Officiellt uttalande samt motivering

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag beklagar "upploppet" som för tillfället pågår på forumet. Detta inlägg är ett officiellt uttalande från mig som ledare för Ubuntu Sverige.

[quote="sebastean"]Välkommen! Detta är ett fritt forum. Så länge inlägg följer för forumet uppsatta regler är innehållet utanför moderatorers ansvar och kontroll. Synpunkter och kritik kommer alltid att besvaras om den framförs konstruktivt (sakligt och motiverad) i en tråd med passande namn.

Behöver du hjälp med något så ställ dina frågor i passande forum. Här finns många som vill hjälpa!

//Johan Sebastean[/quote]
från forumets meddelanderuta 070104

Jag vill därutöver motivera varför jag inte vill tillåta svordomar på Ubuntu Sverige, utlösande orsak till vissa forummedlemmars agerande. Läs först detta:

[quote="sebastean"]Forumets regler diskuteras för fullt i denna tråd men vad gäller svordomar kommer de ej att tillåtas på vårt Ubuntu-forum så länge jag är ledare. Även ord som "skit" modereras för tillfället bort för att slippa diskussioner om gränsdragningar.

Har jag ej fortroende från Ubuntu Sveriges medlemmar att fortsätta mitt uppdrag som ledare kan missförtroendeomröstning tas upp som en punkt på medlemsmötets dagordning.[/quote]
http://ubuntu-se.org/forum/viewtopic.ph ... 877#p26877

Motivering till att inte tillåta svordomar:

-- 1.----
Definition: svordom
[quote="Wikipedia"]Svordom är ett kraftuttryck med karaktär av slang. Somliga anser att svordomar är fult och tyder på torftigt ordförråd, andra menar att de berikar språket. Ord som blir svordomar hämtas vanligen från områden som har viss tabuprägel i den kultur som språkbrukarna lever i. I Sverige är många svordomar religiöst grundade ("fan!"), exkrementrelaterade ("skit!"), eller köns- och sexrelaterade ("hora!").[/quote]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svordom

Svordomarna i fråga är med ordbytarfunktion aktiverad: jävlar, fan, könsord mm. Ordet skit kommer däremot att släppas igenom inklusive kombinationer med andra ord (exempel: skitbra, skitkul osv.).

-- 2.----
Jag betvivlar att NÃ…GON på detta forum inte kan uttrycka ett budskap, vilket som helst, utan att använda svordomarna i fråga.

-- 3.----
Oavsett anledning, många trivs inte med att läsa svordomarna i fråga på ett forum.

-- 4.----
Syftet med forumet är att sprida Ubuntu, inget annat!

-- 5.----

Ubuntu betyder medmänsklighet. Ett ord nära till hands är respekt. Respekt är INTE att "stå ut" med de som inte respekterar, utan att ALLA respekterar så ingen behöver "stå ut".

-- 6.----
Därför tillåter jag som ledare för Ubuntu Sverige (högst ansvarig inför Medlemsmötet) inte svordomar på forumet. Medlemsmötet och enbart medlemsmötet, kan fatta ett annat beslut. Men det skulle medföra min avgång då jag inte gör några inskränkningar i mitt handlande som ledare efter vad UBUNTU är för mig.

//Johan Lundmark (sebastean)
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Jag förstår fortfarande inte syftet med att inte tillåta ett ledigt språk i ett supportforum. Förstår inte alls syftet. Det gör ju bara forumet tråkigare, exkluderande och snobbigt. Ja, det hela framstår för mig som väldigt, väldigt larvigt. Låt oss hoppas på ändringar vid nästa möte. Det är viktigt att personer som inte längre har majoritetens förtroende kan avsättas. Annars kommer det inte fungera i längden...
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

[quote="c.neese.se"]Jag förstår fortfarande inte syftet med att inte tillåta ett ledigt språk i ett supportforum. Förstår inte alls syftet. Det gör ju bara forumet tråkigare, exkluderande och snobbigt. Ja, det hela framstår för mig som väldigt, väldigt larvigt. Låt oss hoppas på ändringar vid nästa möte. Det är viktigt att personer som inte längre har majoritetens förtroende kan avsättas. Annars kommer det inte fungera i längden...[/quote]
Alla tycker olika. Jag är en av dom tycker det är löjligt om man behöver svordomar för att svara på frågor om Ubuntu.
Användarvisningsbild
PsySine

