Nybörjare: Hjälp med installation.

Vamp

Inlägg av Vamp »

Hej!

Har precis hittat min väg till Linux-världen och funderar starkt på att byta ut mitt Windows XP till Ubuntu.
Har dock lite frågor jag måste få svar på innan jag gör något jag kommer ångra ;)

Just nu har jag 3 partitioner; C: (Windows, 12gb), D: (Media, 120gb) och F: (Spel, 60gb).

Som jag har fattat det efter att ha läst den klistrade tråden om partitioner, så är /home stället där "allt" kommer lagras, i mitt fall
Spel, Filmer, Musik mm. Och om jag hänger med så ligger även Ubuntu på den partitionen. Om vi nu säger att jag måste installera om
Ubuntu, kommer då inte alla mina filer bli förstörda?

En annan fråga. Om jag vill behålla det mesta inom Media/Spel, men samtidigt installera Ubuntu, hur ska jag gå till väga?

Tack på förhand!
__filip_

Inlägg av __filip_ »

Hur mycket har du ledigt på spel och media partitionerna?
Vamp

Inlägg av Vamp »

[quote="__filip_"]Hur mycket har du ledigt på spel och media partitionerna?[/quote]
Inte överdrivet mycket, hurså? Om jag ska göra nya partition utav det ledig utrymmet?
Iofs, man skulle väl kunna ta och göra 3 nya för linux, och sen behålla D: och F:, eller?
Men kommer inte linux vilja ha /home som lagring för filer?
Okänd

Inlägg av Okänd »

I /home sparas alla inställningar av dina program som finns i / (eller root) Gör du en egen partition till /home kan du installera om Ubuntu hur många gånger du vill och nästa gång du vill använda någon program finns inställningarna kvar. Program som inte ingick i ursprungliga installationen (UbuntuCD) måste du naturligtvis installera om men deras inställningar är kvar och blir "aktiva" när programmet åter används.

Alla större (och även mindre) filer kan du ju alltid spara utanför /home t.ex. på en egen hårddisk (tänkte på D: (Media, 120gb)).

Slänger du ut XP så har du nog utrymme där, t.ex. 3GB till /, 512MB-1GB till swap och resten till /home ca. 8GB. Slänger du ut XP så behöver du partitionen som innehåller spel? Då har du mer utrymme att installera Ubuntu där.
Vamp

Inlägg av Vamp »

Så, om jag nu tar bort XP, och ersätter de 12gb till /home och sen /swap, skulle det funka? Antar att programmen som Linux sparar i /home inte tar upp mer än vad XP gör? För allting som inte är "installerat" (filmer etc) vill jag har på en seperat, större partition, och sen ha operativsystem (i detta fall Ubuntu) och program (såsom ordbehnadling, bilbehandli, videospelare etc) på /home. Funkar det?

F: (Spel) kan användas om det skulle behövas, men om jag gör som ovan skulle inte det funka? Dock läste jag att Ubuntu vill ha 3 partitioner? /home och swap är ju bara två *confused* :D
Användarvisningsbild
Nekomata

Inlägg av Nekomata »

[quote="Vamp"]Som jag har fattat det efter att ha läst den klistrade tråden om partitioner, så är /home stället där "allt" kommer lagras, i mitt fall
Spel, Filmer, Musik mm. Och om jag hänger med så ligger även Ubuntu på den partitionen.[/quote]
Det är nog här det blev förvirrat,man installerar inte Ubuntu i /home (som alltså är en katalog som man kan välja att ha på en egen partition om man vill). Det blir alltså tre partitioner - med partitionen för själva operativsystemet, en swap-partition och en partition för /home.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Som standard installerar Ubuntu, och många andra GNU/Linuxdistributioner två partitioner, en för root som betecknas med / -tecken och en för swap. Mappen /home ingår i det fallet i rootpartitionen. Program installeras inte i /home mappen eller rättare sagt "installeras inte av Ubuntu (Synaptic)" Det finns några program som installerar sig i användarens konto i /home mappen men dessa har användaren installerat själv dvs. utan Synaptic eller apt-get vilket betyder att dessa program finns inte i Ubuntus förråd. De flesta program som installeras "manuellt" hamnar ändå i mappar som vanligtvis innehåller program, som sagt det finns få program som installerar sig i /home mappen.

Här http://ubuntu-se.org/Wiki/Filsystem kan du se vilka mappar (eller kataloger) som ingår i en rootpartition.

Man kan visst ha en stor /home partition och använda den för lagring av mediafiler etc. Senare tid har jag börjat fundera på att ta säkerhetskopia av min /home partition som innehåller ca. 200GB och det känns lite jobbigt :) därför skapade jag en egen partition till min media och fick mindre /home. Det finns säkert andra sätt att göra det men jag var lat och orkade inte läsa på. :rolleyes:
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"