Varför fungerar inte purge kommandot?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Varför fungerar inte purge kommandot?

Inlägg av Ainigma »

Jag har ibland råkat ut för att inställningar i program inte gått att ändra på och då försökt installera om. Exempel på detta var när jag råkade ändra fonterna på Latex så att jag inte kunde läsa menyerna (och därmed inte ta bort inställningen) eller med kaffeine där möjligheten att ställa in tv-kortet bara gick första gången jag startade det, sedan fanns det inget möjlighet att för göra om det. Då har jag helt enkelt försökt installera om programmen men trots det var fonterna i latex fortfarande grekiska och kaffeine gav ingen ny chans till tv-kortet. Inte ens efter att ha använt purge kommandot plus att använt whereis kommandot och manuellt tagit bort filer (som purge i sig borde tagit bort) och ändå så har det varit som innan installeringarna. Latex hade kvar sina fonter och ett ominstallerat kaffeine gav ingen chans till tv kortet ???

Ett annat exempel då terminalen inte gör det den ska, är när opera hänger sig och jag gör killall opera (gjorde också kill på PID). Trots det så anmärker datorn när jag tänker stänga av den att flera instanser av opera är verksamma. ???
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Varför fungerar inte purge kommandot?

Inlägg av andol »

Bara för att undvika missförstånd, specificera gärna vad du menar med "purge-kommandot". Personligen kan jag komma på åtminstone två möjliga tolkningar.

Vilka filer är det förresten som blivit kvar från vilka paket, efter att du har purgat dem?

Notera att de egna inställningsfiler man har i sin hemkatalog inte raderas utav pakethanteraren. Dem får man sålunda vackert plocka bort med på egen hand.

Att opera inte dör utav kill låter snarare som ett problem med opera. Vill du däremot att systemet ska stänga av opera med våld så får du köra kill med flaggan -9.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Jag menar kommandot: sudo aptitude --purge remove <namn-på-program>

Vilka två olika tolkningar menar du?

Kan inte säga exakt filer som blev kvar. Men inställningarna blev kvar.

Enligt uppgift ska purge ta bort alla spår av programmet inklusive inställningsfiler.

Men om inställningfilerna blir kvar vilket syfte har då purge flaggan?
andol

Inlägg av andol »

Jo, purge ska ta bort samtliga inställningsfiler tillhörande systemet. Däremot tar det (tack och lov) inte bort inställningsfiler i användare hemkataloger. Kan som sagt mycket väl vara dessa du har kvar att radera.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Men i så fall varför angav terminalen att inga sådana filer fanns (använde whereis)?
andol

Inlägg av andol »

Ainigma skrev:Men i så fall varför angav terminalen att inga sådana filer fanns (använde whereis)?
Därför att det inte är det whereis gör?
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Men whereis söker ju upp körbara filer, källkod osv för ett visst program så det är väl precis vad det gör. :-\
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

sudo aptitude --purge remove <namn-på-program>
Det finns ju en enklare variant:
sudo aptitude purge <paket>
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
ajja
Kontakt:

Inlägg av ajja »

Ainigma skrev:Men whereis söker ju upp körbara filer, källkod osv för ett visst program så det är väl precis vad det gör. :-\
Nja... whereis söker efter 'installerade körbara startbinärer' dvs verktyget frågar systemet var finns den installerade startfilen för programet NN.

Om du vill få reda på alla filer som står i relation med ett visst program så använd locate istället:

Kod: Markera allt

locate programnamn
locate används tillsammans med sin maka updatedb som måste köras före som root/sudo om det är nyligen installerade filer du söker.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"