Inlägg av PsySine »

[quote="Lobo"][quote="c.neese.se"]Jag förstår fortfarande inte syftet med att inte tillåta ett ledigt språk i ett supportforum. Förstår inte alls syftet. Det gör ju bara forumet tråkigare, exkluderande och snobbigt. Ja, det hela framstår för mig som väldigt, väldigt larvigt. Låt oss hoppas på ändringar vid nästa möte. Det är viktigt att personer som inte längre har majoritetens förtroende kan avsättas. Annars kommer det inte fungera i längden...[/quote]
Alla tycker olika. Jag är en av dom tycker det är löjligt om man behöver svordomar för att svara på frågor om Ubuntu.[/quote]
Missnöjet med hur forumet sköts handlar ca till 10 % om, om man ska tillåta svordomar eller inte. Det handlar ytterst om maktmissbruk.

mvh Janne
Okänd

Inlägg av Okänd »

PsySine: Detta var inte den bild jag fick när jag diskuterade med dig över irc igår men ser du på det så så starta gärna en tråd där du motiverar detta så ska jag göra mitt bästa att ge dig ett bra svar. Observera dock att swe_henke har startat tråden Valda företrädare av webbplats, wiki, forum mm ?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="sebastean"]-- 2.----
Jag betvivlar att NÃ…GON på detta forum inte kan uttrycka ett budskap, vilket som helst, utan att använda svordomarna i fråga.[/quote]
har du alldeles säkert helt rätt i... men likaså kan man tycka att de ska ha RÄTTEN att uttrycka sig som de önskar...enligt mig har svordomar ej varit ett problem på forumet.
[quote="sebastean"]-- 3.----
Oavsett anledning, många trivs inte med att läsa svordomarna i fråga på ett forum.[/quote]
Måhända stämmer detta, kanske stämmer det inte alls. Kanske är det ett fåtal människor som finner anstöt i att hederliga kraftuttryck dyker upp ibland (vilket fortfarande enligt min mening är extremt sällsynt på detta forum). Kanske är det istället många användare som skulle vilja ha möjligheten att använda uttryck som 'jävlar anamma' (om svordomen försvinner nu så kommer nog alla förstå vilket det är pga 'anamma'). Ska vi undersöka saken på något sätt? Vore kul att se vad tusan folk egentligen tycker.
[quote="sebastean"]-- 4.----
Syftet med forumet är att sprida Ubuntu, inget annat![/quote]
Håller inte med dig HELT och hållet. Det finns sociala aspekter av forumet också som inte nödvändigtvis har med Ubuntu alls att göra, för användarna alltså, även om FORUMETS syfte är att sprida Ubuntu och inget annat! Likväl har vi rummet 'Ordet är Fritt' där man ska kunna prata om vad tusan som helst (även om somliga på senare har motiverat borttagna trådar därifrån med att det inte tillfört forumet eller Ubuntu någonting) utan att någon moderator kommer och lägger sig i (så länge det inte bryter mot lagar etc etc).
[quote="sebastean"]-- 5.----
Ubuntu betyder medmänsklighet. Ett ord nära till hands är respekt. Respekt är INTE att "stå ut" med de som inte respekterar, utan att ALLA respekterar så ingen behöver "stå ut".[/quote]
Ja, respekt är ett väldigt bra ord och ett tämligen missbrukat sådant. Jag själv har säkert väldigt mycket att lära mig om vad respekt är för någonting och säkert har jag brustit i respekt i några inlägg på forumet. Men denna punkt är en punkt som också moderatorer och även ansvarig för Ubuntu Sverige bör titta fler gånger på. Även ni ska respektera så att de andra inte behöver stå ut, kan man tycka.
[quote="sebastean"]-- 6.----
Därför tillåter jag som ledare för Ubuntu Sverige (högst ansvarig inför Medlemsmötet) inte svordomar på forumet. Medlemsmötet och enbart medlemsmötet, kan fatta ett annat beslut. Men det skulle medföra min avgång då jag inte gör några inskränkningar i mitt handlande som ledare efter vad UBUNTU är för mig.[/quote]
Du står för vad du tror på. Fint och vackert. Det kan jag respektera.

