Hur ska man presentera Ubuntu?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Hur ska man presentera Ubuntu?

Inlägg av Pavel »

Jag upplevde nyligen svårigheten att marknadsföra Ubuntu. Jag har en god vän som är webbansvarig på sitt jobb. Därför brukar vi ibland diskutera datorer och dito. Jag brukar då och då hjälpa henne med hennes Windowsdator. Jag berättade för ett tag sedan att jag själv i stort sett helt gått över till Linux. Hon sa att det passade väl mig att jobba "med en terminal" och "sitta och koda" hela dagarna, jag som är så "duktig på datorer". Hon själv var inte intresserad av Linux eftersom det "är så primitivt".

När vi träffades för några dagar sedan hade jag med min bärbara med Ubuntu. Jag visade kuben, expo, flera skrivbord med mera. Jag påpekade att allt är gratis, frånvaro av virus osv. Hon stod mest och gapade. Hennes slutsats blev dock att Linux inte var något för henne eftersom "det var alldeles för mycket".

Hur bör man presentera Linux/Ubuntu? Antingen är det för primitivt och terminalistiskt eller alldeles för avancerat så att vana Windowsanvändare inte hänger med. Ett problem är att man själv snabbt vänjer sig vid alla finesser och inte riktigt kommer ihåg hur det är att sitta i XP med ett enda skrivbord. Hur brukar ni presentera Ubuntu i bekantskapskretsen när någon frågar och vilka reaktioner får ni?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur ska man presentera Ubuntu?

Inlägg av vulfgar »

Passar ofta på när dom ber om hjälp med att köpa en ny dator. Då brukar jag fråga vad den ska användas till och får jag då svaret att det mest är att surfa, kolla e-post och skriva lite i Word, så frågar jag varför dom vill köpa ny dator. Det vanliga svaret då är att datorn blivit så seg. Jag frågar om jag får låna datorn, blåsa ren den och att dom kan få ett annat system som inte tar så mycket kraft som windows och då brukar dom svara att det är ok, dom ska ju ändå köpa ny.

När dom får tillbaka sin ubuntudator blir i regel nyanskaffningen inaktuell. Har gjort så några gånger nu och det är påfallande vilken entusiasm jag får tillbaka, ett par har faktiskt börjat försöka övertyga mej om hur bra ubuntu är. 8) Detta är särskilt effektivt när den gamla datorn är en bärbar, kanske för att det är vanligare att just bärbara inte används av spelfantaster - fast många blir ju ändå glada när dom hittar tex schack, suduko och en massa patienser i spelmenyn. 8)

I övrigt får man väl försöka anpassa vad man visar upp beroende på vem man visar. Dvs snurrande kuber passar bäst för sådana som ändå konfigurerar sitt skrivbord i datorn, installerar nya teman osv, dvs såna som gillar blingbling. Det är knappast något för den som kör med windows standard. Då är nog ett mer avskalat skrivbord med bara ett fåtal skrivbordseffekter bättre att visa. För folk som gillar kommandotolken kan ju faktiskt terminalen vara bra att visa medan den kan skrämma slag på andra.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ha i bakhuvet att även Windows duger fint till mycket även om monopolet är trist. Det sämsta man som marknadsförare kan göra är att spela på skuldkänslor (frånvaro av frihet mm) - känner du många i din omgivning som skaffar ett nytt fadderbarn så snart Rädda Barnen har tv-reklam?

Nä, mitt förslag är att installera en testmaskin som hon kan leka runt lite i och objektivt jämföra funktionalitet och användbarhet mm. Låt fritt och ofritt konkurrera på så lika villkor som möjligt så blir det bra =)
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag håller helt med om att det bara är dumt att vara fundamentalist! Jag har själv kvar Windows på de båda datorer jag använder - i virtualbox på den bärbara och i dualboot på den stationära. Några saker fungerar antingen bara i Windows eller bättre där än i Linux. Varför ska jag inte använda den bästa lösningen? Dock tillbringar jag cirka 95% av datortiden i Linux. Det jag tidigare gjort i Windows fungerar bättre snabbare och roligare där. Jag känner inga som helst skuldkänslor när jag startar Windows som jag betalt med surt förvärvade pengar! Jag tror det är först när man väl gått över till Linux som man fullt ut förstår och uppskattar tankarna bakom fri programvara.

Jag tror på Vulfgars idé att installera Linux på litet äldre datorer som inte klarar av senare Windowsversioner. Min vän har en några år gammal maskin med XP som hon klagar över går långsamt. Det kanske snart trots allt blir läge...

