Att mounta min ubuntu-server på min windows XP

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Inkimar

Inlägg av Inkimar »

Hej !!

Är inte bevandrad i lingot beträffande client/server till fullo,
jag hoppas att jag lyckas göra mig förståss och hoppas ni har förståelse för denna brist.

Jag har en Windows XP hemma, som jag tänkte behålla ett tag framöver,
och jag har en Ubuntu LAMP server - denna ska stå på, typ dygnet runt sen.
När jag loggar in på min XP så vill jag se min '/home/ink' som tillhör användaren 'ink' på
Ubuntu-servern - likaledes vill jag att användaren ron ska se sin '/home/ron' när han
loggar in på sitt windows-konto.

Hur löser man detta?
Gör man det med Samba och måste man då läsa på någon samba bok om hur man
kickar igång servern på Ubuntu och klienten på XP !?
Är det enkelt att lösa ?
Om jag sedan väljer att köra Ubuntu Gnome istället för XP, är det ännu enklare att mounta min
drive !?

Bästa hälsningar, ink down in the sink :cool:
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Någon klient på XP burken behövs inte då Windows har allt sambakollijoks inbyggt. Det enda du behöver är Utforskaren.

Mycket info om Samba hittar du här: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#Samba_Server
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Inlägg av Okänd »

[quote="Quartus"]Windows har allt sambakollijoks inbyggt[/quote]
klockren beskrivning :D

förövrigt en fin guide som hade passat bra på svenska
look2

Inlägg av look2 »

Läste igenom guiden, håller på och sätter upp en filserver baserad på linux, och denna guid verkar ju kanon. Det jag dock blev lite fundersam på...
"sudo smbpasswd -a system_username"
system_username är användarnamnet som jag vill skall få tillgång? eller skall man verkligen skriva system_username ?
http://stoppa-storebror.se/
http://stoppafralagen.nu/

server med Fiesty Fawn server edition
HP NC40xx Fiesty Fawn 8.10
HP Pavillion 9095ea Windows XP
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

[quote="look2"]system_username är användarnamnet som jag vill skall få tillgång?[/quote]
Det antar jag.
skriv: sudo smbpasswd -a Ditt användarnamn som du använder i Ubuntu
Sedan får du ange ditt lösenord (i vanlig ordning 2 gånger för att bekräfta)

För enkelhets skull rekommenderar jag att du använder samma lösenord som i Ubuntu.

se gärna: http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba
look2

Inlägg av look2 »

Är den proceduren nått som man "måste" göra?
Provade att ändra lite i conf filen, men fick det inte att funka. När jag försöker ansluta från windows så får jag en ruta som vill att jag skall skriva användarnamn och lösenord, men jag kommer inte in.

Kan det bero på att jag inte specat nått anvid/pass någonstanns ?

Sedan funderade jag på en annan sak. Jag skulle vilja göra nått liknande detta...

Gemensam
|
- Anv1
|
- Anv2

I mappen gemensam skall Anv1 och Anv2 ha fulständigha behörigheter.
I mappen Anv1 skall Anv1 ha fullständigbehörighet
I mappen Anv2 skall Anv2 ha fullständig behörighet.

Antar att man får skapa ett entry per share? eller hur fungerar det? hur ärver/delegerar linux rättigheter till undermappar ?

Användarvisningsbild
danno

Inlägg av danno »

Har du lagt till Anv1 och Anv2 i Ubuntu och samba?
sudo smbpasswd -a Anv1

Ligger mapparna 1 och 2 inne i Gemensam?
I så fall kan du egentligen enbart dela ut Gemensam med samba, och strunta i raden create mask

Sedan ställer du dig i mappen som innehåller Gemensam och skriver:
sudo chmod -R 777 Gemensam vilket gör Gemensam och allt däri läs- skriv- och körbart för alla.

För att få ensamrätt till din mapp är kommandot:
sudo chmod 700 Gemensam/Anv1 Detta gör att bara ägaren av mappen har åtkomst.

Och slutligen: att se till att det är du som är ägare av mappen:
sudo chown kalle Gemensam/Anv1 - du ersätter förståss "kalle" med ditt användarnamn.

Sedan gör du samma sak med mappen för Användare2, fast den skall ju inte du vara ägare till. :)

Mapparna Anv1 och Anv2 är nu endast tillgängliga för resp. ägare, medan övriga filer/mappar i Gemensam är just gemensamma.

[quote="look2"]Är den proceduren nått som man "måste" göra?[/quote]
Om du menar allt som står i wikin är svaret nej.
Du kan hoppa över det som inte passar/behövs. Att skapa papperskorg, loginscript, autostarta saker är inte alls något måste.

Att lägga till en share i smb.conf går med hjälp av terminalen, går till på ungefär det viset.

Har du väl fått samba att fungera, är det inget som hindrar att du lägger till en share till. då är det bara ett moment att upprepa.

Hoppas att jag inte krånglat till det för dig.

Vill du ha mer information om de olika kommandona?
pröva manualerna i Ubuntu:
man samba
man chmod
man chown
look2

Inlägg av look2 »

Ber om ursäkt om jag är frågvis, men vill gärna vet vad det är jag gör, inte bara skriva kommandon. Om man läser i wikin så står det:
"Insert the following line into the new file
system_username = "network username"

Varför då? vad händer då? för mig fungerar det utan att jag skriver in det.

