Tangentbordet krånglar [LÖST]

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Tangentbordet krånglar [LÖST]

Inlägg av toxic76 »

Varje gång jag startar ubuntu så funkar inte tangentbordet som det ska.. Istället för bokstäver så blir det siffror när jag trycker
på en del tangenter.. För att överhuvudtaget kunna få fram rätt bokstav så måste jag då hålla ner fn tangenten.. Som är någon
sorts funktions tangent som aktiverar vissa special knappar typ höja sänka volym ta bort ljudet helt sätta datorn i vänt läge osv..
För att mitt tangentbord ska fungera som vanligt igen så tvingas jag att försätta datorn i väntläge för att sedan starta upp den
igen och välja logga in som annan användare först då funkar tangenterna som dom ska..
Jag vet inte vad som har hänt det här är ett problem som dök upp helt plötsligt då jag höll på o snacka med en av mina
vänner på nätet.. Har föresten en bärbar dator av asus model
Senast redigerad av 1 toxic76, redigerad totalt 21 gånger.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Re: Tangentbordet krånglar

Inlägg av P.Forsberg »

Nu vet jag ju inte vad det är för Asus, men kolla läget här:

http://repair4laptop.org/disassembly_asus.html

LJ
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Den är inte trasig direkt så att jag har behovet av att plocka isär den.. Men tack ändå
det är något som händer vid uppstart av datorn
Little John skrev:Nu vet jag ju inte vad det är för Asus, men kolla läget här:

http://repair4laptop.org/disassembly_asus.html

LJ
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Kan du plocka isär den och gör någon rengöring med en elektronik-spray? Jag har varit med om det tidigare då Ubuntu inte kunde läsa in tangentbordet..

LJ
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Skulle gissa på att det är något vajsing med numlock.

Set till att numlock inte är aktiverat när du startar datorn (torde vara inställningar i bios).
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Eftersom att jag har en laptop så finns det ingen numlock på mitt tangentbord.. Problemet uppstår varje gång gnome laddas
När gdm startar så har jag inga problem med att logga in.. Tangentbordet fungerar då utmärkt.. Ska nästa gång prova
att logga in med ett annat användar konto för o se ifall problemet är relaterat till just användar id
Barre skrev:Skulle gissa på att det är något vajsing med numlock.

Set till att numlock inte är aktiverat när du startar datorn (torde vara inställningar i bios).
Bild
Bild
Bild
Bild
ennepop
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av ennepop »

toxic76 skrev:Eftersom att jag har en laptop så finns det ingen numlock på mitt tangentbord.. Problemet uppstår varje gång gnome laddas
När gdm startar så har jag inga problem med att logga in.. Tangentbordet fungerar då utmärkt.. Ska nästa gång prova
att logga in med ett annat användar konto för o se ifall problemet är relaterat till just användar id

numlock kanske inte finns. Men du har säkert problem med din "fn-knapp". Har hänt mig en gång innan i nån Linuxdist, men löste det själv den enkla vägen och installerade om. ::)
/yours truly Mr Pop
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Ja det är helt klart fn knappen som ligger bakom. För när jag håller den knappen nertryckt så funkar ju dom tangenter som krånglar..
En ominstallation är inget jag önskar mig.. Kanske ska googla lite över saken o se om det dyker upp något
ennepop skrev:
toxic76 skrev:Eftersom att jag har en laptop så finns det ingen numlock på mitt tangentbord.. Problemet uppstår varje gång gnome laddas

numlock kanske inte finns. Men du har säkert problem med din "fn-knapp". Har hänt mig en gång innan i nån Linuxdist, men löste det själv den enkla vägen och installerade om. ::)
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Hittar inget angående mitt problem då jag googlar.. Men helt klart funktions knappen orsakar många mysco fel
hos användare där ute.. Sitter och läser om en kille vars dator låser sig när han trycker på fn + f5
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

toxic76 skrev:Eftersom att jag har en laptop så finns det ingen numlock på mitt tangentbord..
Titta riktigt noga så skall du se att du har numlock även på din bärbara, oftast i kompination med fn knappen
toxic76 skrev:Problemet uppstår varje gång gnome laddas
När gdm startar så har jag inga problem med att logga in.. Tangentbordet fungerar då utmärkt..
Detta tyder på att det inte är en BIOS inställning, kanske en gnome inställning.
Testa att sätta remeber_numlock_state till disable i gconf-editor (/desktop/gnome/peripherals/keyboard/remember_numlock_state)
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Re: Tangentbordet krånglar [LÖST]

Inlägg av toxic76 »

Okej ja nu ser jag faktiskt att det finns num lock i kombination med funktions tangenten..
Ser inte riktigt likadant ut när jag tittar i gconf-editor men det jag har hitta verkar
troligt :)

Ser ut så här hos mig
/desktop/gnome/peripherals/keyboard/host-humingbird/0
numlock_on är ikryssat jag provat att ta bort krysset så får vi se vad som händer

edit: nu funkar tangentbordet som den ska igen :)
tack för tipsen
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"