[quote="Lobo"]Alla tycker olika. Jag är en av dom tycker det är löjligt om man behöver svordomar för att svara på frågor om Ubuntu.[/quote]
Jajjemän, alla tycker vi olika, tur är väl det för tänk så tråkigt allting vore annars. Kan hålla med om att det vore fabulöst fånigt om någon inte kunde svara på en fråga om ubuntu utan att använda en svordom. Nu har det inte varit ett problem, så vitt jag vet, på forumet. Vad som också kan tyckas vara löjligt är att jag inte ska kunna använda ett uttryck som 'jävlar' (ord som börjar på ett j, följt av ett ä innan ett v dyker upp alldeles innan ett l som kommer precis före a:et vilket är den sista bokstäven innan det slutliga r) om jag har en tråd inne i 'Ordet är Fritt' där jag beskriver ett dråpligt och roligt händelseförlopp där den tidigare svordomen används för att ge eftertryck åt någon rolig dråplighet.

Puss och Kram
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

[quote="Lobo"]Alla tycker olika. Jag är en av dom tycker det är löjligt om man behöver svordomar för att svara på frågor om Ubuntu.[/quote]
Det handlar inte riktigt om det utan mer om att få vara som man är och uttrycka sig som man vill utan att någon annan kommer med moralpredikningar och lägger en värdering i hur personer uttrycker sig. Jag anser att det måste vara högt till tak och finnas en stor tolerans för att det ska bli ett trevligt forum där folk känner sig välkomna. Det känns kränkande att få sina inlägg censurerade och då är det väldigt viktigt att som moderator ställa sig frågan om det verkligen är befogat.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="c.neese.se"]Det handlar inte riktigt om det utan mer om att få vara som man är och uttrycka sig som man vill utan att någon annan kommer med moralpredikningar och lägger en värdering i hur personer uttrycker sig.[/quote]
Jo visst har du rätt...följdfrågor på din post...

Hur var det i skolan? (fick du uttrycka dig fritt)
Hur är det i arbetslivet? (får du uttrycka dig fritt)
Hur är det i samhället? (får du uttrycka dig fritt)

[quote="c.neese.se"]Jag anser att det måste vara högt till tak och finnas en stor tolerans för att det ska bli ett trevligt forum där folk känner sig välkomna.[/quote]
Jo alla har rätt att ha en åsikt...följdfråga...

Tror du att alla tycker som du?

Personligen tycker jag mer om att besöka ett forum, där man får snabba trevliga svar utan en massa skitsnack

OT tråden är skapad som ett uttalande men men
Okänd

Inlägg av Okänd »

Omnius: Val valda ord. För mig ser båda våra ställningstagande ut komma fram tydligt..
Omnius skrev:
Alla tycker olika. Jag är en av dom tycker det är löjligt om man behöver svordomar för att svara på frågor om Ubuntu.
Var skrev jag detta?

Tillägg:
ahh, LoBo.

omnius: vill du lägga till det i quote-taggen?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="c.neese.se"][quote="Lobo"]Alla tycker olika. Jag är en av dom tycker det är löjligt om man behöver svordomar för att svara på frågor om Ubuntu.[/quote]
Det handlar inte riktigt om det utan mer om att få vara som man är och uttrycka sig som man vill utan att någon annan kommer med moralpredikningar och lägger en värdering i hur personer uttrycker sig. Jag anser att det måste vara högt till tak och finnas en stor tolerans för att det ska bli ett trevligt forum där folk känner sig välkomna. Det känns kränkande att få sina inlägg censurerade och då är det väldigt viktigt att som moderator ställa sig frågan om det verkligen är befogat.[/quote]
ok c.neese.se.

Min synpunkt i detta tror jag framgår i punkt 5
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Trazan"]..OT tråden är skapad som ett uttalande men men[/quote]
tjaa, diskussion kring innehållet i uttalandet borde väl funka.. blir det mycket får vi väl dela upp det :/
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

[quote="Trazan"]Jo visst har du rätt...följdfrågor på din post...

Hur är det i samhället? (får du uttrycka dig fritt)[/quote]

Följdfråga:

Är det här en skola?

Ja, ingen skulle reagera om jag använde s**t som ett kraftuttryck, och nej. Jag jobbar inte på verkstadsgolv...

Hur är det i samhället? (får du uttrycka dig fritt)

Ja, det finns inget som hindrar mig från att använda kraftutryck så länge som inte dessa räknas som hets mot folkgrupp etc.

