KDETV på Ubuntu 9.04

Problem med att spela musik, film osv.
joni8135
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

KDETV på Ubuntu 9.04

Inlägg av joni8135 »

Hej.
Jag har kört KDETV för dess fina GUI. Det blev dockk generalknas när jag uppgraderade från 8.10 till 9.04. KDETV hittar inte mitt TV-kort:
01:06.0 Multimedia video controller: Brooktree Corporation Bt878 Video Capture (rev 11)
01:06.1 Multimedia controller: Brooktree Corporation Bt878 Audio Capture (rev 11)

Det är flera som stött på problem med att KDETV inte hittar kortet efter uppgradering från 8.10--> 9.04. Tyvärr är väl projektet KDETV nerlaggt, så där lär vål inte ske nån större utveckling :( Men det är synd för KDETV är så mkt mer enkelt än tex TVtime, som har så skumma kontroller och så.
Ser också att det finns ett program som heter Xawtv. Det stöds ej heller av Ubuntu. Provade det just, innan jag nedgraderade till 8.06, men det tycktes inte heller hitta något kort? Det programmet kanske bara klarar digitalTV/DBV? VLC lär ju också gå att använda, men hur ställer man in kanalar där och hittar kortet?

Tips från andra med ett analogt TV-kort på program att kolla på TV? Skulle ju bli skönt med ett lite nyare Ubuntu, finns ju en del finnesser med mobilt bredband och sådant.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: KDETV på Ubuntu 9.04

Inlägg av philip5 »

Om flera program under nya unstallationen/uppgraderingen inte funkar med ditt tv-kort så är det troligaste att det är något knas med hur modulen för tv-kortet är installerat/konfigurerat. Ta en titt så modulen för kortet är laddat först och främst. Kan även vara så att det råkat dyka upp någon bugg för ditt tv-kort med den versionen av kärnan som du kör. Det troligaste är ändå att det är så att modulen inte är laddad eller bara något knas med konfigureringen.

Det är i alla fall ledtrådar om vart du kan börja nysta för att lösa ditt problem.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Jag kör med programmet tvtime som finns i Synaptic. Den hittade mitt kort direkt.
Pineacle studio TV. ( Bt878 video Capture ).
Försök med det.

LJ
joni8135
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

Little John skrev:Jag kör med programmet tvtime som finns i Synaptic. Den hittade mitt kort direkt.
Pineacle studio TV. ( Bt878 video Capture ).
Försök med det.

LJ
Ok. och du kör Jaunty? Får väl prova tvtime igen, men tyckte det var så struligt.....fick ju lite hur mkt som helst för att bara ställa in enkla saker som ljud och bild...
joni8135
Kontakt:

Inlägg av joni8135 »

philip5 skrev:Om flera program under nya unstallationen/uppgraderingen inte funkar med ditt tv-kort så är det troligaste att det är något knas med hur modulen för tv-kortet är installerat/konfigurerat. Ta en titt så modulen för kortet är laddat först och främst. Kan även vara så att det råkat dyka upp någon bugg för ditt tv-kort med den versionen av kärnan som du kör. Det troligaste är ändå att det är så att modulen inte är laddad eller bara något knas med konfigureringen.

Det är i alla fall ledtrådar om vart du kan börja nysta för att lösa ditt problem.
Tack, verkar vara bug# 325874.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/325874

Får väl läsa lite och se om det kommer nån lösning.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"