På min 32-bitars laptop, ubuntu 9.04, firefox 3.0.13 installerar jag nexus från install.bankid.com. Programmet installeras på datorn men inte firefox-pluginnen.
Har testat att ominstallera flera gånger men den installeras aldrig.
I testet på bank-id-sidan får jag ok på java men ej ok på säkerhetsprogrammet.
Vafrör installeras inte pluginnen!?
Nexus bank-id firefox-plugin installeras inte
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Nexus bank-id firefox-plugin installeras inte
Vet ej! Installerade från swedbank... Några klick så vart det klart... Du har inget tillägg som blockerar, typ NoScript??rylleman skrev:På min 32-bitars laptop, ubuntu 9.04, firefox 3.0.13 installerar jag nexus från install.bankid.com. Programmet installeras på datorn men inte firefox-pluginnen.
Har testat att ominstallera flera gånger men den installeras aldrig.
I testet på bank-id-sidan får jag ok på java men ej ok på säkerhetsprogrammet.
Vafrör installeras inte pluginnen!?
Hej,
Min föregående installation av Ubuntu gick från 7.04 > 7.10 > 8.04 > 8.10 > 9.04.
Någon gång under version 8 började jag bråka med Nexus klient men aldrig med framgång.
Med en ren installation av 9.04 funkar det perfekt. (Började med en testinstallation i virtualbox)
mvh
Anders
Min föregående installation av Ubuntu gick från 7.04 > 7.10 > 8.04 > 8.10 > 9.04.
Någon gång under version 8 började jag bråka med Nexus klient men aldrig med framgång.
Med en ren installation av 9.04 funkar det perfekt. (Började med en testinstallation i virtualbox)
mvh
Anders
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Tack. Det är på en färsk 9.04-installation det krånglar, alltså ingen uppgradering. 64bitar dock vilket jag tror är problemet.
Jag har mitt Swedbank-certifikat fungerande på min 8.10, 64 bitars-maskin. Där får jag dock inte Nordea-certifikatet att funka så det får jag köra på min gamla 32-bitars 8.10-laptop. På min nya 64-bitars 9.04 laptop så installeras som sagt inte firefox-pluginnen alls...
Det är en jäkla djungel att få bank-id att fungera...
Jag har mitt Swedbank-certifikat fungerande på min 8.10, 64 bitars-maskin. Där får jag dock inte Nordea-certifikatet att funka så det får jag köra på min gamla 32-bitars 8.10-laptop. På min nya 64-bitars 9.04 laptop så installeras som sagt inte firefox-pluginnen alls...
Det är en jäkla djungel att få bank-id att fungera...
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag bumpar denna tråd.
Nu har jag uppgraderat den gamla 8.04-maskinen till ubuntu 9.10 (32-bit) och får inte alls Nordeas bankid att fungera där.
Nexus installerat. Lagt till certifikatet i Firefox men när jag ska logga in nånstans så kan jag inte välja certifikatet, jag får bara en tom val-list.
Ringt och skällt ut Nordeas tekniska support. Fick frågan om jag använder M$ internet Explorer. Nä, svarar jag. Där är problemet säger de. Div. okvädningsord svarar jag.
Är det ingen som fått igång Nordeas bank-id i ubuntu >8.10?
Nu har jag uppgraderat den gamla 8.04-maskinen till ubuntu 9.10 (32-bit) och får inte alls Nordeas bankid att fungera där.
Nexus installerat. Lagt till certifikatet i Firefox men när jag ska logga in nånstans så kan jag inte välja certifikatet, jag får bara en tom val-list.
Ringt och skällt ut Nordeas tekniska support. Fick frågan om jag använder M$ internet Explorer. Nä, svarar jag. Där är problemet säger de. Div. okvädningsord svarar jag.
Är det ingen som fått igång Nordeas bank-id i ubuntu >8.10?
Jag har också problem med 9.10 och Skandiabankens id.
Den är på fil, inte kort, och när jag loggar in på inloggning så säger FF att en insticksfil saknas. Det kommer dock inte några förslag vad det är för instick som saknas.
Så jag kommer inte vidare.... och java har jag redan inlagt. Vad kan det vara för saknade instick som inte finns än?
Den är på fil, inte kort, och när jag loggar in på inloggning så säger FF att en insticksfil saknas. Det kommer dock inte några förslag vad det är för instick som saknas.
Så jag kommer inte vidare.... och java har jag redan inlagt. Vad kan det vara för saknade instick som inte finns än?
Samma problem här. Nexus skriver att det ska funka med 8.04. Skandiabanken skriver att det ska funka med firefox 3.0. För mig funkade det med ubuntu 9.04+firefox 3.0. ubuntu 9.04+firefox 3.5 funkade inte. Jag provade med ubuntu 9.10+firefox 3, funkar. Då får man leva med att växla mellan 3.0 och 3.5 och den lilla kollen firefox gör när man växlar versioner. Så här kan man göra:
Installera bankid-programmet om du inte gjort det.
Öppna terminalfönster
cd
wget 'http://download.mozilla.org/?product=fi ... lang=sv-SE'
packa upp filen i filhanteraren eller terminalen
cd firefox/plugins
sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so
sedan startar du firefox 3 med /home/ditt användarnamn/firefox/firefox &
eller så skapar du en programstartare.
Om några månader funkar det kanske i 3.5.
Installera bankid-programmet om du inte gjort det.
Öppna terminalfönster
cd
wget 'http://download.mozilla.org/?product=fi ... lang=sv-SE'
packa upp filen i filhanteraren eller terminalen
cd firefox/plugins
sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so
sedan startar du firefox 3 med /home/ditt användarnamn/firefox/firefox &
eller så skapar du en programstartare.
Om några månader funkar det kanske i 3.5.
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Sista inlägget i den här tråden löste det för mig även i 3.5
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... d&start=20
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... d&start=20