Om ni håller Er till vad som är norm i vårt samhälle idag istället för vad som var norm under den Kalvinistiska Eran så skulle allt vara mycket bättre. Om det nu är som ni säger, varför är det inte likadant på det internationella forumet, det måste väl ändå ses som en förlaga? Sluta pellejönsa.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Ärligt talat så ser jag att disskutionen som jag har fått framför mig om detta är den dummaste nånsin.
Använd flashback.info om ni vill svära av er. Om man inte kan skriva ett inlägg utan att svära, då borde man fundera på två saker.
1# Hur skulle det vara om ni tog och lärde er nya korrekta ord i stället för att ösa svavel över problemet?
2# Hur skulle det vara att lätta upp det hela, bita i det sura äpplet, och fundera på om det inte kan vara bra att lära sig att INTE svära så mycket. Förmodligen skulle det gagna er, inte tvärtom?

Ett dåligt ordförråd döljer man gärna med diverse svordommar, ett bra ordförråd gör att man får sin post läst, eftersom den ser betyligt intressantare ut.
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="c.neese.se"]Om det nu är som ni säger, varför är det inte likadant på det internationella forumet, det måste väl ändå ses som en förlaga? Sluta pellejönsa.[/quote]
[quote="Forum Policies and Expectations"]Profanity: Remember that the forums are used by those of all age groups and tolerance levels to profanity usage. When in the support areas of the forum, please try to keep your language polite and courteous and refrain from the usage of profanities. In the Lounge/Backyard areas, mild profanity/swearing is allowed in the context of general speech. Explicit profanity/swearing is not allowed, and under no circumstances will we allow any profanity to be directed toward another person. Please see the Code of Conduct:Be Considerate, and the Code of Conduct:Be Respectful for more exact specifications. A language filter is in place to catch any profanities that you may have accidentally used. Do not attempt to circumvent the language filter by using variations or slight misspellings of profanities.[/quote]
http://ubuntuforums.org/index.php?page=policy

Definition: Profanity (eng)
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Ja, ja, ja, regeln är samma, men inte tillämpningen. Regeln finns naturligtvis för att man ska KUNNA moderera, inte för att man ska göra det HELA TIDEN. Jag är aktiv på diverse forum och själv moderator på ett av dem och jag har aldrig varit med om något liknande det som pågår här...
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

[quote="gholen"]1# Hur skulle det vara om ni tog och lärde er nya korrekta ord i stället för att ösa svavel över problemet?[/quote]
Ovanstående säger ju ganska mycket om din svartvita världsbild du tycks ha. Bara ett sånt uttryck som "korrekta ord" låter ju ungeför som rashygien. Så länge som den man kommunicerar med förstår kan man inte säga att det är fel. Syftet med detta forum är inte att moderatorerna ska lära användarna att prata "korrekt". Syftet är att man ska kunna ställa frågor, få svar och dela med sig av kunskap, eller har jag missat något? Jag försöker alltid uttrycka mig väl, men det måste väl för tusan finnas lite utrymme för att ta ut svängarna och skoja till det lite? Var inte så fyrkantiga!

Det här handlar inte om att jag eller någon annan vill svära. Det handlar om ett sätt att tillämpa regler som skapar en otrevlig och olustig stämning som får medlemmar att känna sig obekväma och ovälkomna, och syftet med reglerna är väl det rakt motsatta.
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="c.neese.se"]Ja, ja, ja, regeln är samma, men inte tillämpningen. Regeln finns naturligtvis för att man ska KUNNA moderera, inte för att man ska göra det HELA TIDEN. Jag är aktiv på diverse forum och själv moderator på ett av dem och jag har aldrig varit med om något liknande det som pågår här...[/quote]
[quote="Forum Policies and Expectations"]A language filter is in place to catch any profanities that you may have accidentally used.[/quote]
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Ja, precis, sätt igång filtret då istället, eller är det så himla roligt att moderera stavfel?
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="c.neese.se"]Bara ett sånt uttryck som "korrekta ord" låter ju ungeför som rashygien. Det finns inget som heter så! Så länge som den man kommunicerar med förstår kan man inte säga att det är fel.[/quote]
Finns det INGA ord som du anser är olämpliga på forumet?
c.neese.se

Inlägg av c.neese.se »

Beror på sammanhang och relevans i sammanhanget naturligtvis. Ex.

* Nisse Hult skiter i om bla bla bla...
* Skit på dig!

Samma ord, fast lite olika trevligt eller hur?
Låst

Återgå till "Ubuntu Sverige"