Min egen väg till Linux gick via fri programvara. Jag har använt OpenOffice, Firefox, Gimp osv i flera år. Inte av fundamentalism (Jag vet inte om man är fundamentalist för att man lessnar på att betala tusenlappar vartannat år för en uppdatering), utan för att de är lika bra eller bättre än alternativen. Till sist kändes det dumt att nästan bara använda fria program, ofta gjorda för Linux, på en Windowsmaskin. Det var det som fick mig att testa Linux. Efter en lång prövotid med flera motgångar sitter jag nu med Ubuntu.

Jag tyckte bara min väns reaktion var så rolig antingen är Linux för primitivt eller för avancerat! Det är minsann svårt att försvara en sådan produkt!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Jag tyckte bara min väns reaktion var så rolig antingen är Linux för primitivt eller för avancerat! Det är minsann svårt att försvara en sådan produkt!
Jag skratta så tårarna sprutade när jag läste det!

Det är minsann inte lätt alla gånger! Är det inte det ena så är det andra!

8)
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Pavel skrev:Jag upplevde nyligen svårigheten att marknadsföra Ubuntu.
Säg att den är kall (cool), torr och gratis. Precis som en god champagne ska vara. :)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Pavel

Inlägg av Pavel »

Då får jag säkert svaret att det är för mycket bubblor och pyser i näsan!
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

De är också gratis! ;D
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jodå, de är gratis, men vad innehåller en bubbla?
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Pavel skrev:Jodå, de är gratis, men vad innehåller en bubbla?
Vista?? ;D
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pavel skrev:Jag upplevde nyligen svårigheten att marknadsföra Ubuntu. Jag har en god vän som är webbansvarig på sitt jobb. Därför brukar vi ibland diskutera datorer och dito. Jag brukar då och då hjälpa henne med hennes Windowsdator. Jag berättade för ett tag sedan att jag själv i stort sett helt gått över till Linux. Hon sa att det passade väl mig att jobba "med en terminal" och "sitta och koda" hela dagarna, jag som är så "duktig på datorer". Hon själv var inte intresserad av Linux eftersom det "är så primitivt".

När vi träffades för några dagar sedan hade jag med min bärbara med Ubuntu. Jag visade kuben, expo, flera skrivbord med mera. Jag påpekade att allt är gratis, frånvaro av virus osv. Hon stod mest och gapade. Hennes slutsats blev dock att Linux inte var något för henne eftersom "det var alldeles för mycket".
LOL - Hur man än vänder sig har man rumpan bak... xD
Pavel skrev:Hur bör man presentera Linux/Ubuntu? Antingen är det för primitivt och terminalistiskt eller alldeles för avancerat så att vana Windowsanvändare inte hänger med. Ett problem är att man själv snabbt vänjer sig vid alla finesser och inte riktigt kommer ihåg hur det är att sitta i XP med ett enda skrivbord. Hur brukar ni presentera Ubuntu i bekantskapskretsen när någon frågar och vilka reaktioner får ni?
Nu hoppas jag inte att någon uppfattar mig som sexistisk men det är skillnad mellan vilka argument som biter på kvinnor och män...

Just med tjejer brukar jag visa saker som hur applikationerna sorterar sig själva i menyerna, hur man kan växla utseendet på fönsterramar och hur mycket som är förinstallerat. Sen är säkerheten en viktig bit.

Män blir mer imponerade av 'kuben' och effekterna än kvinnor. Vi karlar verkar reagera mer på grafiskt lull-lull och saker som programbiblioteket... Sen så är även konfigurationsmöjligheterna en säljpunkt med män också, men mer åt effekt-hållet då... Sen är det ju saker som att man kan hålla koll på processor-temperatur och hårddiskutrymme uppe i panelen...

Terminalen är för en vanlig användare något negativt eftersom det associerar till DOS och med det något omodernt. Och jag vet inte ens om jag tycker dom har fel eftersom jag har aldrig varit en 'textanvändare' själv utan alltid jobbat med det grafiska och i det grafiska... Att snacka om hur bra terminalen är, hur effektiv, det är möjligtvis till mycket avancerade användare, och där brukar dom ju ha koll på vad GNU/Linux är ändå - så i min erfarenhet, undvik, undvik, undvik...

En enkel sak som jag ofta får omedelbara reaktioner på - oavsett kön - är när man visar hur man lägger till var man är under klockan och då får väderinfo bredvid, för av någon anledning är svenskar galna i väderinfo, hehe... Kan det bero på att vi sällan har fint väder tro? ;)
Pavel

Inlägg av Pavel »

farmfield! Jag tror du hittat nåt då kvinnor ser till säkerhet. Jag vet inte om jag kan sträcka mig så långt som att säga att det är generellt. Min vännina frågar dock alltid om antivirusprogram, antispionprogram och så vidare till sin XP dator. Hon har ett halvdussin program av den typen installerade trots att jag sagt att de slöar ner datorn. Hon vill alltid att jag kontrollerar hennes dator när jag är på besök och helst ska jag installera någon ny brandvägg eller antiprogram. Vad jag vet gör hon inga skumma saker på Nätet eller har speciellt värdefulla saker på maskinen som motiverar en sådan mängd säkerhetsprogram. Hon bränner alla sina filer på dubbla DVD-skivor varannan vecka och låser in den ena i ett bankfack. Observera att det är en helt vanlig hemdator med enklast möjliga användningsområden.