Dock så verkar det inte som att jag har skrivrättigheter i test share som jag skapade. Ligger under min home mapp så behörigheterna borde ju vara rätt, tror att det är nått jag missat i smb.conf skall kolla det senare.

Finns det nån bra websida eller liknande med alla "man" filer? jag tycker att det är ganska bökigt att läsa dem i terminal fönstret, och måste läsa på hur behörigheter fungerar i linux. Har ingen som helst koll på dessa sifferkombinationer :D

Sitter med en test installation nu, innan jag installerar det på den riktiga servern... Känner att jag vil ha lite mer koll på vad jag gör, så jag inte fipplar bort hela musik arkivet och semesterbilder.

En annan sak ju funderat på. Servern kommer att ha flera hårddiskar, mountar linux ihopp allting så att der ser ut som en stor disk, eller hur fungerar det?

Tänkte att du kanske det kan vara bra att satsa på en stor "/" och så skapar man en mapp där som heter share och lägger allting som skall delas ut där, ställer in rätt behörigheter och så. Då måste det räcka med att man delar ut shared i samba? Ställer man in några rättigheter i samba.conf filen? eller sköts allt sådant via chmod?

Offtopic:
Måste tacka för ett trevligt forum. Bra, snabba svar utan en kännsla av att man är en idiot. Gillar verkligen att tex danno skrev vad kommandona gjorde, inte bara "skrivsåhär"
Finns det nån websida där man kan läsa "man" filerna för alla kommandon? då jag tycker det är jobbigt och oöverskådligt i terminal fönstret.

Användarvisningsbild
danno

SV: Att mounta min ubuntu-server på min windows XP

Inlägg av danno »

Om du följde den engelska guiden, och det första exemplet, så har du bara läsrättigheter (create mask = 0700)

Ändra detta till create mask = 0777 så har du läs- skriv- och kör.

Man-sidor online brukar man hitta med google...

Allt som finns kommer att finnas under / , även om innehållet är på olika diskar.
vid installationen går det att välja vilka partitioner som skall ligga var, om du har fler hårddiskar.
Du kan också installera systemet på en hårddisk och använda den andra enbart som lagerplats av filer.

Rättigheter i samba sätts med create mask och directory mask och bestämmer åtkomst från just samba,
men det går att använda chmod också.
Gillar verkligen att tex danno skrev vad kommandona gjorde, inte bara "skrivsåhär"
Tackar... Hoppas bara att det hjälper dig.
look2

Inlägg av look2 »

Skrev inte in några "mask" alls.
Vilket styr över vilket då?
Om man tex i gemensam mappen sätter i samba filen att man har skrivbehörighet men med chmod så har man bara läs. Blir det då att om man går in via samba så får man skriva, men om man loggar in direkt på datorn så kan man bara läsa?

Om man i samba sätter att gemensammapen så här man full behörighet, sprids detta då ner till undermapparna?
Tanken är att jag skapar en mapp, och så lägger man allt som skall delas ut under den. Default så har man skriv/läs/kör behörighet överallt, utom vissa mappar. Borde väl vara enklast att i samba sätter man fullbehörighet och sedan så sätter man "special" behörigheter med chmod på de mappar som det behövs?

Användarvisningsbild
danno

Inlägg av danno »

Hum... är faktiskt osäker på vilken av mask vs chmod som är starkast.

Med risk att röra till det ännu mer:
hemkatalogen är det ju bara respektive användare som har tillgång till.
varför inte skapa en tom mapp i hemkatalogen, vid namn gemensam, och montera Gemensam i den?

sudo mount --bind /home/Gemensam /home/Anv1/gemensam
sudo mount --bind /home/Gemensam /home/Anv2/gemensam

Då behöver du inte dela ut Gemensam alls, båda kommer åt den från sina hemkataloger.

Bara en tanke som slog mig nu...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Inkimar skrev: Hej !!

Är inte bevandrad i lingot beträffande client/server till fullo,
jag hoppas att jag lyckas göra mig förståss och hoppas ni har förståelse för denna brist.

Jag har en Windows XP hemma, som jag tänkte behålla ett tag framöver,
och jag har en Ubuntu LAMP server - denna ska stå på, typ dygnet runt sen.
När jag loggar in på min XP så vill jag se min '/home/ink' som tillhör användaren 'ink' på
Ubuntu-servern - likaledes vill jag att användaren ron ska se sin '/home/ron' när han
loggar in på sitt windows-konto.

Hur löser man detta?
Gör man det med Samba och måste man då läsa på någon samba bok om hur man
kickar igång servern på Ubuntu och klienten på XP !?
Är det enkelt att lösa ?
Om jag sedan väljer att köra Ubuntu Gnome istället för XP, är det ännu enklare att mounta min
drive !?

Bästa hälsningar, ink down in the sink :cool:
Men kör du inte apache i samma nätverk? Jag har ubuntu LAMP server här hemma och kan logga in från alla windows maskiner till allas användarekonton via http://(localhost eller serverIP) / ~användare
Då hamna du i användarens mapp om han hade lagd upp en mapp med namnet public_html.
Eller har jag fattat fel? vad vill du göra? ;)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"