u804 Hardy Heron (tid u710) och tangentbordet [LÖST]

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Användarvisningsbild
nilsgn
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

u804 Hardy Heron (tid u710) och tangentbordet [LÖST]

Inlägg av nilsgn »

Uppgraderade från u7.10 Gutsy Gibbon (där allt fungerade klockrent, förutom att supporten, av förklarliga skäl upphört) till u8.04 LTS Hardy Heron, nyligen.

Det är en hel del smärre problem som jag räknar med att kunna lösa men jag har ett, än så länge, som jag går bet på.

Har sökt igenom de flesta forum och googlat.

Problemet är tangentbordet. Det första som skedde var att det blev amerikansk s.k. layout. Löstes genom att lägga till Svensk layout.

Efter omstart är den Svenska tangentbordslayouten 'borta'. Inte i inställningarna: System - Inställningar - Tangentbord -> [Layouter]. Där ser allt riktigt ut.
Jag får ta bort den 'Svenska' och lägga till den igen samt göra en inloggning - då funkar, den delen. Gör jag en omstart så har jag Amerikansk tangenbordslayout igen?

Det är alltså problem 1. Hur få Svensk tangentbordslayout att 'fastna'?

Problem 2 är att det numeriska tangentbordet, på mitt Dell 105-tangenters standardtangentbord, inte fungerar? Det går inte att få liv i det på något vis. (fungerade utan problem med u7.10)

Jag har bl.a. provat med att i System - Inställningar - Sessioner, lägga till: xmodmap /usr/share/xmodmap/xmodmap.se

Ingen bra ide. Fungerade bara delvis och sedan 'släcktes' tangentbordet efter en stund.

Någon som har några andra idéer?
???

[Not 090816]
Lösning:
Delen med tangentbordslayout får ses som en workaround.

Grundproblemet är sammankopplat med installation av den proprietära grafikdrivrutinen för grafikkortet NVIDIA, i mitt fall, och de ändringar denna installation gör i configureringsfilen: /etc/X11/xorg.conf

Dessutom verkar 'det' ställa till lite annat. Vilket lösningen till problemet med det 'försvunna' numeriska tangentbordet visar.

Svensk tangentbordslayout 'sattes' enligt följande:
Jag redigerade, via terminalen och efter login som root och skrev följande:

Kod: Markera allt

gedit /etc/X11/xorg.conf
redigerade filen, aktuell tangenbordssektion, fick följande utseende:

Kod: Markera allt

Section “InputDevice”
   Identifier “Keyboard0″
   Driver “kbd”
   Option “XkbRules” “xorg”
   Option “XkbModel” “pc105″
   Option “XkbLayout” “se”
EndSection
Det 'försvunna' numeriska tangentbordet:
Löstes genom följande tangentbordsövning:
Håll in tangenterna CTR+SHIFT och tryck sedan på NumLock.
:D
BP imedia W1607 / CPU Intel Q6600 / 3GB DDR2/ 320 GB HD / nVidia GeForce 8500GT 512MB / Linux Ubuntu 14.04
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: u804 Hardy Heron (tid u710) och tangentbordet [LÖST]

Inlägg av Urban Anjar »

Skönt att det löste sig.
/U
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"