När jag läste din kommentar kom jag att tänka på att hon verkligen lystrade då jag sa att det i praktiken inte finns några virus i Ubuntu och att spyware inte heller är ett problem. Jag får helt klart köra hårdare på det spåret.

... Å andra sidan. Jag misstänker att hon skulle sakna sin dagliga rutin att uppdatera alla säkerhetsprogram i Ubuntu! Man skulle ju i rent terapeutiskt syfte kunna installera ett par tre antivirusprogram i Ubuntu att uppdatera och köra då abstinensen sätter in...
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pavel skrev:farmfield! Jag tror du hittat nåt då kvinnor ser till säkerhet. Jag vet inte om jag kan sträcka mig så långt som att säga att det är generellt. Min vännina frågar dock alltid om antivirusprogram, antispionprogram och så vidare till sin XP dator. Hon har ett halvdussin program av den typen installerade trots att jag sagt att de slöar ner datorn. Hon vill alltid att jag kontrollerar hennes dator när jag är på besök och helst ska jag installera någon ny brandvägg eller antiprogram. Vad jag vet gör hon inga skumma saker på Nätet eller har speciellt värdefulla saker på maskinen som motiverar en sådan mängd säkerhetsprogram. Hon bränner alla sina filer på dubbla DVD-skivor varannan vecka och låser in den ena i ett bankfack. Observera att det är en helt vanlig hemdator med enklast möjliga användningsområden.

När jag läste din kommentar kom jag att tänka på att hon verkligen lystrade då jag sa att det i praktiken inte finns några virus i Ubuntu och att spyware inte heller är ett problem. Jag får helt klart köra hårdare på det spåret.

... Å andra sidan. Jag misstänker att hon skulle sakna sin dagliga rutin att uppdatera alla säkerhetsprogram i Ubuntu! Man skulle ju i rent terapeutiskt syfte kunna installera ett par tre antivirusprogram i Ubuntu att uppdatera och köra då abstinensen sätter in...
Ge henne manualen till brandväggen bara, hehe, så har hon att göra ett tag... ;)
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Du kan ju installera om avast varje gång du träffar henne :)
Pavel

Inlägg av Pavel »

farmfield: I slutänden blir det jag som får konfigurera IP-tables åt henne. Jag är fortfarande för ny i Linux för att klara det. Det är ett kryss i en ruta i gufw för min del. Jag tror att tjocka manualer är fel väg. Det som räknas är det trygga surret från hårddisken då ett ett virusprogram scannar...

95monye: Det är det jag gjort de sista tre åren... (Jag hoppas att hon inte läser detta)
Användarvisningsbild
TweekiE
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TweekiE »

Så hon använder ubuntu nu? jaha , ursäkta jag har nog inte läst allt.
hihi jaa, berätta inte ens om denna sida! ;D
Pavel

Inlägg av Pavel »

Nej, 95monye, hon använder Windows XP. Avast finns där med (extra mycket).
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pavel skrev:farmfield: I slutänden blir det jag som får konfigurera IP-tables åt henne. Jag är fortfarande för ny i Linux för att klara det. Det är ett kryss i en ruta i gufw för min del.
LOL - jag har hållit på med GNU/Linux sedan 2006 och aldrig meklat med brandväggen, inte ens i ett GUI typ... :-X ;D
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

Det är alltid bra att understryka de har möjligheten att prova på på olika sätt. Även med dual-boot dyger det gott med 20-30GB så man kan leka med då och då, och lära sig något nytt.
Bästa marknadsföring är att låta dem testa tycker jag.

Till lite mer kunniga och "engagerade" Windowsanvändare (dvs personen Farbor Per ringer upp så fort "något har blivit konstigt med datorn") som vägrar prova, brukar jag numera säga det här:
NI får kanske störst nytta av att antalet Linuxanvändare ökar, konkurrens är just det Microsoft behöver så NI kan köpa bra produkter av dem.
GNU/Linux-projektet i sin helhet påverkas inte av marknadsandelar, koden finns där ute nånstans. Windows, däremot...

Låt oss påstå skrivbordsLinux och OS X inte fanns då Vista släpptes, tror någon över huvud taget att Windows 7 skulle lanseras om 2 månader nu? Eller att XP hade fått förlängd livstid?
Ett till exempel: se Microsofts reaktion till netbooks...
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"