ovan, och kör en backup med standard inställningarna. Backup'en sparas som ett vanligt arkiv, så man kommer åt allt med "gksu nautilus". Du kan också installera "remastersys" och använda "Backup" alternativet, denna bränner du till CD eller DVD. :)
crazyeyes

Re: Spara alla inställningar? [LÖST]

Inlägg av crazyeyes »

Hej

Tack så mycket för svaren, jag ska prova dom här allternativen så fort jag hinner.

/ crazyeyes
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Enklaste sättet är ju ananrs att ha /home på en egen partition, då sparas ju alla inställningar, dokument mm.
Om du inte redan har /home på en separat partition så går det att fixa i efterhand http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"