Nu får vi försöka vara konstruktiva

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag har läst igenom en stor mängd av alla trådar som innehåller kritik mot forumet ubuntu-se, No1Viking och Sebastian, kritik mot censur osv. Jag har själv skrivit några kritiska inlägg och haft viss mailkonversation med båda två.

Det som upprört många av oss är dels en tendens att låsa trådar så fort diskussionen blivit för kritisk mot nuvarande ordning och dels avstängningen av tre stycken värdefulla medlemmar på forumet. Många har också upplevt det som kränkande att deras inlägg blivit modererade pga enstaka kraftuttryck.

Dom senaste dagarna har dock ett mycket stort antal kritiska inlägg kommit in utan att trådarna låsts eller medlemmar stängts av. Förhoppningsvis betyder detta No1Viking och Sebastian har tagit till sej av kritiken. Personangrepp är mycket otrevliga. I mitt tycke har det varit en del sådan nu, både från No1Viking och Sebastian, men också från en del av deras kritiker. Det kanske är ofrånkomligt i en sådan här situation, men det leder oss inte framåt. För att vi skall komma vidare så måste vi nu försöka bli lite konstruktiva och vi måste alla försöka enas kring en lösning. Hur vill vi ha det egentligen?

Om jag själv får komma med ett önskescenario så finns det plats för både dom som blivit avstängda - om jag har rätt så är det Martin O, plun och ozamosi - och för No1Viking och Sebastian och dessutom för alla oss andra. Oavsett om No1Viking och Sebastian sitter kvar på sina poster eller inte så måste sättet att moderera forumet ändras, bara ingripa för att flytta trådar och ta tag i grövre övergrepp. Min uppfattning är att om man åtagit sej att vara moderator så skall man klara av att bedöma om t ex en svordom är ok i ett inlägg, men stötande i ett annat. Klarar man inte det så skall man inte vara moderator. Jag är också övertygad att dom flesta moderatorerna på forumet kan fixa detta.
Diskussioner måste tillåtas även om dom ibland blir ganska "vilda", det måsta var högt i tak. Detta gäller även diskussion och kritik kring webbplatsen och dess skötsel. Fria diskussioner och högt i tak är bästa försäkringer för att slippa att vi får såna här liknande situationer, att det går så långt.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det här var en rubrik jag gärna hade velat skriva och ställer mig också bakom innehållet i denna. Tack vulfgar.

Det jag saknar i debatten är konstruktiva förslag till vad man vill göra istället. Att basunera ut 'AVGÃ…' som det nu görs på forumet är inget att lyssna till så vida det inte också kan presenteras ett alternativ.
Lucifers

Inlägg av Lucifers »

Mycket bra inlägg, vulfgar.

En lösning är kanske på väg.. Sebastean har i alla fall lyft på hatten för oss i sin avatar. :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

[quote="vulfgar"]Om jag själv får komma med ett önskescenario så finns det plats för både dom som blivit avstängda - om jag har rätt så är det Martin O, plun och ozamosi - och för No1Viking och Sebastian och dessutom för alla oss andra. Oavsett om No1Viking och Sebastian sitter kvar på sina poster eller inte så måste sättet att moderera forumet ändras, bara ingripa för att flytta trådar och ta tag i grövre övergrepp. Min uppfattning är att om man åtagit sej att vara moderator så skall man klara av att bedöma om t ex en svordom är ok i ett inlägg, men stötande i ett annat. Klarar man inte det så skall man inte vara moderator. Jag är också övertygad att dom flesta moderatorerna på forumet kan fixa detta.[/quote]
Word.

Iallafall jag tycker att det inte gör så mycket om inlägg innehåller (enstaka/fåtal) svordomar m.m. för det viktiga är att det handlar om att hålla det hela på en acceptabel nivå. Acceptabel för vem? Nej, acceptabel i den meningen att det blir ett bra klimat på forumet; på forumet skall det vara ett klimat där "ingen" känner sig kränkt/illa till mods för något någon annan säger, och "ingen" känner sig kränkt/illa till mods för att någon annan anmärker på hur personen väljer att uttrycka sig (ja, här finns väl vissa farliga gränser). Som det känns nu är nolltolerans inte en acceptabel nivå.

Däremot finns det ingenting som hindrar (tvärt om!) att en person verkligen tänker sig för innan ett inlägg skickas, och kanske funderar över vilka ord som används.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej Vulfgar och tack för ditt inlägg.

Min avsikt har varit att ransonera mitt deltagande i forumet en tid.

