Jag är lite ställd. Jag har själv försökt finna en lösning.

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Jag är lite ställd. Jag har själv försökt finna en lösning.

Inlägg av Pink Panther »

Jag är lite ställd. Jag har själv försökt finna en bra lösning. I Fedoralinux har jag den vanliga Firefox. Men jag har också en ikon (blå jordglob) som också öppnar upp Firefox med kommandot (Webbläsare (htmlview %u) medan Firefox (standard) använder sig (firefox %u) Om jag startar med vanliga Firefox så hörs det lite mer ansträngt. Men om jag öppnar med ( blå jordgloben, Webbläsare (htmlview %u) så hörs de inget. Funkar mjukt och snabbt.

Ge mig en bra förklaring vad är skillnaden. Har det någon betydelse hur jag startar Firefox. När det ena alternativet uppenbart är både snabbare och känns mindre ansträngt för datorn.

Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Jag är lite ställd. Jag har själv försökt finna en lösning.

Inlägg av rancor »

Är båda Firefox 3.0 eller är någon av dem kanske 3.5?

// rancor
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

rancor skrev:Är båda Firefox 3.0 eller är någon av dem kanske 3.5?

// rancor
Ja! Båda är 3.5.2 och jag har inte två installationer av Firefox. Det räcker med att Firefox uppdateras, sen har den blå samma version.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Pink Panther skrev:Ge mig en bra förklaring vad är skillnaden. Har det någon betydelse hur jag startar Firefox. När det ena alternativet uppenbart är både snabbare och känns mindre ansträngt för datorn.
Skillnaden är att htmlview sätter upp standardwebbläsaren. Är den firefox så blir alltså resultatet detsamma ;)

Den blå jordgloben kom från den oreleasade 3.5-versionen med ett arbetsnamn jag inte kommer på just nu.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Bowmore skrev:
Pink Panther skrev:Ge mig en bra förklaring vad är skillnaden. Har det någon betydelse hur jag startar Firefox. När det ena alternativet uppenbart är både snabbare och känns mindre ansträngt för datorn.
Skillnaden är att htmlview sätter upp standardwebbläsaren. Är den firefox så blir alltså resultatet detsamma ;)

Den blå jordgloben kom från den oreleasade 3.5-versionen med ett arbetsnamn jag inte kommer på just nu.
Tack för förklaringen. Det var snällt. Men då skall förmodligen kommandot (htmlview %u) funka i Ubuntu också? Det ger en klar prestanda förbättring vid uppstarten av Firefox.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Verkar inte som htmlview finns i Ubuntu. Men tycker det borde finnas nån motsvarighet.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Förmodligen har du både "shiretoko" och "firefox" installerat, varav htmlview kör "shiretoko", kanske utan plugins vilket bidrar till hastigheten du känner av?
Det finns liknande kommandon i ubuntu/debian, sensisble-browser och x-www-browser, men det är ju inte anledningen till att det "går snabbare".
Prova att installera firefox-3.5 i ubuntu så får du shiretoko, utan att röra din befintliga firefox installation. Kanske det funkar lika bra?
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

palle-kuling skrev:Förmodligen har du både "shiretoko" och "firefox" installerat, varav htmlview kör "shiretoko", kanske utan plugins vilket bidrar till hastigheten du känner av?
Det finns liknande kommandon i ubuntu/debian, sensisble-browser och x-www-browser, men det är ju inte anledningen till att det "går snabbare".
Prova att installera firefox-3.5 i ubuntu så får du shiretoko, utan att röra din befintliga firefox installation. Kanske det funkar lika bra?
Svaret är Nej! På din förklaring. Inget shiretoko är installerat när jag noggrant studerat yum som jag kan. Alla plugins laddas i båda alternativen. Men skillnaden i uppstarts fasen är enorm. Jag ledsen att skriva att den normala starten med Firefox (standard) använder sig (firefox %u) i Fedora är som Ubuntu:s men den jag har i det andra alternativet (Webbläsare (htmlview %u) är något helt annat. Jag lovar dig, det bara blixtra till/med plugins. Jag har sökt på Fedora forum men ingen verkar i nuläget ha någon information.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

htmlview and launchmail are tools for launching Preferred Applications. This package exists for compatibility reasons and is likely to be removed later when equivalent functionality is implemented elsewhere
http://www.rpmfind.net/linux/rpm2html/s ... y=htmlview
Det är väl både intetsägande, och informativt på samma gång :)
Du kan se vilken webläsare som används av htmlview i System>Preferences>Preferred applications
Shiretoko i ubuntu heter inte heller det i pakethanteraren (firefox-3.5).
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

palle-kuling skrev:
htmlview and launchmail are tools for launching Preferred Applications. This package exists for compatibility reasons and is likely to be removed later when equivalent functionality is implemented elsewhere
http://www.rpmfind.net/linux/rpm2html/s ... y=htmlview
Det är väl både intetsägande, och informativt på samma gång :)
Du kan se vilken webläsare som används av htmlview i System>Preferences>Preferred applications
När jag kontrollerade System>Preferences>Preferred applications så visas följande med den blå ikonen ( Firefox (firefox%s) ). Men jag har själv inte gjort de här valet? Jag har inte rört något där, utan allt har bara funkat som jag vill. Jag har därför inte haft någon anledning att besöka "Föredragna program".

