Open Source Community hos Microsoft?

Länkar till nåt roligt, konstigt, udda, trevligt, mysigt, ja allt som kan tänkas vara kul!
Xcore

Open Source Community hos Microsoft?

Inlägg av Xcore »

Nu har man väl ändå sett det mesta? :o
http://port25.technet.com/
Port 25 is home to the open source community at Microsoft. This represents an open conversation dedicated to Linux, Windows and open source interoperability.
Detta hade jag faktiskt ingen aning om, det var en som postade en länk i mitt forum.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Open Source Community hos Microsoft?

Inlägg av mcNisse »

Det ligger helt i microsoft planer. All opensource ska köras på windows....
Xcore

Inlägg av Xcore »

mcNisse skrev:Det ligger helt i microsoft planer. All opensource ska köras på windows....
Du kanske bara läste den översta biten om Windows Server?

Det var kanske inte riktigt sant heller. Om du läste lite på sidan så var det inte menat att Linux skulle köras från Windows utan "ihop med Windows", dvs man tog det bästa från båda världar och satte ihop ett system av. Och det borde ju ha sina fördelar tycker man i alla fall?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Nej.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Xcore

Inlägg av Xcore »

webaake skrev:Nej.
Och varför inte?

Windows har sina styrkor, Linux sina?

Såg även detta på sidan.
Know the solution, not the platform. Customers buy solutions that solve business problems. They rarely look at the platform alone; we will approach problems in totality and understand objectively the “right tool for the right job.”
http://port25.technet.com/archive/2006/ ... t-25-.aspx
Healthy and productive discussion only occurs when there are two parties listening & responding to each other – the principle element of all communication. This is the foundation that Port 25 is built on. And everything we do will be guided by a set of 10 hard and fast rules based on that principle:

Port 25 is about having a healthy conversation with customers and the industry wherein people can talk openly and honestly about their biggest interoperability challenges, whether it is on UNIX, Linux, Windows, or among other open source packages.
Om nu MS lyssnar på annat än Windows så borde väl inte detta vara så dumt?

Kanske till och med kan hjälpa till med att sprida Linux?
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Xcore skrev:
mcNisse skrev:Det ligger helt i microsoft planer. All opensource ska köras på windows....
Du kanske bara läste den översta biten om Windows Server?

Det var kanske inte riktigt sant heller. Om du läste lite på sidan så var det inte menat att Linux skulle köras från Windows utan "ihop med Windows", dvs man tog det bästa från båda världar och satte ihop ett system av. Och det borde ju ha sina fördelar tycker man i alla fall?
Jag läste inte ett dugg. Så länge det företaget håller på som det gör är jag inte intresserad, http://www.ecis.eu/documents/Finalversi ... epaper.pdf

Det jag skrev är ju helt självklart. Så självklart att jag inte ens borde ha nämnt det... :P
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Det handlar främst om Chrome OS. Google är de enda aktören som i realiteten kan skaka Microsoft. Det här är ett hot de tar på största allvar. Red Hat och Canonical har varit en stilla sommar bris. Även om nämnda aktörer om de riskerar allt sitt kapital kan göra en märkbar satsning för att vinna mark. Men varför göra en sådan attack? Red Hat har redan en stor företags kundbas att luta sig emot. Varför då bränna 15 år:s hårt slit för att vinna de privata kunderna. Nej! Det finns ingen logik i att göra en sådan satsning. Google har däremot de ekonomiska resurserna och ett gediget förtroende ibland sina miljarder använder. Det faktum får Microsoft att på allvar ta fram lösningar eller någon form av åtgärd för att möta den här nya och ovana situation som de ställs inför.

Pink Panther
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 14 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

För egen del tycker jag att satsning kring port25 verkar både rimlig och affärsmässigt motiverad. Ty oavsett orsak så är det ett faktum att väldigt många företag (läs: kunder) idag kör med blandad miljöer.

Notera även att port25 har funnits betydligt längre än Googles Chrome OS.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Pink Panther skrev:Det handlar främst om Chrome OS. Google är de enda aktören som i realiteten kan skaka Microsoft. Det här är ett hot de tar på största allvar. Red Hat och Canonical har varit en stilla sommar bris. Även om nämnda aktörer om de riskerar allt sitt kapital kan göra en märkbar satsning för att vinna mark. Men varför göra en sådan attack? Red Hat har redan en stor företags kundbas att luta sig emot. Varför då bränna 15 år:s hårt slit för att vinna de privata kunderna. Nej! Det finns ingen logik i att göra en sådan satsning. Google har däremot de ekonomiska resurserna och ett gediget förtroende ibland sina miljarder använder. Det faktum får Microsoft att på allvar ta fram lösningar eller någon form av åtgärd för att möta den här nya och ovana situation som de ställs inför.
Hur går det om HP eller Dell skulle satsa lite cash på en egen dist av OS X-modell? Fast 100% FOSS då... Man skräddarsyr en dist för hårdvaran? Och lite tvärtom såklart, hehe...

Och Dell som går ut och knäcker myten/lögnen om större returer av GNU/Linux-baserade maskiner?

Vad händer om EU förbjuder bundlingen?

Hur är det med dom ökade kraven på stater/myndigheter/kommuner att gå över till öppen kod?

Visst är GoogleOS ett 'hot' för MS, men tro inte att GNU/Linux inte ses som ett hot, för potentialen är där, bara det att den är outnyttjad... Moblin och Android är andra open-source-baserade 'hot' som MS knappast ignorerar...

Jag tror personligen att MS hellre släpper Windows som öppen kod än riskerar att förlora fighten om det kommer till det, men tar det för lång tid så förlorar dom slaget om skrivbords-OS... Sen förlorar alla ovanstående ändå till molnbaserade tjänster framöver, frågan är bara hur lång tid det tar innan konceptet med helt lokala installationer är borta... Så Chrome & Firefox med en enkel Linuxkärna i botten på nåt flashminne är väl den typen av OS som vinner till slut ändå...
Skriv svar

Återgå till "Surftips"