Munken har bränt ut sig på alla ljus under juletiden :)
och knallat in i den så kallade klosterväggen.

Jag vill inte f.n. (obs inte *svordom* :mad: utan f.n. = för närvarande)
agera på något sätt. Varken det ena eller andra. Istället gör jag som Walt Disney's
figur i julprogrammet Tjuren Ferdinand, jag sätter mig under korkeken och luktar på
blommorna.

Nedanför mig, på ängen, stångas de andra tjurarna. Men jag har en förstående kossa till
mor, så hon låter mig hållas :lol:
(Måtte nu inte frugan se detta och tro att det är henne jag avser. Då får jag sova på än värre, än mer kalla, kala och fuktiga ställen än i min fiktiva klostercell. Må Gud (kraftord) förbjude . . ). ;)

Detta gör att jag haft tid till att -offline- kolla igenom vad som skett här inne, för att inte helt tappa kontakten men ändå få vara
inkognito, s.a.s. och jag anser att ditt inlägg ger kontentan av vad jag själv nu önskar skulle kunna ske:
Om jag själv får komma med ett önskescenario så finns det plats för både dom som blivit avstängda - om jag har rätt så är det Martin O, plun och ozamosi - och för No1Viking och Sebastian och dessutom för alla oss andra. Oavsett om No1Viking och Sebastian sitter kvar på sina poster eller inte så måste sättet att moderera forumet ändras, bara ingripa för att flytta trådar och ta tag i grövre övergrepp. Min uppfattning är att om man åtagit sej att vara moderator så skall man klara av att bedöma om t ex en svordom är ok i ett inlägg, men stötande i ett annat. Klarar man inte det så skall man inte vara moderator. Jag är också övertygad att dom flesta moderatorerna på forumet kan fixa detta.
Diskussioner måste tillåtas även om dom ibland blir ganska "vilda", det måsta var högt i tak. Detta gäller även diskussion och kritik kring webbplatsen och dess skötsel.

Fria diskussioner och högt i tak är bästa försäkringer för att slippa att vi får såna här liknande situationer, att det går så långt.
"Någonting som hundarna gör på gräsmattan, precis där man skall sätta ned foten"-snyggt! Det blev v ä l d i g t långt, även för att vara jag. :D

Jag hoppas du ursäktar att jag i viss mån reviderat din skrivning. Jag har lagt in fetstil på det jag personligen vill understryka, samt lagt in ett radbyte, för att för min egen skull få betona det jag vill säga. Inget ord är ändrat eller utbytt däremot.

En gordisk knut börjar luckras upp , , , , Förhoppningsvis. Kanske. Eventuellt.

Munken bugar djupt och tackar dig för visdomsorden. Detta är nog lite av vad jag själv skulle kunna önska mig. Snabbt tillbaks till min unkna klostercell, mörkret och tomheten :lol: .
Tystnad . . . Munken tiger . . . Vi har vissa klosterregler som jag anser mig vilja följa. Hur skulle jag annars kunna vara munk?

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Jag kan hålla med dig vulgar, om det mesta just nu.
Och att basunera ut AVGÃ… är ingen bra idé, verkligen inte.

Jag känner också somma sak som Broder tuck, att det känns som att en stor del av den knuten som man hade börjar försvinna. Det är skönt.
Bild
Belsebub
Kontakt:

Inlägg av Belsebub »

Oj. Här har det hänt saker sen senast jag kollade (tråden om hubblistor). :/
Har läst de flesta trådar som kritiserar censur, om och om igen, och kan bara säga att jag håller med det som Vulfgar och DeepThought skriver i denna tråd.

Jag blir uppretad när jag ser hur pass milda svordomar som krävs för att farbror censur ska komma med suddet. Det kan jag finna mig i att leva med. Jag förstår dock varför det skapat en sådan debatt. Så försök vara lite mer flexibla i bedömandet av svordomar.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Hoppas bara ingen kan sin mytologi och hugger av knuten med svärd :P
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="voidoom"]Varför inte helt enkelt rösta fram två medlemmar som tillsammans med Sebastean och en moderator diskuterar detta och gemensamt kommer fram med en lösning och/eller förslag? jag tror att det är ganska naivt att tror att det ska gå att gemensamt komma fram till något när så många är involverade i diskussionen, tycker helt olika och vill olika saker.

