VLC

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
norhager

VLC

Inlägg av norhager »

Vlc har fungerat fint tills nu för hur jag än har jag provar så det ända ljud den ger är lite skrapljud så jag funderar om det är flera som har samma problem, allt annat i ljudväg fungerar men inte den. Har en 64-bitars dator med bra ljudkort och eftersom det har fungerat förut även den version (9.04) som jag har nu utan jag misstänker att det hände vid någon uppdatering.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: VLC

Inlägg av philip5 »

Testa att ändra i ljudinställningarna i vlc från alsa till pulseaudio eller tvärt om och se om det gör någon skillnad. Pulseaudio kräver att man har paketet vlc-plugin-pulse installerat så du har stöd för pulseaudio där.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

philip5 skrev:Testa att ändra i ljudinställningarna i vlc från alsa till pulseaudio eller tvärt om och se om det gör någon skillnad. Pulseaudio kräver att man har paketet vlc-plugin-pulse installerat så du har stöd för pulseaudio där.
Plugin-pulse har jag redan och jag har provat och ändra lite i instälnningarna och det blev bättre men inte bra för det skrapar lite och det är lite orent ljud.
akhil
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av akhil »

Jag har ett liknande problem som jag försökt leta hjälp för utan resultat. Hos mig så hackar ljudet till i VLC ca var 30 sek när jag kollar på .img/.iso-filer. Riktigt störigt särskilt när det är musik i filmen. Någon som känner igen problemet?

(Har inte försökt med pulse-audio än så jag ska testa det när jag kommer hem till morgonkvisten)

/Marco
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Högerklicka på volym-ikons-grejen och välj öppna volymkontroll... Det sista så har min ställt ner PCM i botten helt utan anledning och jag upplevde precis det skrapljud ni beskriver i samma veva... Verkar vara en bugg av något slag...
akhil
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av akhil »

PCM va höjd och sänker jag den sänker jag förstås ljudet.
Men att byta till Pulsaudio verkar dock ha fungerat. Ska kolla några filmer för att se men de jag ögnat igenom flyter utan hack i ljudet!

Löst för min del. Tack tack tack =)
Nu ska jag få TV-kortet att fungera bara, men det är en annan historia och ett annat forum.
Tack!

/Marco
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"