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Pink Panther skrev:Inget shiretoko är installerat när jag noggrant studerat yum som jag kan.
Den blå jordgloben användes som ikon för Shiretoko.
I Karmic hängde den kvar i menyn även när 3.5-releasen kom ner från förrådet. Fick ta bort den ur meny och också avinstallera 3.0.
palle-kuling skrev:Du kan se vilken webläsare som används av htmlview i System>Preferences>Preferred applications
Preferred application ändrar inte standardwebbläsare i sig utan endast valt program när man klickar på en länk. Att ändra till standardwebbläsare generellt gör man med kommandot

Kod: Markera allt

sudo update-alternatives --config x-www-browser
Alternativet är att göra det i webbläsaren genom att markera i inställningarna att den kollar det.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Bowmore skrev:
Pink Panther skrev:Inget shiretoko är installerat när jag noggrant studerat yum som jag kan.
Den blå jordgloben användes som ikon för Shiretoko.
I Karmic hängde den kvar i menyn även när 3.5-releasen kom ner från förrådet. Fick ta bort den ur meny och också avinstallera 3.0.
palle-kuling skrev:Du kan se vilken webläsare som används av htmlview i System>Preferences>Preferred applications
Preferred application ändrar inte standardwebbläsare i sig utan endast valt program när man klickar på en länk. Att ändra till standardwebbläsare generellt gör man med kommandot

Alternativet är att göra det i webbläsaren genom att markera i inställningarna att den kollar det.
Men jag har inte 3.0 installerat, har dubbelkollat nu många gånger. Men ändå kvarstår frågan att det går klart mjukar och snabbar när jag använder, den blå än när jag använder original Firefox ikonen. Båda visar samma version av Firefox.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Pink Panther skrev:Men jag har inte 3.0 installerat, har dubbelkollat nu många gånger. Men ändå kvarstår frågan att det går klart mjukar och snabbar när jag använder, den blå än när jag använder original Firefox ikonen. Båda visar samma version av Firefox.
Version 3.0 har ingen med den blå jordgloben att göra. I mitt fall i Karmic hade jag FF 3.0 installerat. Sen installerade jag 3.5 från förrådet som hamnade under /usr/local som då kallades Shiretoko. Slutligen kom den releasade versionen av 3.5 med den vanliga ikonen. Jag misstänker att du först hade den oreleasade versionen och att den sen hängt kvar i menyn.

Jag har också svårt att förstå varför det skulle gå snabbare att starta upp med htmlview men har heller ingen förklaring till varför det skulle vara så. Ser det bara som ett steg till att ta reda på vilken bläddrare som är standard. I övrigt borde det inte vara nån skillnad. I Ubuntu testade jag motsvarigheten till htmlview %u dvs x-www-browser %u men märkte ingen skillnad.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Bowmore skrev:
Pink Panther skrev:Men jag har inte 3.0 installerat, har dubbelkollat nu många gånger. Men ändå kvarstår frågan att det går klart mjukar och snabbar när jag använder, den blå än när jag använder original Firefox ikonen. Båda visar samma version av Firefox.
Version 3.0 har ingen med den blå jordgloben att göra. I mitt fall i Karmic hade jag FF 3.0 installerat. Sen installerade jag 3.5 från förrådet som hamnade under /usr/local som då kallades Shiretoko. Slutligen kom den releasade versionen av 3.5 med den vanliga ikonen. Jag misstänker att du först hade den oreleasade versionen och att den sen hängt kvar i menyn.

Jag har också svårt att förstå varför det skulle gå snabbare att starta upp med htmlview men har heller ingen förklaring till varför det skulle vara så. Ser det bara som ett steg till att ta reda på vilken bläddrare som är standard. I övrigt borde det inte vara nån skillnad. I Ubuntu testade jag motsvarigheten till htmlview %u dvs x-www-browser %u men märkte ingen skillnad.
Vad jag kan hitta är följande:

Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; sv-SE; rv:1.9.1.2) Gecko/20090803 Fedora/3.5.2-2.fc11 Firefox/3.5.2

Jag är med dig på vad bläddrare är. Men hur tar jag reda på det? Har aldrig funderat på de innan. Kanske om jag producerat hemsidor, men det gör jag inte.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Vet inte om jag förstår vad du är ute efter men under Help > About Mozilla Firefox har du all den infon.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Bowmore skrev:Vet inte om jag förstår vad du är ute efter men under Help > About Mozilla Firefox har du all den infon.
Jag förstår riktigt vad du ut efter med följande "ta reda på vilken bläddrare som är standard" kanske något missförstånd råder. Är jag mer tydlig nu.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

I Ubuntu ser du vilken som är standard med kommandot

och kan även ändra val där.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Bowmore skrev:I Ubuntu ser du vilken som är standard med kommandot

och kan även ändra val där.

Jag har nu sökt kommando för att köra i terminalen liknande som du kan köra i Ubuntu. Men inte hittat något för Fedora. Men rimligtvis borde det finnas.

Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kollade lite runt också då jag antog att det gällde Fedora.

Verkar inte finnas något grafiskt eller kommando för det för Fedora. Läste att update-alternatives hade varit varit på förslag men det avslogs.

En del löste det med symlänkning och sen hittade jag ett annan metod enl denna länk
http://linux.derkeiler.com/Mailing-List ... /1989.html

men den är gammal så kanske inte gäller längre ???
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"