Jag håller inte med de "extrema" åsikterna i frågan i något läger och tycker väl mest att detta börjar kännas lite väl tramsigt eftersom det inte verkar leda till något annat än smutskastning.[/quote]
Kan man skriva om ett lands konstitution så fort någon önskar så? SVAR NEJ, som du säkert själv förstår. Det är samma sak här. Vi har medlemsmöten där allas röst räknas, där är rätt plats för viktiga frågor.
Okänd

Inlägg av Okänd »

IRC-mötena tycker jag fungerat bra hittills. Vad gäller svordomar, se tråden Officiellt uttalande samt motivering
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="tomplast"]Kan man skriva om ett lands konstitution så fort någon önskar så? SVAR NEJ, som du säkert själv förstår. Det är samma sak här. Vi har medlemsmöten där allas röst räknas, där är rätt plats för viktiga frågor.[/quote]
Nej, ok då, det kan man inte göra. Kan man landsförvisa sina undersåtar så fort någon/vissa så önskar? JA, tydligen... :)

Förlåt, slag under bältet säkert, men din liknelse var så rolig att jag ville hänga på lite. Ready....Aim.....
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

:)
zero gravity skrev:
Hoppas bara ingen kan sin mytologi och hugger av knuten med svärd
Munken kunde mytologin och skrev:
En gordisk knut börjar luckras upp , , , , Förhoppningsvis. Kanske. Eventuellt.
Det var det som var andemeningen. :)
Tack ändå för påpekandet. Jag gjorde missbedömningen att tro att alla skulle se skillnaden.

Hälsningar

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="voidoom"][quote="tomplast"]Kan man skriva om ett lands konstitution så fort någon önskar så? SVAR NEJ, som du säkert själv förstår. Det är samma sak här.[/quote]
Var i min text fick du den uppfattningen? En vanlig moderatortolkning ser jag det som, med en liten nedvärderande touch.

[quote="tomplast"]Vi har medlemsmöten där allas röst räknas, där är rätt plats för viktiga frågor.[/quote]
Hur bra tycker du det fungerat de sista veckorna med att "allas röst räknas" när det slutar i pajkastning och avstängningar? Hur ska man kunna ha ett möte på IRC när det finns så stora motsättningar inom och mellan olika grupperingar här och när det heller inte finns några bra förslag? Och om det kommer förslag - vems förslag ska diskuteras? Allas? Förklara gärna! Jag lyssnar gärna med stort intresse.[/quote]
Vad som har blivit problemet på vissa medlemsmöten är att folk inte har sett till att posta förslagena innan medlemsmötet på Wikin. Medlemsmötena är endast för att gå igen punkterna (som finns på Wikin som folk har matat in) och besluta om dem därefter, vi har även diskussionsmöten där folk kan spä ut sina ideer och fundera kring dem.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Omnius"][quote="tomplast"]Kan man skriva om ett lands konstitution så fort någon önskar så? SVAR NEJ, som du säkert själv förstår. Det är samma sak här. Vi har medlemsmöten där allas röst räknas, där är rätt plats för viktiga frågor.[/quote]
Nej, ok då, det kan man inte göra. Kan man landsförvisa sina undersåtar så fort någon/vissa så önskar? JA, tydligen... :)

Förlåt, slag under bältet säkert, men din liknelse var så rolig att jag ville hänga på lite. Ready....Aim.....[/quote]
Klart att man inte kan landsförvisa någon bara för att man känner det! Jag tror inte heller vi har gjort det, för rent tekniskt skulle vi kunna ha landsförvisat alla för länge sedan...

Jag anser att en användare åker ut eller stannar kvar beroende på det regelbrott han/hon anses ha begått. Det har ju varit så t.o.m att användare som har blivit avstängda för regelbrott har fått en ny chans för att vi har trott på det inte skulle upprepas och att forumet hade stor nytta av dessa användare, men våra hopp grusades när användarna inte skött sig och begick samma regelbrott igen.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="tomplast"]Jag anser att en användare åker ut eller stannar kvar beroende på det regelbrott han/hon anses ha begått. Det har ju varit så t.o.m att användare som har blivit avstängda för regelbrott har fått en ny chans för att vi har trott på det inte skulle upprepas och att forumet hade stor nytta av dessa användare, men våra hopp grusades när användarna inte skött sig och begick samma regelbrott igen.[/quote]
tomplast, jag hör dig. likväl är det min åsikt att folk har avstängts alldeles för lättvindigt, är övertygad om att det kunnat hanteras på annat vis....
Användarvisningsbild
Vanilj

Inlägg av Vanilj »

Oerhört bra och välformulerat inlägg vulfgar.
Jag håller med helt och fullt!
Innan man är riktigt säker, är man gärna tvärsäker.
Ubuntu user # 9864
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"